Helt fri? Jag känner mig lite besviken på din läsförståelse.
Och var fick du luft ifrån? Och vad menar du med "Helt fri"?
Helt fri? Jag känner mig lite besviken på din läsförståelse.
Niklas, det här var ett riktigt lågvattenmärke! Menar du verkligen på allvar att den som tuttar på skog ska gå helt fri och att det var räddningstjänstens fel att det brann? Nu får du faktiskt skärpa dig. Jag är riktigt besviken på din "argumentation" då jag vet att du kan bättre. Men det här var riktigt dåligt.
Är det där skon klämmer?
Du kan ju helt säkert tjäna en massa tusenlappar bara på en dag genom att plocka bär och sälja dem, det krävs mycket arbete.
Problemet är ju inte direkt att bären tar slut, du behöver inte ha ensamrätt, problemet är arbetsbördan.
Men, konkret, så påverkar det alltså äganderätten p.g.a. att du inte får ensamrätt till bären på av allemansrätten. Ok, kass anledning till att inskränka allemansrätten, men ändå.
När anmälan kom in, omfattande branden ca 30*30 meter. När räddningstjänsten var klar, hade ca 13800 ha skog förstörts. Menar du på fullt allvar att markägaren då ska tvingas ersätta de merkostnader (ca 1 miljard, om jag inte missminner mig), som uppstod p.g.a. räddningstjänstens inledande inkompetens?
/Niklas
Ja, det kanske snarare är så att det krävs en lagstiftning om/mot skogsskövling?
Ja, det menar jag då markägaren som tuttade på kan inte undkomma ansvar genom att skylla på det allmänna...
Med tanke på alla strandsatta thailändare m.fl. varje år, så tror jag inte alls på dessa summor. I vart fall inte i mina hemtrakter.
Det finns inga arbetsfria inkomster inom skogsbruket heller, vad jag känner till. Inkomster kräver som regel ett visst arbete.
Så du tycker att den fria bärplockningen är det enda skälet till att ha kvar allemansrätten?
/Niklas
Och var fick du luft ifrån? Och vad menar du med "Helt fri"?
Det ändrar inte saken. Du gör fortfarande inte rätt för dig visavi markägaren. Bären på buskarna är fortfarande markägarens egendom.
/Niklas
Det ändrar inte saken. Du gör fortfarande inte rätt för dig visavi markägaren. Bären på buskarna är fortfarande markägarens egendom.
/Niklas
Nej, inte i den bemärkelsen att vem som helst inte får plocka vilda bär från din mark.
Även om du inte vill det så lyder du fortfarande under svensk lagstiftning. Du kan inte hitta på egna lagar och regler bara för att du inte tycker om dem