Skyddsunderlag till tält (som isolerar?)

Jag har läst igenom en massa trådar om liggunderlag vad gäller isolation kontra vikt och liknande. Men kom då att tänka på en sak och saknar själv helt erfarenhet.

Finns det inga skyddsunderlag till tält som dessutom kan fungera som isolationsmatta? Om det finns borde man ju kunna kombinera ett sådant för isolation och kanske ett lätt, uppblåsbart liggunderlag för komfort. Eller kanske skippa liggunderlag helt beroende på skyddsunderlagets mjukhet.

Det måste ju finnas andra som funderat på samma sak som jag och kanske hittat egna lösningar, eller?

Jag har ofta sovit så närjag var mindre, med ett enda stort liggunderlag som är specialtillskuret för tältet.

Det är mycket bekvämt kan jag lova men som du förstår så är det ett förbannat otympligt paket att bära på så det kanske kan vara en tanke om du tar bilen och inte har baslägret så långt därifrån tex. Eller om du skidar med en pulka. Om man räknar på att du i normala fall har två likkunderlag vintertid och itället nu tar ett stort liggunderlag som fyller ut hela innertältet (det är skönast att ha det innne istället för under) så är det inte så många extra kvardratdecimeter du har i pulkan (beroende på på vilket tält du har). Om du padlar är detta också ett atraktivt alternativ då du slipper bekymra dig om vikten, bara det går att trycka ner i kanoten/kajaken så är det super.

Sådna lite tunnare liggunderlagsstucken brukar finnas på rulle (bredd skulle jag uppskatta till någonstans över 2 meter) där man köper byggvaror. Det kallas kanske för ilolationsmatta eller nått sådant.

Om du gillar billigt så kanske detta är någonting, 55meter skumplast med en bredd på 150cm, attraktivt så länge du kan 1.lösa frakten 2.kan lagra resten tills du behöver det eller kan sälja det 3.inte har ett behov av större bredd, skarvar är ju det som man vill undvika:

http://www.surplus.se/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,8365/category_id,53/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/

Om du har kåta eller planerar att skaffa så är detta guld att ha kan jag meddela!

Lycka till iaf, lyxboende-alternativ som detta är det inte många som frågar efter nu när UL är så inne.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Liggunderlag

Själv har jag legat i tält med ris från dvärgbjörk under tältgolvet. Gjorde en bädd av ris innan jag satte upp tältet. Det fungerade att sova med bara sovsäck på detta underlag. Där jag tältade var norr om Naimakka där det är permafrost i marken. Har även tillämpat metoden i västerbottensfjällen då jag legat still någon natt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips