Skydda skyddslingen

Många med mig känner sig säkert lite tvekande inför strandhugg där man måste antingen köra upp kajaken på en stenig strand eller klänga ur invid klippor fulla av elakt vassa havsanemoner eller annat otyg. En repa gör väl ingen skada, men gör man det här flera gånger varje dag tar kajaken kanske stryk.

Vad jag brukar sikta på är en mjuk och fin bädd av tång att landa vid, där brukar kajaken trivas bra och inte bli repig. Nu funderar jag på om man inte skulle kunna ta med en bit heltäckningmatta för att dra upp kajaken på när en lämplig tångbädd saknas. När man närmar sig stranden slänger man helt enkelt iväg mattan som hamnar snyggt och elegant där man vill landa och sedan är det bara att köra upp på stranden med full fart eller lugnt ligga och skava vid klippan. Vid avfärd låter man mattan ligga kvar och väl flott drar man mattan till sig med ett snöre fäst med en öljett i ett hörn. Mattan ligger sedan fint ihoprullad på akterdäck under färd.

Jag är nog tyvärr inte rädd nog om min kajak för att orka realisera planen, men om någon annan vill stjäla idén går det bra mot att det rapporteras här hur det fungerade. Eller finns det andra ännu bättre tips? Och då menar jag inte "kliv ur kajaken en bra bit ifrån stranden". Jag försöker i det längsta undvika att bli blöt om fossingarna eftersom det blir kallt och dessutom slabbigt i sittbrunnen.

Kalle
 
Skall det verkligen vara något skydd så måste det vara tjockt som en heltäckningsmatta eller liggunderlag. Men jag tror inte att man kan "slänga iväg" ett sådant skydd, utan man hamnar i samma problem att man får kliva ur och lägga det på plats!
En bra lösning är ju annars att hyra kajak.
 
KLAGER; sa:
Skall det verkligen vara något skydd så måste det vara tjockt som en heltäckningsmatta eller liggunderlag. Men jag tror inte att man kan "slänga iväg" ett sådant skydd, utan man hamnar i samma problem att man får kliva ur och lägga det på plats!
En bra lösning är ju annars att hyra kajak.

Så du menar att man inte behöver vara rädd om annans egendom?
Personligen så stiger jag oftast ut i vattnet, torrdräkt :)
 
Matta kan vara till hjälp

Jag har sedan flera år en rätt ful syntetmatta, ca 50x30 cm, som det står "Välkommen" på med mig i kajaken. När jag paddlar ligger den på sittbrunnsdurken och gör att det blir lite ombonat om fossingarna.

Mattan är tillräckligt tätvävd för att det ska funka att dra upp kajaken på en berghäll utan att få repor i skrovet. Det gäller bara att se upp så att kajaken inte glider utanför mattan under manövern - lätt hänt eftersom den är så pass liten (mattan alltså).

Jag har dock aldrig provat att slänga iland mattan före kajaken - verkar vanskligt.

På kvällen lägger jag mattan utanför ingången till tältet och får en lagom fånig hempyskänsla...

(Jag tror det funkar lika bra även om det inte står "Välkommen" på mattan!)
 
Re: Matta kan vara till hjälp

artisan; sa:
(Jag tror det funkar lika bra även om det inte står "Välkommen" på mattan!)

Var inte för säker på det. Mycket av hemkänslan och trivsel med mattan kan försvinna om den inte känns välkomnande. Då kanske det bara känns som om någon lite noncharlant slängt ifrån sig en överbliven liten nylonlapp och du råkat slå upp tältet just där.

Själv brukade tidigare jag spika upp en broderad tavla med "Hem, ljuva hem". Tyvärr har jag fått sluta eftersom tältduken blivit aldeles trasig av allt spikandet.

Kalle E
 
Re: Re: Matta kan vara till hjälp

Kalle E; sa:
Själv brukade tidigare jag spika upp en broderad tavla med "Hem, ljuva hem". Tyvärr har jag fått sluta eftersom tältduken blivit aldeles trasig av allt spikandet.

Kalle E

Hmm, jag förstår problemet. Men varför inte prova med dubbelhäftande tejp eller kardborreband?
 
Re: Re: Matta kan vara till hjälp

Kalle E; sa:
artisan; sa:
(Jag tror det funkar lika bra även om det inte står "Välkommen" på mattan!)

Var inte för säker på det. Mycket av hemkänslan och trivsel med mattan kan försvinna om den inte känns välkomnande. Då kanske det bara känns som om någon lite noncharlant slängt ifrån sig en överbliven liten nylonlapp och du råkat slå upp tältet just där.

Själv brukade tidigare jag spika upp en broderad tavla med "Hem, ljuva hem". Tyvärr har jag fått sluta eftersom tältduken blivit aldeles trasig av allt spikandet.

Kalle E


Trivsel i tält handlar om valet av kudde.
Oavsett friluftsaktivitet har jag ständigt min rosa-rutiga kudde med Johan broderat i korsstygn med mig om det handlar om övernattning.
Min kära mor sydde den när jag skulle på klassresa i sjätte klass för att lillen inte skulle ha det obekvämt och den fyller både stor funktion för komforten och livar upp vilken trist afton som helst när resesällskapet får tag i den.

Jag säger bara kudde!


Min flickvän har en replika med sitt namn på.

JL
 
Fender!

Paddlade några gånger med en gammalkrutgumma som alltid drog upp sin Carribu på en medhavd fender.

Ja inte en gura, utan en båtfender som hon hittat flytande i skärgården. Hon fick se till och kliva ur först. Men ser man till att gå in där det finns klippor att lägga till vid, klarar man lätt detta torrskodd.
Sen lägger man fendern på en annan mer flack klipphäll under fören, och rullar upp kajaken utan att skrava i undersidan på fendern. Fungerar bra så länge hällarna är plana och inte lutar åt endera hållet.

Det var väl någon gång detta kriteriet inte var riktigt uppfyllt och kajaken hamnade därför vid sidan av! Inte så lätt att flytta eller ens lyfta en fullastad Carribu...;)!

Ha en skön paddelsommar!
 
Har aldrig paddlat kajak, ska dock göra det om ett par veckor.
Men borde man inte kunna sätt dit ett skydd likt det man sätter på motorcyklar för att inte skada kåpan ifall man välter ?
Helt enkelt ett skydd som sitter på skrovet.
Skulle räcka med 4 st, 2 st på var sida om kölen med ett lagom mellanrum (de 2 närmast kölen bör då få båten att ligga stilla och samtidigt skydda kölen, de andra 2 ifall balansen skulle va kass och den skulle kränga).
Tror inte det skulle påverka kajakens hydrodynamik heller.
Kanske lite mycket jobb, vad vet jag men det bör ju funka.


/Linus
 
Fenderkudde

Lorre2; sa:
Trivsel i tält handlar om valet av kudde.
JL

Efter att med stigande förtjusning ha läst dessa lysande tillbehörstips, vill jag bidra med ett förslag till kombination: En fenderkudde.

En vanlig båtfender (vilken då brukas till kajakunderlägg, sittkudde och liknande) samt ett överdrag (gärna i rosa velour) med vars hjälp fendern förvandlas till en bekväm nattkudde. Det gör ju det även möjligt att få ha sitt namn broderat, om nu det skulle vara nödvändigt för nattsömnen.

Lite doft av rutten tång kanske det blir, men det kan maskeras om fenderöverdraget före sänggående doppas i någon lämplig parfym.

Parfymen kan i sin tur dubblera som tändvätska - allt för att hålla antalet persedlar nere till ett asketiskt minimum...

hälsningar
Jens
 
påverkar mer än man tror

backpacker; sa:
Har aldrig paddlat kajak, ska dock göra det om ett par veckor.
Men borde man inte kunna sätt dit ett skydd likt det man sätter på motorcyklar för att inte skada kåpan ifall man välter ?
Helt enkelt ett skydd som sitter på skrovet.
Skulle räcka med 4 st, 2 st på var sida om kölen med ett lagom mellanrum (de 2 närmast kölen bör då få båten att ligga stilla och samtidigt skydda kölen, de andra 2 ifall balansen skulle va kass och den skulle kränga).
Tror inte det skulle påverka kajakens hydrodynamik heller.
Kanske lite mycket jobb, vad vet jag men det bör ju funka.


/Linus

Jag tror din ide skulle påverka tillräckligt för att du skulle märka det. Jag baserat detta på att de ungdomar i min klubb som tänar för tävling sätter ibland spännband runt kaajken för ökat motstånd och det tycker man ju inte bprde påverka mycket men det gör det tydligen.

Apropå tälttrivsel så tror jag att medföljande flickvän skulle höja trivslen betydligt mer än kudde oavsett brodyr. ;-)

/Patrik, som aldrig haft kudde med i terränglådan, rullade kläder duger bra till mej
 
Hej Kalle
När jag för några år sedan skaffade en egen kajak så fick jag det utmärkta tippset att använda en knäkudde till Canadensare som uppdragsramp,
slår du sedan ett par spännremmar runt så kan du använda den som flotör när man har gjort ett lite misstag.
Tippset fick jag av Staffan Pinner som är kajakledare i Sörmland han har använt det i flera år. Jag har använt det som ramp i två sommrar och tycker det funkar jättebra, jag har även testad den som flotör vid bassängträning med Staffan och det funkar också bra.
Sen har jag ett till tipps som grabben kom på och det är att sätta på ett lizardskin under stäven så skyddar du skrovet
(Lizardskin är den typ av skyddstape som sitter på bakstaget på cyklar för att skydda mot repor från kedjan)

Classe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.