Skumplastunderlag som inte krullar ihop sig så mycket?

Jag har både en Exped Downmat och en Exped MultiMat men ibland är ändå vanlig skumplast enkelt, skottsäkert och bra att ha. Nåt jag retar mig på mina två är att de krullar ihop sig så förbaskat. Finns det några bra tips på såna som inte gör det? Jag har sett tunna yogamattor som verkar helt lealösa men de är för tunna.
 
Jag har både en Exped Downmat och en Exped MultiMat men ibland är ändå vanlig skumplast enkelt, skottsäkert och bra att ha. Nåt jag retar mig på mina två är att de krullar ihop sig så förbaskat. Finns det några bra tips på såna som inte gör det? Jag har sett tunna yogamattor som verkar helt lealösa men de är för tunna.

Thermarest Z-lite är ju en lösning jag kan rekommendera.

Sen finns ju Exped Doublemat som är mer enkelt och skottsäkert än Multimat, och som antagligen krullar sig lika lite eller mycket.
 
Där sa du nåt. Jag vet dock att Doublemat inte är rolig att rulla ihop men man kanske kan kapa ett sånt på längden, och ha en sån rulle med sig. Jag har oftast cellplast med bara på dagsturer eller skidturer. Blir nog svalt med bara 4 mm att sitta på vintertid men då kan båda rullarna få följa med. Gillar inte riktigt Z-lite.

Recension av Doublemat: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3355
 
Nej, Z-lite på vintertur skulle jag inte rekommendera.

Man kan ju också laborera med olika sätt att vika ihop skumplasten. Det är ju rullningen som ställer till problem, så man kanske kan testa att vika först och rulla sen, så att inte hela underlaget vill rulla tillbaka åt samma håll. Eller nåt.
 

Cannonball

Gäst
När jag rullat mitt så rullar jag det på andra hållet, då brukar det bli helt rakt. (nästan, det vill inte rulla ihop sig iallafall)
 
Vik underlaget !

En variant som är välanvänd i FM är att man viker liggunderlaget från ändarna in mot mitten.
Därefter fästs det på längden av ryggan och in under locket.
Detta kräver att dels:
1. Har "topplocksremmar" som fäster under säcken.
2. Ett topplock stort nog att "svälja" övre delen av liggunderlaget.(Är väl inte direkt nödvändigt)

Fördelen: är att du får en "tight" säck som är lättpackad i transporter samt inget liggunderlag som sticker ut och fastnar i träd, kvistar el dyl. mindre rullminne.
Nackdelar: blir veck på underlaget om du komprimerar/viker väldigt hårt.

// Fjällguiden
 
Annars kan du ju skära "Z-lite veck" på ditt normala, då slipper ud vofflingen men får vikningen (som förövrigt för det till en grym pall eller knämatta när man väljer att vika ut det på olika sätt!)

Förstärk med silvertejp i vecken så det håller.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.