Skrinda, låg med stora hjul, tips?

Det finns massor av skrindor att köpa... billiga är de i regel också, men det verkar bara finnas två typer:
1 Klassikern i trä, låg, ser ut som en pinnstol, med små hjul. (http://www.traotto.se/Barnmoebler/skrinda.htm)

2 Hög, med lufthjul och tung stålram 20kg. (finns på biltema tror jag)

Är det bara jag och min familj som gärna skulle ha en ganska låg skrinda med stora, helst "ouppblåsbara", hjul?
 
För mindre utflykter med två mindre barn.
Tanken är att kunna packa "allt man behöver" på ett relativt lättsamt vis och vid behov ett eller två barn. På så vis kan man kanske slippa 1-2 vagnar och 1-2 dagsutflyktsryggor. Dessutom kanske man inte behöver kompromissa med tex kamerautrustning. Ytterligare en tanke är att man kan stuva ner två tvåmannatält, kök, etc och gå på tur längs lite mildare leder. En tredje tanke är att kunna gå och storhandla utan bil.

Om man skulle packa ultralätt (fungerar ej vid storhandling ;-) och bära bebin istället så kanske man skulle kunna slippa alla saker med hjul, men då vill det till att köpa massa ny utrustning och turlängden blir helt begränsad av 3-åringens vilja att gå.

Lite större hjul ger lägre motstånd och bättre terrängförmåga.
De kärror som finns är ju så otroligt knepigt byggda, hjulen ska kunna gå in under "lastlådan" eftersom framhjulen sitter på en rak axel. Enligt professionella användare tippar inte högbyggena så ofta, men det händer. Om man skulle ha lådgolvet i höjd med hjulaxlarna så skulle det rimligen "aldrig" hända.

Typ så går tankarna.
 
Chariot

Chariots kärror funkar också bra att dra i terräng tack vare 20 tums hjul. Mycket populär bland uppsalas bouldrande småbarnsföräldrar. Modellerna optimerade som cykelkärror har mer lastförmåga än dom som är avsedda för löpning. Tyvärr är dom svindyra, typ 6000:- för kärran och 700:- för joggingframhjulet. Jag tycker 3 hjul funkar bättre i terräng än 4.

Vi har den minsta joggingvagnen från Chariot, Cogar. Den är jättebra att dra i terräng och att ha efter cykel, men för stadspromenader och att handla så är Kombivagnen (Emmaljunga) bättre, mindre och smidigare och går att lasta mer.
 
Tackar för tipsen!

Den som Mikaela tipsar om:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22712512

Tycker jag verkar för hög. Tänk er att man flyttade ned lådan till hjulaxelns höjd.... så har man det som vi skulle vilja ha. Om man dessutom lätt kunde montera av och på hjulen, skulle det vara perfekt... :) Nu går det ju inte att köpa en Clabbo skrinda och bara sänka den, då lär ju inte styrningen fungera... det behövs väl en mer "bilaktig" styrning (inte en rak axel där fram).

Iofs, när man ändå drömmer så skulle den väl vara gjord på samma vis som cykelvagnarna, alltså ram-konstruktion med tyg = lätt. Sedan trycker man bara på en knapp så:
Swischhh bom, och så har hela vagnen blivit ett tält och maten håller på att värmas ;-)
 
Tackar för tipsen!

Den som Mikaela tipsar om:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22712512

Tycker jag verkar för hög. Tänk er att man flyttade ned lådan till hjulaxelns höjd.... så har man det som vi skulle vilja ha. Om man dessutom lätt kunde montera av och på hjulen, skulle det vara perfekt... :) Nu går det ju inte att köpa en Clabbo skrinda och bara sänka den, då lär ju inte styrningen fungera... det behövs väl en mer "bilaktig" styrning (inte en rak axel där fram).

Iofs, när man ändå drömmer så skulle den väl vara gjord på samma vis som cykelvagnarna, alltså ram-konstruktion med tyg = lätt. Sedan trycker man bara på en knapp så:
Swischhh bom, och så har hela vagnen blivit ett tält och maten håller på att värmas ;-)

Skulle man kunna sänka den så skulle väl barnen få fingrar eller ansikte i hjulen? Dessutom undrar jag om barn sitter kvar i en sådan, utan direkt sittplats och lågt räcke?
 
Skulle man kunna sänka den så skulle väl barnen få fingrar eller ansikte i hjulen? Dessutom undrar jag om barn sitter kvar i en sådan, utan direkt sittplats och lågt räcke?

Alla som sett MacGywer vet att silvertejp är bra för att hålla saker på plats... ehh...NOT... Klar poäng, det får nog vara en låda utan spjälor, det är rimligen inte bara fingrar som kan slinka emellan spjälorna... Men huruvida barnen sitter kvar eller inte beror väl på hur roligt det är att åka, vill man inte åka får man mer än gärna gå..

Den blå vagnen i wiki länken nedan:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skrinda
funkar bra (har sett liknande i storstadsdjungeln), verkar inte ha så mycket till sittplatser. Har förvisso lite högre kanter. För att duga så borde den dock bli en skrinda med lite större hjul och ev mer avlång "låda" och givetvis hjulaxeln i lådbottenhöjd....
 
Sten Sunnergrens

skrinda (länken i inlägget ovan) var verkligen fyndig. Normal köpt barnskrinda har alldeles för mycket vältrisk för att den skall vara användbar utanför asfalt IMHO.

Clas i sjön säljer vettig byggsats och inte skrinda numera http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161635416 Luftgummihjul är sannolikt överlägsna vanliga hårda hjul. Kullager skulle ytterligare förbättra det hela. Med lite längre spårvidd minskar också vältrisken.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.