Skrik vs. access --- Onödiga kommandon

GustavOh; sa:
...efter att ha delat Häggsta med ett antal svävare under helgen kan jag konstatera.

* Klättare är bra tysta i jämförelse med motortävlingar.
* Jo, det hade varit bra att vara förberedd på ljudlösa kommandon.

De gånger jag varit på Häggsta i år (efter 1/7) har det dessutom varit mycket liv från vattenskotrar. Inte bara vid Häggsta för den delen. Måste väl låta också på Tyresö. Jag har tyvärr inte varit där i sommar, men hopppas på att kunna undersöka saken i helgen om vädret tillåter.

Jag blir lite tjatig, men ibland stör sig folk på enbart vår närvaro och dessa personer verkar ha relativt lätt att få igenom klätterförbud eftersom det verkar vara enkelt för beslutsfattare att åsidosätta klättrares vilja och åsikter. Jämför med Gustavs inlägg om badplatser!
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34079&pagenumber=4
 
Vattenskotrar låter ju mycket, särskilt i förhållandet till antalet utövare. Det har ju varit flera års generellt förbud mot dessa, men nu är de tillåtna igen.

Kan dock konstatera att "närboende" inte på något sätt har accepterat den typen av oväsen, mer än de accepterat klättrare...

Viktigt är antagligen att inse att närboende som känner sig störda av (frekvent och ihållande) hojtande är ett slags rationellt problem, liksom några få andra konfliktgrunder mellan klättrare och "närboende". Sen finns det mer egoistiska och lömska inslag i denna debatt. Vi får försöka att skilja på detta och inte dra alla protester över en kam.
 
När det gäller huruvida ljud uppfattas som störande eller inte finns det ju en massa forskning. Om jag inte minns fel är det så att kontinuerligt ljud (brummande, surrande, susande, vinande) inte alls upplevs lika störande kom intermittent ljud (smällar, skrik).
 
nermander; sa:
När det gäller huruvida ljud uppfattas som störande eller inte finns det ju en massa forskning. Om jag inte minns fel är det så att kontinuerligt ljud (brummande, surrande, susande, vinande) inte alls upplevs lika störande kom intermittent ljud (smällar, skrik).

Ja det är väl det som är det problemet för oss klättrare.

Även jag har irriterats av att det gnälls på störande ljud från klättrare när det samtidigt (åtminstone på vissa klippor på Tyresö) är ett mer eller mindre konstant muller från båtar och vattenskotrar mm.
 
Kommentar till 'lilla my'

Hej Anna!

lilla_my; sa:
Hur ska han kunna gå till "säkring klar" ifall han inte kan ta hem repet, eftersom andreman står där nere och bromsar allt vad han orkar? Börjar min försteman belasta repet så släpper då inte jag bromsen i alla fall... Hoppas _för guds skull_ att min säkringsman aldrig heller gör det!

Din säkringsman känner säkert skilland på reputdrag vid respektive klättring, hemtag och fall.


lilla_my; sa:
Jag skulle aldrig komma på tanken att som försteman ens lägga av min andreman när han kommit till toppen och står brevid mig, ifall han a) inte bad om det, eller b) jag inte frågat ifall det är ok att jag lägger av.

Jag finner det också lämligt att inte lägga av min andreman utan att informera om det/på begäran. Du missade poängen i mitt inlägg. Jag vill inte ta bort kommandona när man står intill varandra. Det kanske endast framgick subtilt:

pucko; sa:
Står man intill varandra så behöver man inte skrika; det hörs ändå.


Inlägget gällde kommandon som skriks över avstånd. Min poäng var att om man kan klara sig utan dessa kommandon på ett stort berg så kan man det också på mindre klippor som t.ex. Gritstoneberget.


Med vänlig hälsning

/Örjan :-D
 
Jo, Thomas, jag har också fått intryck av att det silas mygg och sväljs kameler. Därför undrade jag om hur det var med information om kommandoord.

Jag har också ett minne av att jag läst någonstans (tror det var i Sthlmsföraren) om att de boende vid en klippa blivit mer avogt inställda till klättrare efter ett ras (som inte verkade direkt ha berott på klättrare - berg trillar ju tyvärr ner ibland).

Det är skillnad på befogad och obefogad kritik mot högljuddhet och klättring, var min poäng fr början. Och Örjans ursprungliga fråga gällde om vi verkligen behöver kommandoord, eftersom DESSA skulle vara ett accessproblem.
 
Givetvis anser jag att kommandot "lägg av" även ska sägas i lagom hög ton för att höras till andreman, när försteman är säkrad på stand/toppen.
 
Intressant fråga som nog tål att tänkas mer på. Jag tror att vi måste leta efter alla specialfall som kan leda till oacceptabla konsekvenser.

Helt klart är att där misstag får allvarliga konsekvenser måste kommunikationen vara HELT glasklar. Därför upprepar jag ofta kommandon för att göra helt säkert att inga missförstånd sker.

"Lägg av": Instämmer att det kan tas bort (i känsliga områden) OM kommandot ”säkring klar” fortfarande används. ”Säkring klar” tror jag inte kan rationaliseras bort både pga nedanstående resonemang om tvetydighet och att konsekvensen av missförstånd är alltför allvarligt.

Lilla_my påpekar att hon definitivt inte önskar att säkringsmannen lägger av pga av att repet belastas, varvid Örjan påpekar att säkringsmannen känner skillnad på klättring, hemtag och fall.

Gör verkligen en nybörjare det? Gör ens en hyggligt erfaren klättrare detta utan minsta tvivel? Hur mycket påverkar repdrag känslan av vad klättraren tar sig för?

Än så länge lutar jag nog att repdrag gör det svårt att säkert skilja på ”vill ta hem repet”, ”vill hänga (lätt)” och ”klättrar med repdrag”.

"Jag klättrar": borde gå att ta bort (i känsliga områden). Det värsta som kan hända är väl att repet tas hem när jag står på en fot för att sätta på mig skon (vilket är ok om det inte är på en hylla). Däremot är det ju också så att det är svårt att vara helskärpt i längden, så allt som kortar den tiden du måste vara på helspänn är hjälpsamt.

"Rep fritt": Den som firar lär ju inte trilla allvarligt även om firaren stannat tillfälligt på en hylla. Den som är uppe vid ankaret kan ju dock få en otrevlig överraskning om repet plötsligt belastas igen just när han/hon tänker dra repet tillbaka över kanten. Då hänger allt på backupen, vilket reducerar till en länk som måste fungera. Dessutom är det näsan först över kanten, vilket är nog så otrevligt även vid ett kort fall (120 cm-slinga). Fallfaktorn blir också otrevlig. Känns inte som en bra idé i det perspektivet.
 
Intressant diskussion.
På ställen där klättrares skrik har stört närboende, har alla klättrare informerats om detta? Om så inte är fallet, kanske en vacker liten skylt vid parkeringen eller längs stigen till klippan skulle bidra en del till grannsämjan? Kanske tom hota med indragen access vid onödigt skrikande, för det är ju det det handlar om. Signera gärna skylten med namnet på nån närliggande klätterklubb, så att det inte ser ut som en 'regeringspåpekandeskylt' som oftast ignoreras.
Med ett bra ingått klätterlag funkar kommandolös klättring bra, utan att tumma på säkerheten. Jag har kört det i ett par år.

[/QUOTE]Lägg av - Säkringsmannen kommer till den tänkta standplatsen och bygger den. När han känner sig säker vill han skrika "lägg av". Det kanske spar några sekunder på en liten klippa (så andreman kan knyta sina skor) men inte på en lång led. Han bör istället göra allt klart och sedan gå till läget att säkringen är klar.
[/QUOTE]

Instämmer inte helt. Vid en lång led så är det ju viktigare att spara sekunder (för att undvika väder eller mörker) och ett kommando kan snabba upp litet. Hursomhelst, om sekunder inte är så viktiga så kör jag enligt nedanstående. När jag har byggt min stand (som oftast tar längre tid än jag 'vilar' vid ett krux, så andremannen anar redan här att jag har byggt en stand) så drar jag upp repet snabbast möjligt, som är betydligt snabbare än jag klättrar men ändå mycket långsammare än när jag faller, så andremannen känner skillnaden. Eftersom andremannen inte kan lägga av så snabbt tar jag en liten paus efter ett par meters snabb uppdragning. Asså drar jag snabbt igen. Om repet kommer utan motstånd vet jag att andremannen lagt av, om inte så tar jag en paus igen. Problem uppstår vid mycket repdrag som omöjliggör snabb uppdragning. I detta fall kommer andremannen att mata ut resten av repet tills inget återstår, och många sekunder (men ingen säkerhet) har gått förlorade. Ett annat missförstånd är möjligt om jag kommer till en sträcka med mycket enkel klättring och jag vill springa iväg en bit för att spara sekunder. Andremannen vet dock att detta inte betyder 'lägg av' eftersom jag inte stannade upp en 'lång' tid (för att bygga stand) innan jag började springa iväg.
Med dubbla rep går allting mycket enklare. När jag byggt min stand, drar jag upp endast det ena repet ca 5 meter. När detta händer förstår andreman att jag menar 'lägg av'. Detta kan dock missförstås om man klättrar sidledes. Vid sidledes klättring klipper man ofta endast ett rep och det andra repet rör sig inte nämnvärt då man går sidledes. Andremannen vet dock att detta INTE betyder 'lägg av' eftersom jag inte gjorde en lång paus före sidgåendet (för att bygga en stand). I det extrema fallet att jag gjorde en lång paus före sidgåendet (för att fula i en envis säkring eller för att bygga upp lite psykologisk styrka inför ett krux), så måste jag se till att förhindra missförstånd genom att dra lite i det stillastående repet medans jag går sidledes.

[/QUOTE]Rep slut - Varför behöver försteman veta det? Han torde märka att repet inte går att ta hem mer. Bättre att agera/skrika om repet fastnar vilket förmodligen är mindre vanligt än att allt går som det ska.
[/QUOTE]
Helt rätt. Väldigt lätt att känna igen. Annu lättare är följande metod. När andremannen ser att repet går upp efter att ha 'lagt av', så ser andremannen till att stoppa repet en halvmeter innan det tar slut. Förstemannen vet då att det är ca en halvmeter kvar, 'säkrar' och tar därefter upp den extra halvmetern. Den extra halvmetersproceduren gör att försteman vet att repet inte sitter fast samtidigt som andremannen vet att han är säkrad då den extra halvmetern är uppdragen.

[/QUOTE]Säkring klar - Det kan ju förvisso vara bra för andreman att veta, men när repet är uppsträckt så skall säkringen vara klar. Andreman kan provdra i repet för att se om det finns någon som håller mot om han är osäker. Annars kan ett sträckt rep betyda att försteman har fallit utom synhåll men det torde komma ett ordentligt ryck i repet vid fallet.[/QUOTE]

Provdra är ett ganska dåligt test på om repet kommer att hålla för fall. Vid minsta tvekan testar jag förstemannens uppmärksamhet genom gå upp ett par dm. Om repet går upp med mig vet jag att jag är säkrad. Se även 'halvmetersproceduren' ovan. Fallet(!) med en fallande försteman är enkelt att känna igen: ingen försteman som jag känner säkrar med samma styrka som vikten av en försteman.
Två rep underlättar igen. Om man drar upp första repet helt och sedan andra repet, så tar det ca 15sek att säkra efter att andra repet tagit slut.

[/QUOTE]Jag klättrar Klart som f-n att han klättrar när säkringen är klar. Eller efter han har rivit standplatsen.[/QUOTE]

Om jag som försteman kan ta upp repet efter att jag anlagt säkring så är det min skyldighet att göra så. Jag ska inte behöva ett kommando för att göra vad jag ska göra.

[/QUOTE]Rep fritt - Vid firning torde det framgå ganska snart att han där nere har släppt repet.
[/QUOTE]

Lägg fingret mot repet nästa gång när ni väntar på någon som firar ner. Det är jättelätt att känna igen när repet är lastat och inte. För att förhindra missförstånd, så ska den som firar inte avlasta repet innan denne är helt nere. Dvs, om du måste stanna vid en hylla (för att trassla ut repet eller av annan anledning), se till att fortfarande hänga i repet, ställ dig inte på hyllan.


Ett problem som kan uppstå är om man kör slut på repet innan man hittat en bra standplats. Detta kan hända på ställen där föraren inte är tydlig var stand ska sättas, så replaget är oftast berett på detta. Andremannen vet då att inte lägga av förrän en 'lång' stund passerat (byggande av stand) och repet dras upp kraftigt (som innebär att andreman är säkrad). Oftast blir det även en del nedklättring innan detta sker, så det är ganska enkelt att lista ut. Ett kommando vore dock betydligt bekvämare om andremannen kan skrika när det är 5 meter kvar av repet eller så.
De problem som jag ännu inte riktigt lurat ut hur jag kan göra utan kommano är om andremannen fallit och vill bli nedsänkt en bit eller om repet fastnat.

Som synes, det finns ett par möjligheter till missförstånd, men de går att undvika med rätt teknik. Det är därför jag tycker att nybörjare inte ska börja testa dessa, men när replaget är väl ingått, så funkar det bra.

Walkie-talkie: har jag provat men de är oftast gjorda av billig plast och tom spännena var av plast. En lite trång kamin eller off-width, så kan man ju säga hejdå till dessa.

Repryck: kommunikation via drag/ryck i repet har jag också försökt, men det har inte funkat nåt vidare då jag ofta kör långa repor och lite repdrag gör det opålitligt.
 
Tar du en paus efter några meters uppdragning och snabbt standplatsbygge (som ju brukar innebära att man bygger med repet)? Hur mycket slack hade din säkringsman ute egentligen?
 
lilla_my; sa:
Tar du en paus efter några meters uppdragning och snabbt standplatsbygge (som ju brukar innebära att man bygger med repet)? Hur mycket slack hade din säkringsman ute egentligen?

Min partner ger mig i regel ett par dm slack. Men min partner ger hur mycket rep som helst när jag drar i repet (till skillnad från fall eller häng).
"Snabbt standplatsbygge"?? Näe, det har jag aldrig lyckats med ...
 
... ville bara tillägga att klätterkommunikation utan rop inte är alldeles ovanligt. Jag är ingen egendomligt kunstig kuf (iallafall inte pga tyst kommunikation, men kan väl vara av andra orsaker...) som hittat på nåt skumt. Områden där jag leker på bergen är oftast väldigt oljudliga av forsande bäckar och vind så de flesta klättrar utan skrik o gorm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.