Skor med dämpning bak och fram?

Har en liten undran... Är det någon som har tips på bra skor (inte kängor) med dämpning både fram och bak? Vill kunna ha dem både i stan, på runda med hunden och kortare rundor i skog och mark. Kort sagt en allroundsko, liknande salomon/garmont.

Alla tips emottages tacksamt!
/Carolina

Nej, p.g.a en knäskadadär mitt ena ben/ min ena fot beöver extra stöd kan jag inte ha vilka skor som helst. Vill kunna vara ute så mycket som möjligt och min skada ställer då krav på det som sitter på fötterna...

De flesta löparskor har dämpning fram och back. Kolla på löplabbet om du har problem!!

(annars så funkar de klassiska sorbotane-sulorna)

avslutad210712

Gäst
CarolinaS; sa:
liknande salomon/garmont.

/Carolina

Tycker nog att du har svarat själv. Valde själv ett par Garmont R2 Nagevi till just det du frågade om. Är mer än nöjd även om jag inte hunnit testa dem uppe i fjällen ännu. Dock inget jag skulle jogga i eftersom sulan är i styvaste laget. Köper du Garmont så köp dem i en affär där du kan prova dem för de är små i storlekarna. Fick själv ta en storlek större än vad jag har i vanliga fall men ser att andra tagit två storlekar större.

Svarade innan jag såg ditt inlägg om skadan så jag vet inte hur lämpliga de är då

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Garmont är inget alternativ, de har ingen dämpnig alls fram och är ganska hårda. Ville gärna köpa sådana men tyvärr...

CarolinaS; sa:
Har självklart tänkt på löparskor men de är oftast inte så stabila...
åjodå, det finns mycket olika typer av löparskor. En del väldigt stabila. Löplabbet, eller motsvarande butik med kunnig personal, är nog att rekommendera. (Jag har iofs bara erfarenhet av Löplabbet i Malmö och de har lyckats plocka fram bra skor til mig)

/Håkan

Håkan K; sa:
åjodå, det finns mycket olika typer av löparskor. En del väldigt stabila. Löplabbet, eller motsvarande butik med kunnig personal, är nog att rekommendera. (Jag har iofs bara erfarenhet av Löplabbet i Malmö och de har lyckats plocka fram bra skor til mig)

/Håkan

Jepp.. Se på alla multisportare och ul-vandrare, dom har varianter av löppjukk. Tipset e som sagt att snacka med proffsen, löplabbet!! :)

Titta pà skons material. Viktigt fôr just dàmpning är

1: YTTERSULAN

A: Formgjutna sulor helt i PU ger lâg vikt och bra dämpning. Nackdel: kort livslângd jämfôrt med gummisula.

B: Gummi-sulor med EVA mellansula ger mycket bra dämpning och làg vikt, samt har bàttre "performance" som sula betraktat.

D: Gummi sula med PU-mellansula har liknande egenskaper som B., men inte lika bra dämpming / viktreduktion.

2: ILÄGGSULAN

Ilâggsulor med Poron ger bra och bestândig dämpning.

Mvh / Mats

CarolinaS; sa:
löplabbet i göteborg...
Det finns alternativ, just i Göteborg. Jag är väldigt förtjust i Löp&Skokliniken (kontaktinfo på http://www.lop-sko-kliniken.se). Jag har fått ett fenomalt bemötande där (en verksamhet som för övrigt fått göra fotbäddar åt Beckham).

Patric, som tredje gången denna veckan känner sig tvungen att rekommendera goda affärsverksamheter (det är våren, jag har inga andra "förbindelser" än goda erfarenheter).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips