Skor med dämpning bak och fram?

Har en liten undran... Är det någon som har tips på bra skor (inte kängor) med dämpning både fram och bak? Vill kunna ha dem både i stan, på runda med hunden och kortare rundor i skog och mark. Kort sagt en allroundsko, liknande salomon/garmont.

Alla tips emottages tacksamt!
/Carolina
 
Nej, p.g.a en knäskadadär mitt ena ben/ min ena fot beöver extra stöd kan jag inte ha vilka skor som helst. Vill kunna vara ute så mycket som möjligt och min skada ställer då krav på det som sitter på fötterna...
 
De flesta löparskor har dämpning fram och back. Kolla på löplabbet om du har problem!!

(annars så funkar de klassiska sorbotane-sulorna)
 

avslutad210712

Gäst
CarolinaS; sa:
liknande salomon/garmont.

/Carolina

Tycker nog att du har svarat själv. Valde själv ett par Garmont R2 Nagevi till just det du frågade om. Är mer än nöjd även om jag inte hunnit testa dem uppe i fjällen ännu. Dock inget jag skulle jogga i eftersom sulan är i styvaste laget. Köper du Garmont så köp dem i en affär där du kan prova dem för de är små i storlekarna. Fick själv ta en storlek större än vad jag har i vanliga fall men ser att andra tagit två storlekar större.

Svarade innan jag såg ditt inlägg om skadan så jag vet inte hur lämpliga de är då
 
Garmont är inget alternativ, de har ingen dämpnig alls fram och är ganska hårda. Ville gärna köpa sådana men tyvärr...
 
CarolinaS; sa:
Har självklart tänkt på löparskor men de är oftast inte så stabila...
åjodå, det finns mycket olika typer av löparskor. En del väldigt stabila. Löplabbet, eller motsvarande butik med kunnig personal, är nog att rekommendera. (Jag har iofs bara erfarenhet av Löplabbet i Malmö och de har lyckats plocka fram bra skor til mig)

/Håkan
 
Håkan K; sa:
åjodå, det finns mycket olika typer av löparskor. En del väldigt stabila. Löplabbet, eller motsvarande butik med kunnig personal, är nog att rekommendera. (Jag har iofs bara erfarenhet av Löplabbet i Malmö och de har lyckats plocka fram bra skor til mig)

/Håkan

Jepp.. Se på alla multisportare och ul-vandrare, dom har varianter av löppjukk. Tipset e som sagt att snacka med proffsen, löplabbet!! :)
 
Titta pà skons material. Viktigt fôr just dàmpning är

1: YTTERSULAN

A: Formgjutna sulor helt i PU ger lâg vikt och bra dämpning. Nackdel: kort livslângd jämfôrt med gummisula.

B: Gummi-sulor med EVA mellansula ger mycket bra dämpning och làg vikt, samt har bàttre "performance" som sula betraktat.

D: Gummi sula med PU-mellansula har liknande egenskaper som B., men inte lika bra dämpming / viktreduktion.

2: ILÄGGSULAN

Ilâggsulor med Poron ger bra och bestândig dämpning.

Mvh / Mats
 
CarolinaS; sa:
löplabbet i göteborg...
Det finns alternativ, just i Göteborg. Jag är väldigt förtjust i Löp&Skokliniken (kontaktinfo på http://www.lop-sko-kliniken.se). Jag har fått ett fenomalt bemötande där (en verksamhet som för övrigt fått göra fotbäddar åt Beckham).

Patric, som tredje gången denna veckan känner sig tvungen att rekommendera goda affärsverksamheter (det är våren, jag har inga andra "förbindelser" än goda erfarenheter).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.