Skolklass i Funäsfjällen undsatta med helikopter (25 aug 2021)

Instämmer i alla tack för redogörelsen!

De ungdomar som var med har fått en ovärderlig chans att testa sina egna gränser, få känna på hur det funkar när det strular och fått värdefulla insikter i hur det kan gå om man har otur. Samtidigt fick de rent konkret lära sig hur viktigt det är att planera vettigt, tänka på säkerheten och vara beredd på "allting". Vilken tur att de hade så erfarna ledare! Förhoppningsvis kommer de själva med tiden att bli erfarna, duktiga och ansvarsfulla naturguider. Så på så sätt bidrog situationen till någonting gott. Det är svårt att "testa" ett nödläge. Tack och lov ändå att allt gick bra!
 
Det är en "tunn linje" mellan lite oväder och nästan katastrof. Alla gillar kanske att testa lite regn & vind, och var drar man gränsen ? Suveränt med Duktiga ledare som fixade detta på ett bra sätt !!, men ändå, det borde inte ha hänt...
 
Bara för eget intresse och lite referens, var det red eller black label tält eller blandat, och i så fall märkte ni skillnad i hållbarhet och hur de klarade vinden?
Vi hade HB red och black, blandat. Nammatj, nallo och keron. Det enda som drabbades av regelrätt stångbrott var vårt ledartält, ett Nammatj 3GT (Ca 15 år på nacken) annars märkte vi ingen direkt skillnad, samtliga tält fick ta extrema vindbyar och en del hamnade i viss slagsida efter att vinden vred under natten. Värst var det för ett Keron 4 som stod i direkt slagsida, men som ändå höll ihop.

Nu ska vi inspektera varenda bågsektion och komplettera med nya där det behövs.

Hängslen och livrem! 🙂
 
Några funderingar (se det inte som letande efter fel utan mer för att folk som sällan varit med om sånt där ska förstå vad som är viktigt).

Om nu tälten höll, varför behövde folk flyttas mellan tälten? Var det stagningen som inte funkade?

Det jag tänker är ju att man kanske alltid ska staga för lite starkare vind än vad prognosen säger. Och kanske inte förlita sig på att placera tältet längs med vinden, för vinden kan vrida.

En spontan reflektion är ju också hur så många kunde få slut på torra kläder. Vi har ju den parallella tråden:

Är det rejält regnigt så brukar man får bita ihop och dra på sig blöta kalla kläder inför avmarch, så man kan packa ner det torraste kläderna. Jag kan tänka mig att ungdomar gör tvärtom, byter till torrt så ofta de kan. (Det gjorde jag säkert också i den åldern, numera har jag lärt mig att försöka "spara" på kläderna just eftersom det är svårt att torka i fält om det regnar.)
 
Att tidningsmurvlar inte har koll på fakta eller kollar bakgrundsdata är väl inget nytt.
Men det är väl ändå en riktigt stor skillnad mellan orkan och storm av orkanstyrka!

Per definition får vi inga orkaner i Sverige. Basta!

/John
 
Några funderingar (se det inte som letande efter fel utan mer för att folk som sällan varit med om sånt där ska förstå vad som är viktigt).

Om nu tälten höll, varför behövde folk flyttas mellan tälten? Var det stagningen som inte funkade?

Det jag tänker är ju att man kanske alltid ska staga för lite starkare vind än vad prognosen säger. Och kanske inte förlita sig på att placera tältet längs med vinden, för vinden kan vrida.

En spontan reflektion är ju också hur så många kunde få slut på torra kläder. Vi har ju den parallella tråden:

Är det rejält regnigt så brukar man får bita ihop och dra på sig blöta kalla kläder inför avmarch, så man kan packa ner det torraste kläderna. Jag kan tänka mig att ungdomar gör tvärtom, byter till torrt så ofta de kan. (Det gjorde jag säkert också i den åldern, numera har jag lärt mig att försöka "spara" på kläderna just eftersom det är svårt att torka i fält om det regnar.)
Relevanta funderingar tycker jag. Så här tänkte/agerade vi:

*Främsta anledningen till att folk flyttades mellan tält var att ett par stycken kollapsade på grund av för dåligt förankrade stormlinor/markpinnar (alltså inte rena funktionsfel utan förmodligen pinnar som slets upp -en del trots att vi stenat dem. Svårt att avgöra vad anledningarna riktigt var i stunden (mörker/vind/regn). Situationen krävde snabba åtgärder. Det fanns plats kvar i större tält (t.ex. 3 pers i Keron 4) och det gav även en positiv psykologisk effekt av trygghet med 5 personer i ett sådant som höll värmen tillsammans.

*Anledningen till att det (till slut) saknades torra kläder var att vi genomfört en dagsvandring under dagen i ihållande regn och måttlig vind. Detta plus rådande väder under natten som resulterade i att regnen kom nästan totalt vågrätt, längst med marken, och oavsett märken på tält tog sig in under duken, letade sig upp på insidan av dem och regnade ner över innertält och absider. (Har aldrig varit med om sådant väderbeteende tidigare jag heller om någon tycker att det låter konstigt.)

*Gällande stagning har du helt rätt: hängslen och livrem: alltid staga och fästa för mer än vad man väntar sig. En reflektion jag gjort i sammanhanget är att ev. uppdatera till Black label markpinnar istället för standard red label (som de mindre v-peg till Nallo t.ex.) för att försäkra sig mer.

*Slutligen: ABSOLUT. Jag tror att samtliga medverkande har lärt sig något av händelsen, och kanske främst då elever i det att de kanske var lite väl benägna att byta ut fuktiga/blöta plagg istället för att stålsätta sig. Men det spelade i sammanhanget inte så stor roll, det fanns bland oss 22 inte särskilt många torra plagg kvar alls till slut (inte heller sovsäckar...)

Superbra reflektioner för mig också -tack för input och feedback. :)
 
Att tidningsmurvlar inte har koll på fakta eller kollar bakgrundsdata är väl inget nytt.
Men det är väl ändå en riktigt stor skillnad mellan orkan och storm av orkanstyrka!

Per definition får vi inga orkaner i Sverige. Basta!

/John


Nu värkar det som at vi har haft orkan några gångar, enligt denna googel sökningen knappa en om året.

Under 2000-talet har Sverige hittills haft 17 tillfällen med orkaner. En orkan är en storm med vindhastighet som överstiger 32,7 m/s (ca 64 knop, 12 Bf), som medeltal under en tiominutersperiod på tio meters höjd.
 
Senast ändrad:
*Anledningen till att det (till slut) saknades torra kläder var att vi genomfört en dagsvandring under dagen i ihållande regn och måttlig vind. Detta plus rådande väder under natten som resulterade i att regnen kom nästan totalt vågrätt, längst med marken, och oavsett märken på tält tog sig in under duken, letade sig upp på insidan av dem och regnade ner över innertält och absider. (Har aldrig varit med om sådant väderbeteende tidigare jag heller om någon tycker att det låter konstigt.)

Jag är faktiskt noga med att packa saker regntåligt även inuti tältet. För många år sen innan vi hade bra grejer så cyklade jag och sambon på Gotland, och det spöregnade i 3 dagar. Det visade sig att vårt tält (typ 399 kronor på OBS!) hade blivit lite till åren och duken var inte tät. Vi panikköpte en påse svarta sopsäckar i en liten livsmedelsbutik och la mellan innertält och yttertältet. (Tältet var ett sånt här simpelt kupoltält där man slår upp innertältet först, så det var enkelt att slå upp det, lägga över sopsäckarna och sen över med det otäta yttertältet.)

Har även en gång haft problem med att dropp från en söm som normalt ska hamna utanför tältgolvet av olika anledningar (lutande mark, och person som sov mot tältväggen) hamnade precis nån centimeter innanför kanten på "badkarsgolvet". Vilket alltså ledde till att vi vaknade av att vi låg i en liten bassäng (visserligen "bara" 2 cm på djupaste stället).

Såna erfarenheter gör att man lär sig att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Ner med grejerna i de vattentäta packpåsarna även när de ligger inne i tältet.


Men visst, regnar det så illa så är det ju risk att även sovsäckarna blir blöta, och då börjar man ju klart få problem.

Men spontant tror jag att många har en övertro på hur bra ett tält är för att skydda mot väder och vind. Ett tält är långtifrån lika skyddat som en stuga.

Å andra sidan har jag också varit med om en störtskur där vi höll oss torra, men hade mer eller mindre en bäck som rann under golvet. Det var en lustigt känsla när tältgolvet kändes som en vattensäng.
 
Fast jag undrar över plan D, hade ni en sån… skoja bara.

Tror att den sanna lärdomen är den redan befintliga och gamla kunskapen om att vädret skiftar snabbt i bergsområden och att prognoser har sådär tillförlitlighet. På låglandet innebär det att man blir blöt på sin mc-tur och i fjälllen att tältet riskerar blåsa bort.

Jag har 20-30 år gamla kursböcker som beskriver detta och vädret har inte blivit stabilare sen dess…
 
Nu värkar det som at vi har haft orkan några gångar, enligt denna googel sökningen knappa en om året.

Under 2000-talet har Sverige hittills haft 17 tillfällen med orkaner. En orkan är en storm med vindhastighet som överstiger 32,7 m/s (ca 64 knop, 12 Bf), som medeltal under en tiominutersperiod på tio meters höjd.

Nej det är inte orkan, det är storm av orkanstyrka.


/John
 
Lärdomarna här blir väl:

Lita inte på väderprognoser, vädret (och framförallt vinden) kan ändras snabbt och mer än prognosen säger
Detta inkluderar ju också det här med att sätta upp tältet vindskyddat. Om vinden vrider är tältet kanske inte längre i lä eller står längs med vinden.

Lita inte 100% på tältet när det gäller väderskydd. Saker kan bli blöta även i tältet.

En annan sak är kanske att man ska provdra i alla staglinor för att kolla hur hårt de sitter. Men det kan å andra sidan innebära att man drar sönder en bra fästpunkt i marken och inte får ner pinnen på nån bättre plats... Det är kanske inte så relevant för staglinor, för de kan kan ofta flytta rätt långt (eller i värsta fall förlänga), men tältpinnarna för att hålla tältdukens kanter nere är det värre med. Är marken uppluckrad så får man kanske inte fast sakerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle G 8 pers undsatta 800m från Vålåstugorna 2018-03-18 Säkerhet och räddning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.