Skogsharen offer för klimatförändringarna – rödlistas

Jag har en känsla av att det är meningslöst att diskutera statistik och vetenskap med dig. Du verkar inte riktigt ha fattat hur det fungerar. "Sydsvenska barn"...

Han kan faktiskt ha en poäng om det är så att undersökningen inte är landsomfattande.

Finns många exempel på tradition, miljö och kulturarv har gjort att folk i olika delar av landet har olika förutsättningar.

Mäta blyhalt i blod från "Viltkött" kan ju vara allt från någon malmöbo som skjuter markbökande Vildsvin på fd kontaminerad industitomt i stadens utkant som lever på marker där avgaser får blyad bensin icke fast form marinerat marken i 75års tid till Älg eller ripjakt på friska luften fjället i Norrland långt från närmsta väg med blyfri kulor.

Så visst kan det skilja, det skulle ju vara konstigare om det inte gjorde det.

Blyhalten i befolkningen sjunker för var år som går och jägarkåren består. ;)
 
Senast ändrad:
Finland: "Skogsharen har minskat påtagligt i Södra och Västra Finland. Orsaken anses vara det faktum att vintrarna har blivit snöfria i de sydligaste delarna av landet. Skogsharens päls byter färg enligt längden på dagen, och på snöfri mark är en snövit skogshare ett lätt byte. På områden med skogshare finns en ökande mängd fältharar vars päls inte byter färg"


Norge: "Etter en periode med høye avskytingstall for hare i Norge på 1980-tallet har vi sett en kraftig nedgang i antall harer skutt per jaktsesong fra toppåret i 1990 (ca. 125 000) til i dag (ca. 20 000)."

 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Nying

Avslutat
Något som man mera ska ha i åtanke är att småviltspopulationers storlek tenderar gå i cykler, så om en art minskar i antal flertalet år i rad behöver det inte betyda att det är någon ko på isen.

Men att vara vit hare en grön vinter är ju inte helt problemfritt, men om jag inte missminner mig så var det väl en hyffsat snörik vinter norröver i år så berörd årskull fick chansen att plussa på beståndet för famtiden ?
Visst är det så. Helge Ingstad (den störste legenden av alla) beskriver detta under sin tid som pälsjägare. Det handlade om cykler på sju eller nio år (kommer inte ihåg exakt) då vissa av djuren mer eller mindre försvann helt för att sedan succesivt byggas upp till väldigt stora populationer. Osv.

Hans bok "The land of feast and famine" är helt magiskt bra. Rekommenderas.
 
Då får dom jaga väldigt flitigt från Dalälven och söder ut.
Visst är det så. Helge Ingstad (den störste legenden av alla) beskriver detta under sin tid som pälsjägare. Det handlade om cykler på sju eller nio år (kommer inte ihåg exakt) då vissa av djuren mer eller mindre försvann helt för att sedan succesivt byggas upp till väldigt stora populationer. Osv.

Hans bok "The land of feast and famine" är helt magiskt bra. Rekommenderas.

Tack för tipset. :)
Likadant med tex Skogsfågel och Lämmel.
Det går i cykler där människan har väldigt liten inverkan på populationen annat än möjligvis lokalt.
 
Något som man mera ska ha i åtanke är att småviltspopulationers storlek tenderar gå i cykler, så om en art minskar i antal flertalet år i rad behöver det inte betyda att det är någon ko på isen.

Men att vara vit hare en grön vinter är ju inte helt problemfritt, men om jag inte missminner mig så var det väl en hyffsat snörik vinter norröver i år så berörd årskull fick chansen att plussa på beståndet för famtiden ?
Bra med påpekandet om cykler som gäller många djurarter. Det kan medföra att en art som rödlistades i en rapport tas bort i nästa (efter 5 år, alltså). Men det kan också vara så att den blir kvar, om det finns faktorer som i det långa loppet får topparna att bli lägre och/eller sällsyntare.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bra med påpekandet om cykler som gäller många djurarter. Det kan medföra att en art som rödlistades i en rapport tas bort i nästa (efter 5 år, alltså). Men det kan också vara så att den blir kvar, om det finns faktorer som i det långa loppet får topparna att bli lägre och/eller sällsyntare.

Det är sant.
Lika sant är att man inte ska förhasta sig innan man sett efter några cykler att arten är på nedgång.
 

lsjonsson

Avslutat
Jag har en känsla av att det är meningslöst att diskutera statistik och vetenskap med dig. Du verkar inte riktigt ha fattat hur det fungerar. "Sydsvenska barn"...

Det är inte meningslöst att diskutera ett ämne med mig.:)

Om jag vänder ämnet och frågar vad handlade tråden om från första början? Inte bly i alla fall!
Jo att skogsharen rödlistas.
 
Nejdå, jag har hört av min granne (som har koll på det mesta som handlar om jägare) att länsstyrelsen är med i detta. Det är mest jägare som jobbar där.

Det har man så vitt jag vet inte gjort några statistiska undersökningar på.

Men om det är så så borde folk känna sig trygga i det då jägarkåren är laglydigare än gemene man i snitt, det ligger i sakens natur då den som inte följer lagar och regler naturligtvis inte beviljas behålla sina vapen.
 

lsjonsson

Avslutat
Något som man mera ska ha i åtanke är att småviltspopulationers storlek tenderar gå i cykler, så om en art minskar i antal flertalet år i rad behöver det inte betyda att det är någon ko på isen.

Men att vara vit hare en grön vinter är ju inte helt problemfritt, men om jag inte missminner mig så var det väl en hyffsat snörik vinter norröver i år så berörd årskull fick chansen att plussa på beståndet för famtiden ?

I Norrbotten har vi inte en vinter. Vintern är bara lite konstig men snö har vi även om det regnar ibland mellan varven.
 
Det är inte meningslöst att diskutera ett ämne med mig.:)
Det är ofta givande att diskutera med någon som har en annan ståndpunkt om personen är påläst och någorlunda logisk i sitt resonemang. Men med en motpart som inte förstår grundläggande vetenskapliga principer eller hur man använder och tolkar statistik eller bygger sitt resonemang på anekdoter blir det meningslöst för mig.

Om jag vänder ämnet och frågar vad handlade tråden om från första början? Inte bly i alla fall!
Jo att skogsharen rödlistas.
Nej, det var när någon som skulle "skita i alla muppar och fylla frysen" (oklart vilka mupparna är och vad frysen hade med Skogsharens rödlistning att göra) som jag - i all välmening och med omsorg om den personen - passade på att varna för att för hög konsumtion av vilt kan ge skador på hjärnan som diskussionen om bly tog sin början. Kanske bättre att fylla frysen med muppar?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.