Sköna vandringsleder runt Göteborg, rekommendationer??

Bohusleden. Starta i Grandalen och gå norrut till ni kommer någonstans i höjd med Lille Edet. Det är ett mycket fint avsnitt med djupa trollskogar, berg och massor av fina små sjöar. Ev. kan ni skippa första biten (7 km), som i min smak var något tråkigare, och starta vid Bottenstugan istället.

Grandalen ligger i södra Svartedalen, c:a en mil norr om Kungälv, och det ska gå att ta sig dit med buss om man skulle vilja (men jag känner inget som lyckats... :) )

Bohusleden mellan Kungälv och Grandalen kan jag inte rekommendera. Även om det finns ett och annat fint parti även där, så var det alldeles för mycket grusväg och hyggen för min smak.

Lycka till.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
gahne; sa:
Bohusleden. Starta i Grandalen och gå norrut till ni kommer någonstans i höjd med Lille Edet. Det är ett mycket fint avsnitt med djupa trollskogar, berg och massor av fina små sjöar. Ev. kan ni skippa första biten (7 km), som i min smak var något tråkigare, och starta vid Bottenstugan istället.

Grandalen ligger i södra Svartedalen, c:a en mil norr om Kungälv, och det ska gå att ta sig dit med buss om man skulle vilja (men jag känner inget som lyckats... :) )

Bohusleden mellan Kungälv och Grandalen kan jag inte rekommendera. Även om det finns ett och annat fint parti även där, så var det alldeles för mycket grusväg och hyggen för min smak.

Lycka till.

Kan man hitta kartor på vandringleder runt Göteborg någonstans i stan, och i så fall, vart?

F

Akademibokhandeln (f.d. Gumperts) i Nordstan och Motionscentralen i Skatås säljer vandringskartor. Senast jag handlade (2001?) så var utbudet av vandringskartor bäst i Skatås men jag vet inte hur det är nu.

Akademiska har en del kartor.
Annar så får du besöka motionscentralen i fontin Kungälv där de har alla Kungälvs Ok orienterings kartor samt en vandringskarta över svartedallen i skala 1:25000

Vättlefjäll!!!

Hej, själv brukar jag alltid ta bussen upp till Rannebergen vid Angered och bege mig ut i Vättlefjäll. En halvtimmes resa från centrala Gbg och du står mitt i (snudd på) riktig vildmark. Väljer du att vandra österut lär du inte stöta på många människor (antagligen ingen). Svartedalen är, som nämnts i detta forum, också mycket fint men ligger lite väl långt bort om man bara skall ut över helgen. Du har ju också vildmarksleden från skatås till Hindås eller hur det nu var den gick. Hälsningar Gustav

Sandsjöbacka + Hallandsleden

I Sandsjöbacka-området finns det fina leder från Sisjön ner till Särö (Hagryd-Dala). Mest vildmarksbetonat, men delvis kulturmark. Det är alltid väldigt mycket folk nära Sisjön, men när du kommit söderut en bit så möter man inte mycket folk. Brukade cykla MTB runt där när jag bodde i Kållered. Bohusleden-Hallandsleden söderut är bitvis fin, men det är för mycket väg och bebyggelse innan du kommer en bit söder om Fjärås.

Lite vildmarksled...

fredric@strapatz.com; sa:
Är det några leder som utgår från "hyffsat" central GBG?

Både Bohusleden och Vildmarksleden utgår/passerar Göteborg/Skatås. Följs därefter åt i ca 7-8 km österut innan de delar sig (Bohusleden norrut och Vildmarksleden österut.) Vildmarksleden fortsätter till Hindås (och vidare till Borås på Knalleleden). Vildmarksleden är inte så värst mycket vildmark innan man passerat Kåsjön... Men det är fint att springa/cykla från Härkeshult in mot "stan"... ca 2 mil.

Re: Lite vildmarksled...

lgniklas; sa:
fredric@strapatz.com; sa:
Är det några leder som utgår från "hyffsat" central GBG?

Både Bohusleden och Vildmarksleden utgår/passerar Göteborg/Skatås. Följs därefter åt i ca 7-8 km österut innan de delar sig (Bohusleden norrut och Vildmarksleden österut.) Vildmarksleden fortsätter till Hindås (och vidare till Borås på Knalleleden). Vildmarksleden är inte så värst mycket vildmark innan man passerat Kåsjön... Men det är fint att springa/cykla från Härkeshult in mot "stan"... ca 2 mil.

Härkeshult i Landvetter ?? Är det OK att cykla på den?
Är den framkomlig med MTB?

Fredric

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips