Skissar på en egen kajak

Det här med kort vattenlinje: Jag har inte sett att vågbildningsmotståendet är så stort i 4-4,5knop. Av den anledning har jag inte sett det nödvändigt att lägga en längre vattenlinje. Den längre vattenlinjen för ju med sig en ökad våt yta, vilket ökar motståendet. Jag har siktat på att optimera smidighet och lättdrivenhet snarare än hög toppfart.

Om jag hade låtit ändskeppen falla ut, i stil med normala havskajaker, hade min vattenlinjelängd gett kajaken en totallängd på ca 5.10m. Vilket motsvarar en normallång kajak i underkant.

Jag håller med om att ändskeppen ger risk för skav och "ubåts"-dyk i glada surfar, men jag är beredd att prova för att se hur det fungerar.

Jämvikter & deplacement har jag roat mig med att räkna för hand. Inget går upp emot att få använda sina numeriska metoder från högskolan :)

Jag kommer att dra upp köllinjen så att den får mer "rocker".

/LaRs

En möjlighet att få kajaken att klyva vågor, men ändå inte borra ned sig alltför mycket kan vara att se till att det finns mer volym i förskeppet genom att lägga den ovan vattenlinjen och utan ett överhäng. Det finns en del lite modernare kajakdesigner som har ungefär det utseendet.
Då får man till viss del det bästa från två värdar, men nackdelen kan ju vara en viss vindkänslighet.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips