Skissar på en egen kajak

Så här i vintermörkret har jag roat mig med att rita på en egen kajak. Tanken är att förr eller senare bygga den på spant med ribbor. Först planerar jag att göra den i skala för att se hur den "ser ut i verkligheten". Kolla gärna in på http://web.telia.com/~u60118702/

Kom gärna med kommentarer, spontana tankar, idéer mm.
 
Fören påminner en hel del om de "moderna" segelbåtarnas stävar. Fräckt, men kanske lite utsatt vid närkontakt av fastland. Men det är väl inte värre än att man är försiktig.

Hur har du ritat den, penna/papper? program?
 
En lite trist sak med en sådan för, är att om man får skräp som råkar hamna framför stäven, så brukar det envist hänga kvar tills man mer eller mindre backar.

Det skvalar och stör ju förstås en hel del att ha ett vasstrå runt stäven.
 
Eftersom vi råkar ha samma kajak (i alla fall en av dom), Håller jag med Anders: Denna typ av för går bra i vattnet, klarar en del sjö, men är irriterande om man går i vatten med diverse skräp såsom vass, näckrosor eller liknande. Antingen klarar man att få bort det genom att "gunga" i längsled, köra in bland någon fast växtlighet, eller till sist genom att stanna eller backa. Högst irriterande att se/höra hur det fina vattenflödet störas av skräp i fören.
 
Vad skall du ha den till?

Vore intressant att veta vilka egenskaper du ville ha när du ritade kanoten.

Rent spontant känns köllinjen för rak. Kanoten kommer bli trögsvängd, men det kanske är så du vill ha den.
Raka köllinjer är något som var populärt på 80-talet, men idag skall det vara så lättsvängt som möjligt.

Många kanoter jag har sett med "tänkt" rak köllinje blir med tiden negativ köllinje.
 
Kan då ytterligare konstatera att det är "hopplöst" med en helt verktika stäv, men bättre redan med en liten vinkel.

Tävlingskajaker är väl ofta helt vertikala, men de går kanske oftare i renare vatten. För att bli av med skräp från en helt vertikal för, gäller det bara att ha tur och hitta rejäla vågor!
 
razorbill; sa:
Först planerar jag att göra den i skala för att se hur den "ser ut i verkligheten".

Om du skär ut spanten (antingen riktiga eller i masonit/papp), sätter ut dom på jigen och spänner på några ribbor utan att limma så ser du ganska bra hur det ser ut. Det räcker med några få ribbor, typ kölen, sidorna osv.
 
Kul med så mycket kommentarer!

Jag har ritat spanten och den färglagda skissen med Adobe Illustrator. Det övriga ritandet är gjort med penna, sudd och linjal.

Vad gäller den raka fören: Jag förstår problemet som kan uppstå. Nu paddlar jag inte särskilt mycket i miljöer med vass och annat i vattnet. Så, jag hoppas att detta inte skall vara ett problem, även om verkligheten kan motbevisa mig :) Noterar att Sipre tagit fram en K1 och K2 där nosen lutar framåt. Min ambition är att lägga så lite volym i förskeppet ovan vattenlinjen. Siktar på att få kajaken att gå genom vågor istället för att vaka upp och stampa.

Jag har ritat kajaken med tanke att använda den på kvälls och dagsutflykter. Lätt att slänga upp på taket och så vidare. Lasten skall i princip bara kunna vara säkerhetsutrustning (paddel, pump..) samt kaffe och macka. Jag paddlar i huvudsak rakt...inte särskilt mycket snirklande och så. 8km/h är en rimlig hastighet för mig. Jag har optimerat efter ett lättdrivet skrov. Bör nämna att jag paddlar i havsmiljö längs i huvudsak oskyddad havskust.

Den raka köllinjen: Jag håller med om att den är för rak i dagens utförande. Från början var den tvärt om för mycket böjd. Jag planerar på att plocka bort ungefär 5kg deplacement i ändskeppen. Därmed får jag mer böjd köllinje och en mer lättsvängd kajak..
 
OT-fråga om köllinje/rocker

En fråga halvt OT:

Min "havsracer" (Escape) på 5.20 slingrar då den passerar (-s av) svall och vanliga vågor som inte går i rätt vinkel. Helt naturligt så klart... Min (teoretiska) fråga är om mer eller mindre rocker skulle göra gången mindre slingrig...

[Det handlar ju till syvende och sist om att jag får se till att lära mig paddla ;) , inte gnälla på utrustningen.]

Men jag är lite nyfiken. Vill förstå varför "raktframpaddlare" vill ha "lättsvängda" kajaker? När är det bra? När är det dåligt?

// Patric
Mitt scope; Jag paddlar hav! Och bara för att bli trött, nöjd och rofylld - inga lopp.
[Ändrat av olle11 2007-02-27 kl 13:44]
 
Re: OT-fråga om köllinje/rocker

olle11; sa:
En fråga halvt OT:

Men jag är lite nyfiken. Vill förstå varför "raktframpaddlare" vill ha "lättsvängda" kajaker? När är det bra? När är det dåligt?

// Patric
Mitt scope; Jag paddlar hav! Och bara för att bli trött, nöjd och rofylld - inga lopp.
[Ändrat av olle11 2007-02-27 kl 13:44]

Vill inte alla ha en lättsvängd kanot? En välbalancerad kanot kan både vara kursstabil och lättsvängd.

Vid paddling i med eller sidosjö är de styrande okontrollerade krafterna är så stora att du med en trögsvängd kanot får lägga mycket energi på att ändra kurs.

Däremot är det inte roligt att paddla rakt fram ifall kanoten går som en tvålkopp, dvs svänger mycket för varje paddeltag.

En trögsvängd kanot med roder bromsar onödigt mycket vid roderutslag.

Är det något som hindrar från att vilja svänga snabbt och enkelt och sedan paddla rakt?

Det verkar som om den som uppfann begreppet "raktfram paddlare" inte kunde paddla rakt och valde att snirkla runt öar.

Så tyvärr kan jag inte svara på när en trögsvängd kanot är bra. Däremot går det att leva med ifall man inte har paddelkompisar som bara paddlar i cirklar.
 
Kul med lite nya idéer!

Några snabba funderingar;

Varför så kort? Jag tror att en lite längre vattenlinje hade höjt fartregistret betydligt utan att för den skull bli nämnvärt mer tung/ohanterlig. Nu har ju inte farten så stor betydelse om man för det mesta paddlar ensam, men tillsammans med andra kan det vara kul. Och hänga ihop lite mer med den "sportiga identiteten"..
Köllinjen har redan diskuterats och jag kan bara hålla med - ser väldigt trögsvängt ut.
Du har ganska lite volym i stäven och accepterar att den kommer att gå blött. Funkar bra i motsjö men kan bli jobbigt i medsjö - den kan lätt bli en ubåt i surf.. Titta på volymfördelningen på en surfski t ex.
De vassa stävarna (både för och akter) kommer slitas hårt vid varje landstigning, om du inte har möjlighet att sjösätta från brygga.

Du bör kolla skrovet i något enklare datorprogram för att få lite hum om jämnvikter osv. Jag har också ritat manuellt i datorn (illustrator) och sen kollat av i Bearboat Pro (shareware för mac). Dessutom har jag alltid utgått från en gammal båt och bara ändrat lite varje gång - men det gör att det tar ett par kajaker innan man hittar fram..

Men lycka till, och det vore kul att se mer när arbetet fortskrider!

/ Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.