Skillnad på stålram och aluram

Re: Zen och konsten att sköta cykeln

macpac; sa:
Tack för svaren och länken till den andra tråden. Har läst genom allting! Då är mitt påstående om stålramar bekräftat! :) Jag har hittills hittat ett par märke som finns i Sverige som säljer stålramar eller en komplett cykel med stålram - Orange och Marin.
Jonas

Kona Explosif har stålram, sedan i år kan man endast köpa den som lös ram. Jag har en Explosif 2002 och den är riktigt bra.

/Anders
 
Re: Re: Zen och konsten att sköta cykeln

angr; sa:
macpac; sa:
Tack för svaren och länken till den andra tråden. Har läst genom allting! Då är mitt påstående om stålramar bekräftat! :) Jag har hittills hittat ett par märke som finns i Sverige som säljer stålramar eller en komplett cykel med stålram - Orange och Marin.
Jonas

Kona Explosif har stålram, sedan i år kan man endast köpa den som lös ram. Jag har en Explosif 2002 och den är riktigt bra.

/Anders


Tack för tipset! Surfade direkt till Kona-hemsidan och kolla upp det. Nu har jag hittils 3 märke som jag har hittat, Orange, Marin och Kona :) Det gäller att jämföra priser och material och sedan slå till vid rätt tillfälle! Tack!
 
Strunta i Alu och stål, köp Titan

macpac; sa:
angr; sa:
macpac; sa:
Tack för svaren och länken till den andra tråden. Har läst genom allting! Då är mitt påstående om stålramar bekräftat! :) Jag har hittills hittat ett par märke som finns i Sverige som säljer stålramar eller en komplett cykel med stålram - Orange och Marin.
Jonas

Kona Explosif har stålram, sedan i år kan man endast köpa den som lös ram. Jag har en Explosif 2002 och den är riktigt bra.

/Anders


Tack för tipset! Surfade direkt till Kona-hemsidan och kolla upp det. Nu har jag hittils 3 märke som jag har hittat, Orange, Marin och Kona :) Det gäller att jämföra priser och material och sedan slå till vid rätt tillfälle! Tack!

Om du vill ha nåt som håller länge kan du ju ta och kasta ett öga på en titanram, jag köpte en Litespeed Obed -94 som har rullat ca 5000 MIL.
Det enda som inte är utbytt på den cykeln är flaskställen, men ramen är fortfarande bra och flexar inte mer nu än den gjorde när den var ny.
 
Re: Strunta i Alu och stål, köp Titan

Anders111; sa:
Om du vill ha nåt som håller länge kan du ju ta och kasta ett öga på en titanram, jag köpte en Litespeed Obed -94 som har rullat ca 5000 MIL.

Klokt råd. Har svårt att förstå varför någon som inte ska ut på resa i tredje världen hellre skulle vilja ha en chromolyhoj än en aluminiumhoj. Det är ingen tillfällighet att de flesta hojar är gjorda i aluminium. Titan har många av stålets goda egenskaper, är dessutom böjligare, och rostar ej.

Dessvärre har Litespeed lämnat custommarknaden. Föredrar att sälja kompletta hojar eftersom de tjänar på komponenterna.

Per
http://lowdin.nu
 
Re: Re: Strunta i Alu och stål, köp Titan

ipg289h; sa:
....
Titan har många av stålets goda egenskaper, är dessutom böjligare, och rostar ej.
....
Visst kan titan böjas mer än stål, och alu, innan det går av.
Men om man vill att cykelramen skall fungera som tänkt under lång tid så är plasticitetsgränsen mycket intressantare, dvs det som på 'amerkanska' brukar kallas "Yield stress" och tidigare i tråden kallades "flytspänning", dvs den belastningsgräns då materialet deformeras permanent.
Vad man än väljer att kalla det så är den ungefär den samma för titan som för stål, dvs titan är alltså inte så överlägset, på den punkten, som reklamen försöker framhålla.
OBS
Detta resonemang, precis som mycket i tråden ovan, gäller testbitar av resp material. När man sedan formar rör av de olika materialen och svetsar/löder ihop dem så är det inte säkert att det är de specifika egenskaperna för resp material som dominerar styvhet/vikt/livslängd/osv för ramen.
Ännu en gång:
Materialet är sekundärt, det viktiga är att ramen är korrekt dimensionerad och tillverkad.
Att både modellen och tillverkaren har funnits länge och att garantin är generös är inte heller ngn nackdel.
Läs gärna också utmattningstestet, där det finns två titanramar med:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
Fler tester:
http://www.efbe.de

En bra sida om materialteknik för cyklister är:
http://biketrail.318.nu/mek/metals/metal.asp
Förf, Scot Nicol, är en av de ursprungliga grundarna av Merlin, han starade sedan Ibis(?).

Min åsikt:
Titan är ett utmärkt material att konstruera cykelramar av, men det är dyrt och svårt att arbeta med. Tillgången till lämpliga rördimensioner är också begränsad, jämfört med stål och alu.
Skulle jag köpa en cykel med titanram skulle det bli en för kombinerad träning/touring typ Cyclocross. De jag tycker verkar vara intressantast är:
Airborne Carpe Diem http://www.airborne.net/eready/janette/store/cdbike2.asp
och
Habanero Cyclocross http://www.habcycles.com/cross.html
Men jag är såpass nöjd med de cyklar jag har så detta är bara ett akademiskt resonemang.

OBS
Självklart kan även titanramar gå sönder.



Cykla på
Håkan
 
Re: Re: Re: Strunta i Alu och stål, köp Titan

HåkanC; sa:
Vad man än väljer att kalla det så är den ungefär den samma för titan som för stål, dvs titan är alltså inte så överlägset, på den punkten, som reklamen försöker framhålla.

Visst, min poäng var närmast den, att i det fall bakgaffeln råkar bli stukad är det lättare att rikta en i Titan än en i stål. För egen del är jag väldigt svag för
Moots http://www.moots.com/home.php
Titus http://www.titusti.com/hcr.html
Seven http://www.sevencycles.com/bikes/sola.html, och
Independent Fabrication http://64.227.152.248/frames2/tideluxe.shtml

Per
http://lowdin.nu
 
Smaksak & teoriimpregnering

ipg289h; sa:
Klokt råd. Har svårt att förstå varför någon som inte ska ut på resa i tredje världen hellre skulle vilja ha en chromolyhoj än en aluminiumhoj. Det är ingen tillfällighet att de flesta hojar är gjorda i aluminium. Titan har många av stålets goda egenskaper, är dessutom böjligare, och rostar ej.
Per
http://lowdin.nu

Bara för att cykelmarknaden dominerar av alu-materialet så betyder det inte att det är nödvändigt att köpa alu-ramar. Inte eller implicerar det att alu-ramar är ett överlägset material.

Jag föredrar nämligen stål då den har bättre känsla att cykla i. Jag cyklar året runt och vill därför ha en stark ram som jag kan lita på. Jag är inte intresserad att följa alu-trenden utan jag föredrar att välja det som passar mig bäst. Det är som med goretex, folk tror att goretex är det bästa materialet och det säkraste tyget på marknaden bara för att det är många som har goretex-jackor när det finns andra som är lika bra och samt det beror på hur man använder och trivs med materialet.

Stål-Jonas :)
 
Titan, aluminium eller chromoly

macpac; sa:
Bara för att cykelmarknaden dominerar av alu-materialet så betyder det inte att det är nödvändigt att köpa alu-ramar. Inte eller implicerar det att alu-ramar är ett överlägset material.

Jag föredrar nämligen stål då den har bättre känsla att cykla i.

Så du har ändrat dig nu, för några dagar sedan föredrog du "stålram framför aluram därför att aluramen inte håller så längre, kanske några år medan stålramen är stark och håller minst 10 år." Nåväl, hur är det med känslan, har stål bättre känsla? Och i så fall varför? Och när är det en signifant faktor?

För att börja med den sista frågan skulle jag säga att det är det på racerhojar, när man har stel gaffel o 9 bar i däcken (en mtb har sällan mer än 4 ofta mindre) och man åker på usel väg då kan stål kännas mjukare, mindre stötigt. På fin nylagd asfalt är det knappast en faktor. På en MTB med dämpargaffel oavsett var man hojar är det knappast en faktor. Viktigare, för hur man ska uppfatta hojen, är vinklar o mått.

Jag är inte alldeles klar över hur det känns att cykla i stål. Men jag antar att du menar att stålet känns spänstigare i någon mening. Bland cyklister översätts det ofta som "flex." Och flex är normalt inte önskvärt, spökväxling, svaj, kraftförluster, o s v.

Visst är aluminium en trend, men det är inte ett varumärke. Jämförelsen mellan Goretex och aluminium håller inte. Är faktiskt helt irrelevant. Det du vill säga är, antar jag, att du föredrar det klassiska stålet ity du beaktar materialets egenskaper inte vad det kallas. Du hör till den sofistikerade skaran som älskar stål. Nåväl gärna för mig, både Seven o Independent, i länkarna ovan, gör vissa modeller antingen i stål eller i titan för dessa kräsna kunder.

En intressant sak i sammanhanget är att Litespeed, http://www.litespeed.com/ som är bland de duktigaste på att svetsa titan, och bland annat gjort den legendariska Obed, en ram som sägs överleva ägaren, förra året introducerade en serie aluminiuramar.

Andra nya material är magnesium och naturligtvis olika typer av kolfiber. För egen del tror jag att nästa hoj kommer att ha en titanram. Just för att de är sköna att cykla långt på och håller till döddagar.

Per
http://lowdin.nu
 
Re: Titan, aluminium eller chromoly

ipg289h; sa:
Så du har ändrat dig nu, för några dagar sedan föredrog du "stålram framför aluram därför att aluramen inte håller så längre, kanske några år medan stålramen är stark och håller minst 10 år." Nåväl, hur är det med känslan, har stål bättre känsla? Och i så fall varför? Och när är det en signifant faktor?

Jag är inte alldeles klar över hur det känns att cykla i stål. Men jag antar att du menar att stålet känns spänstigare i någon mening. Bland cyklister översätts det ofta som "flex." Och flex är normalt inte önskvärt, spökväxling, svaj, kraftförluster, o s v.

Visst är aluminium en trend, men det är inte ett varumärke. Jämförelsen mellan Goretex och aluminium håller inte. Är faktiskt helt irrelevant. Det du vill säga är, antar jag, att du föredrar det klassiska stålet ity du beaktar materialets egenskaper inte vad det kallas. Du hör till den sofistikerade skaran som älskar stål. Nåväl gärna för mig, både Seven o Independent, i länkarna ovan, gör vissa modeller antingen i stål eller i titan för dessa kräsna kunder.

Per

Jag har aldrig ändrat mig ang mitt första påstående om att jag föredrar stål framför alu pga hållbarhet. Att jag pratar om känslan är ett tillägg bara. Det är du som påstår att jag ändrat mig. Jag har provcyklat alu-cyklar flera ggr men föredrar ändå stål till slut.

Att jag "tillhör till den sofistikerade skaran" är din egen kategorisering av mig. Jag sorterar inte mig i något fack utan bara helt enkelt säga mig gilla stål.

Jämförelsen mellan goretex och alu håller! Folk pratar om goretex vilket som helst... Det är ett tygmaterial som dominerar på klädmarknaden, likt alu-materialet som dominerar på cykelmarknaden.

Håller med dig om att goretex är ett varumärke men det har blivit ett allmänt begrepp för konsumenter.

Jonas
 
Re: Re: Titan, aluminium eller chromoly

macpac; sa:
Jämförelsen mellan goretex och alu håller! Folk pratar om goretex vilket som helst... Det är ett tygmaterial som dominerar på klädmarknaden, likt alu-materialet som dominerar på cykelmarknaden.

Vi pratar inte om vilket material som helst som Goretex. Det är ju en speciell textil. Som används för alpinism, skidåkning, segling, etc. Goretex är patentskyddat, en textil konstruerad på ett visst sätt, tills alldeles nyligen var andra textiltillverkare förhindrade att göra något snarlikt, häromåret lättades dock begränsningen (något patent löpte ut); det tillverkas nu andra nya snarlika material som har motsvarande egenskaper, och som används t ex av SOS. Om jag förstått saken rätt har de ett pedagogiskt problem i det att folk frågar efter Goretex och är undrande inför det faktum att de nya materialen inte är just Goretex.

Söker du efter något motsvarande Goretex i cykelvärlden ligger kanske horst-linken närmast. Den utvecklades av Horst Leitner i slutet på 80-talet och Specialized äger numer patentet och licentierar det under beteckningen FSR till en rad andra tillverkare t ex, Titus, Intense, Ellsworth, Azonic o Jamis. Liksom kläder antingen har eller saknar ett Goretex lager, är cyklar antingen utrustade med horst-länk eller så är de inte det.

När det gäller aluminium finns massvis av olika tillverkare och en hel rad olika legeringar även om Easton är marknadsledande. Helt avgörande är hur det behandlats. Hur ramen är konstruerad. Vem som byggt ramen. Hur den svetsats och reducerats. Det spelar faktiskt mkt större roll för hojens egenskaper än om grundmaterialet var chromoly eller aluminium eller magnesium eller titan.

För egen del har jag tre aluminium hojar och tre i stål. Den enda som gått sönder är (ironiskt nog) en chromly (stål) ram (Crescent Ultima), som efter drygt 2000 mil utvecklat en spricka vid flaskstället. Vinklar o mått har som sagt större betydelse, för egenskaperna än om det är stål eller aluminium (aluminiumhojar kan också byggas flexiga), dessutom spelar komponenterna en stor roll, men är det någon skillnad jag tror de flesta är överens om och som jag kan bekräfta så är det att racer hojar i aluminium har piggare acceleration.

Ultiman var en härlig ram. Enda allvarliga kritiken är att tungt lastad kunde den vibrera lätt och kännas instabil i lång nedförslöpor med farter över 50 km i timmen. Funderar nu på att ersätta den med en titanram, för resor i tredje världen.

Per
http://www.lowdin.nu/MTB/MTB.html
 
Re: Smaksak & teoriimpregnering

macpac; sa:
Jag föredrar nämligen stål då den har bättre känsla att cykla i. Jag cyklar året runt och vill därför ha en stark ram som jag kan lita på...

Håller inte med om att stål har mer "feeling" än aluminium. Jag har cyklat på såväl stål som titan och aluminium och tycker att den slutsats som HåkanC mfl. kom fram till, om att det är konstruktionen (rör, fogar, geometri etc) som avgör hur bra ramen håller, också stämmer fint in på känslan i hojjen.

/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Vilken skillnad i pris! Mountainbike 2
balo Skillnad XT skivbroms? Mountainbike 4
Sandvall Skillnad mellan SRAM och Shimanos kassetter Mountainbike 3
Växel skillnad ? Mountainbike 3
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.