Skillnad på kamsäkringar?

Funderar på att köpa ett gäng Rock Empire Flex kamsäkringar, men blir nästan misstänksam eftersom de är så mycket billigare än exempelvis Camalots.

Vad skiljer dem åt egentligen?

/Pierre

Jag kollade på kamsäkringar i en butik (Tierra någonstans i Stockholm) och det man först lägger märke till är finishen. Jag vet inte hur stor skillnad det gör i praktiken, men jag kommer att satsa på BD och de jag pratat med har gjort samma val.

Ska du köpa Rock Empire tror jag du gör rätt i att välja Flex. Jag fick en demonstration av hur Robots kan "klättra" ur vertikala sprickor om repet får dem att vicka mycket. Risken finns med alla kamsäkringar, men robots konstruktion med U-format skaft ökar risken en aning jämfört med kamsäkringar med enkla skaft.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Camalots extra dyra

Det är väl också så att just BD Camalots står i en prisklass för sig, inte bara jämfört med Rock Empires grejor utan också jämfört med de flesta andra. Det beror väl på deras konstruktion med dubbla axlar, som gör att de har större spännvidd och inbyggt inverteringsskydd, men samtidigt gör dem tyngre och dyrare än övriga friends.

Tjo
Ämnet har diskuterats många gånger tidigare här så det går nog att få lite tipps genom att söka av tidigare trådar. Annars kan följande test från näst senaste (tror jag) Climbing av 12 olika kamkilar rekomenderas:
http://www.climbing.com/Pages/equipment/equipment-212.html

Själv använder jag ett sett ROCK Robots sen 2 år tillbaka och är mycket nöjd med dem. De var billiga och har funkat väldigt bra för mig. Om jag skulle komplettera så skulle jag dock köpa Camalots i de stora storlekarna eftersom de har överlägset spann och Aliens för de små storlekarna.

Hjäp Sverige in i högknojuktur igen: Handla mera :)

/U

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips