Skillnad på 2000 och 5000 mm vattenpelare???

Vad är det för praktiskt skillnad på "vattentätheten" i olika tält ?? Det finns en del som har 2000, en del som har 3000 och 5000 osv, osv... Vilken skillnad i praktiken gör detta?? Likadant me´llan 185T och 190T Nylon - vad betyder allt detta för en vanlig familjecampare??

Siffran anger hur hårt vattentryck duken står emot, regn i blåst kan (vad jag förstått) många gånger komma upp i över 2000 mm vp (så dropparna piskar vattnet genom duken).

Normalt regn som faller rakt uppifrån, utan stormvindar, klaras väl av de flesta dukar (men sen får man inte glömma att det även finns sömmar och annat som kan ta in vatten om det regnar rejält).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Är det någon som vet vad det är för en skala The North Face använder. I deras specar för yttertältet står det något om 1500 mm PU ?

PU brukar vara beläggningen (polyuretan?), så antagligen är det en PU-beläggning som klarar 1500 mm vp. (Marknadsförare brukar inte vara så himla insatta i det här med enheter och sånt.....)

nermander; sa:
Normalt regn som faller rakt uppifrån, utan stormvindar, klaras väl av de flesta dukar (men sen får man inte glömma att det även finns sömmar och annat som kan ta in vatten om det regnar rejält).

OK - så om det är för familjebruk på campingplatser på ställen med "normalt" klimat så bör 2000 vara OK ?? Eller ska man satsa på mer för att vara på den säkra sidan??

Livslängd?!?

Hejsan.

För det första kan man tyvärr inte vara helt säker på att värden på hur "vattentät" en viss väv är är direkt jämförbart mellan alla tillverkare. Hur många mm vattenpelare en väv klarar beror till viss del på hur man provar det.

Hos vissa tillverkare(som t.ex Hilleberg) anges vilken provmetod som har använts: Golvväv: Vattenpelare: 60 kPa (6000 mm vattenpelare)ISO-811 (BS EN 20811), där ISO-811 anger provmetoden.

Enligt en gammal tummregel brukar man säga att det krävs c:a 2000 mm vattenpelare för att en väv ska upplevas som helt vattentät. Så om man köper ett tält vars golv anges klara 2000 mm vattenpelare, är nog risken ganska stor att livslängden är relativt dålig.

/ Stefan

Golvet är den del av tältet som utsátts för högst tryck: om marken är blöt och man sedan lágger en mäniskokropp därpâ, sà ár risken att det tränger igenom fukt hög om materialet är dâligt.

Det enda land som har försökt sig pà att normera om var gránsen för vattentát ligger är Tyskland (sâ vitt jag vet), och pà textil gâr denna vid 1300mm vattenpelare. Detta anses dock av en del inte vara nog, speciellt inte under en längre tid.

Gore har t.ex som standard ett krav pà 2800mm vattenpelare pâ de plagg som bär dess varumärke (tror jag att jag vill minnas).

Så nu är jag nästan ännu mer konfunderad...Tälttillverkaren Easy Camp (Outwell?? http://www.easycamp.dk anger 2000mm för ett Ancona 800, som jaghar tittat på - ska man då anta att det kan vara på gränsen för en svensk blöt sommar och ta ett med 5000mm bara för att vara säker - även om Easy Camps 2000mm kanske är lika bra som ett XX med 5000mm p.g.a olika mätmetoder - är det nån här som har ett med 2000 som kan säga om dte brukar räcka?

Malindo; sa:
Gore har t.ex som standard ett krav pà 2800mm vattenpelare pâ de plagg som bär dess varumärke (tror jag att jag vill minnas).

Goretex 2-layer och 3-layer klarar ett test på minst 28 000 mm vattenpelare enligt gore's hemsida.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips