Ett bra fjälltält är trots allt en ganska stor investering, så att lista krav och försöka matcha mot olika modeller är samma metod jag använde första gången jag skulle köpa mitt första tält. Nu efter många års användning och erfarenhet vet jag vad jag söker, men den kunskapen måste var och en bygga efter egen erfarenhet då vi värdesätter egenskaper olika.
Vikt vs funktion, utrymme, komfort och säkerhet går inte alltid hand i hand. Jag håller helt med joanna i hennes rekommendation av kopplade inner- och yttertält som reses tillsammans i vårt klimat. Silikoniserad yttetältsväv istället för den billigare PU belagda är ett annat av mina grundkrav. Tältet skall dessutom vara lätt att sätta upp och ta ner även med handskar samt tillräckligt komfortabelt för att klara att vara internas dygnsvis utan total misär.
Det är på den senare punkten för små eller olika ultralätta konstruktioner kan bli ett problem. En annan punkt är tunna material som kan innebära sämre styrka och livslängd trots många gånger högre prislapp (pga lättviktstrenden).
Just Helsport UL serie har innertältets golv i samma tunna silikoniserade yttertältsväv (= halkigt golv) som de använder i sin light serie, och det känns för mig som en onödig viktbesparing. Just golvet är väl den punkt som ett rätt använt tält är mest utsatt för slitage, och att märka att tältet tar in vatten underifrån vid uppsättning på vått underlag eller vid hällregn är inte kul. Här bär jag gärna några gram extra för att få ett lite kraftigare golv.