Helsport Fjellheimen?!?

Hejsan,

Lite kul att min gamla tråd fick nytt liv :cool: . Utfallet för vår del blev att vi köpte ett Fjellheimen Superlight Camp - 4-manna tält. Har haft det i 5 år nu och borde vara uppe i en 70-100 tältnätter sammantaget.

Tältet har "bara" varit med på sommar+höst turer. Tuffaste tältnatten hittills var ett rejält blåsväder på en hösttur i Jotunheimen. Min bedömning att det blåst styv kuling i runda slängar.

Vi är totalt sett mycket nöjda med tältet. Det enda som jag hade önskat var att de har "kostat på sig" ett lite rejälare golv. Nu ska jag direkt tillägga att det inte har blivit några större läckor som påverkar komforten, men det är lappat och lagat på ett antal ställen.

I övrigt har jag bara gott att säga om tältet. Det är rymligt, lite kondens, lätt att sätta upp och framför allt fantastiskt lätt. Jag hade troligtvis köpt samma tält idag då det så vitt jag vet inte finns några riktigt lätta 4-personers tält konkurrenter som jag gillar.

Det sagt: Hade jag däremot varit på jakt efter ett lätt 2-manna eller 3-manna tält hade jag definitivt övervägt att köpa nya Hilleberg Helags https://hilleberg.com/swe/om-oss/nyheter/2020-06-09/ .... när det väl kommer på marknaden. Väger "bara" cirka 300 gram extra för 3-personers jämfört med Fjellheimen SL Camp tältet och jag gillar både tältbotten och konceptet med två ingångar och "raka" ändar på innertältet bättre på Hilleberg.

/ Stefan
 
Jag har ingen egen erfarenhet av Fjellheimen Superlight vill jag poängtera. Vi mötte dock 4 utmattade killar efter stormen 15-16/8 förra året som fick avbryta sin vandring strax söder om Gukkesvaggebron pga att deras båda Fjellheimen Superlight blåst sönder. De berättade att de förgäves varit vakna hela natten, försökt stötta stängerna med sina kroppar inifrån men när stormlinorna brast, linfästen och stänger gick sönder samt tom sömmarna i tältet började ge sig kunde de inte rädda tälten och situationen längre utan tvingades packa ihop och avbryta kl 4 på natten och vända närmaste väg ut (dvs mot Suorva). Själva hade vi lyckats hitta skydd i lägre terräng vid Sourva som ändå var slutmålet på vår planerade vandring vilket nog var tur oavsett fabrikat av tält.
Kopierat från SMHI's hemsida:
"Ett undantag utgör de nordligaste fjällen. Den 16 augusti registrerades vid Tarfala vindbyar på 41,9 m/s, vilket är svenskt rekord för augusti. Vid samma tillfälle hade Stora Sjöfallet storm i medelvind med 24,6 m/s "

(då kan man beakta att Stora Sjöfallet ligger i lägre terräng och mer skyddat är stora delar av Sarek och Padjelanta)
 
Tack, vilka underbara svar!!
Jag tänker mig att köpa ett 2perstält med möjlighet att solovandra, så jag väljer nog fjellheimen eftersom det är lättare alternativet även om helags såg riktigt trevligt ut.
Jag håller med om att det känns bra med rejäla golv, men det låter ju som att det har hållt bra för dig ändå med tanke på hur mycket tältet använts.

Wow, såna vindar kan man inte förvänta sig att något tält klarar av... skönt att man inte var ute där och då.
 
Hejsan,

Just Fjellheimen SL 2-personer finns på outlet just nu: https://www.helsport.com/no/outlet/outlet-50/fjellheimen-superlight-2/?code=7029981041447 .... misstänker dock att det bara går att beställa till Norsk adress och då behöver man ju någon kontakt i vårat vackra grannland....

Sen vill jag bara för sakens skull påpeka att det går att tälta i sådana vindar....har själv varit fastblåst uppe på kalfjället i sådant väder på vinterturer. Men då har jag haft med mig mitt Hilleberg Savio som är väldigt mycket stabilare (och tyngre) än Fjellheimen SL. Sen underlättar det ju väldigt mycket om man kan komma i lä, vilket är enklare på vintern då man kan bygga snömurar som tar bort en hel del av vinden.

/ Stefan
 
Ett bra fjälltält är trots allt en ganska stor investering, så att lista krav och försöka matcha mot olika modeller är samma metod jag använde första gången jag skulle köpa mitt första tält. Nu efter många års användning och erfarenhet vet jag vad jag söker, men den kunskapen måste var och en bygga efter egen erfarenhet då vi värdesätter egenskaper olika.
Vikt vs funktion, utrymme, komfort och säkerhet går inte alltid hand i hand. Jag håller helt med joanna i hennes rekommendation av kopplade inner- och yttertält som reses tillsammans i vårt klimat. Silikoniserad yttetältsväv istället för den billigare PU belagda är ett annat av mina grundkrav. Tältet skall dessutom vara lätt att sätta upp och ta ner även med handskar samt tillräckligt komfortabelt för att klara att vara internas dygnsvis utan total misär.
Det är på den senare punkten för små eller olika ultralätta konstruktioner kan bli ett problem. En annan punkt är tunna material som kan innebära sämre styrka och livslängd trots många gånger högre prislapp (pga lättviktstrenden).
Just Helsport UL serie har innertältets golv i samma tunna silikoniserade yttertältsväv (= halkigt golv) som de använder i sin light serie, och det känns för mig som en onödig viktbesparing. Just golvet är väl den punkt som ett rätt använt tält är mest utsatt för slitage, och att märka att tältet tar in vatten underifrån vid uppsättning på vått underlag eller vid hällregn är inte kul. Här bär jag gärna några gram extra för att få ett lite kraftigare golv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Gorrgel Helsport - Fjellheimen 2 Camp Bo och sova 4
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
Fjällrödingen Mygg netting i Helsport Fjellheimen Camp 2??? Bo och sova 3
Spinspider Helsport Fjellheimen Camp 2 Bo och sova 1
brigas Helsport Fjellheimen camp Bo och sova 4
peter2m Tips Helsport Fjellheimen 3 Bo och sova 0
skogsvakt helsport Fjellheimen 2Camp Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.