Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight?

Hoppas någon kan hjälpa mig att bena ut vad som är de stora skillnaderna mellan dessa två!

Vapor verkar vara aningen tyngre, ha väsentligt bättre regntålighet och säljas utan footprint (verkar vara svårt att få tag i separat).
Följaktligen är Limelight lite lättare, lite mindre regntåligt och kommer med footprint.
Priset är ungefär detsamma.

Någon som hittar andra för- eller nackdelar?

jag tror, det är hela väggar i innertältet i ett vapor (som man delvis kan öppna upp), medans halva innertältet är i mesh i ett limelight. Jag har vapor för jag vill inte riskera att det drar kallt, men andra kanske tycker det är skönt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jag tror, det är hela väggar i innertältet i ett vapor (som man delvis kan öppna upp), medans halva innertältet är i mesh i ett limelight. Jag har vapor för jag vill inte riskera att det drar kallt, men andra kanske tycker det är skönt.
Aha - det har du rätt i! Är du nöjd med vapor? Kvalitet, robusthet, smidighet? Använder du det med footprint?

Det fick ju bli en kompromiss eftersom priset är halva mot typ hillebergs, kostade ca 3000 när jag köpte det. Jag skulle vilja ha ett lättare, mitt väger 2,7 kilo utan packpåse (vilket jag inte använder ändå), men jag tror inte att dubbelt så dyra tält av den här storleken faktiskt är så jättemycket lättare. Motbevisa mig gärna, någon! :) Jag värdesätter att vapor är så rymligt, det är högt i tak och det är viktigt för komforten tycker jag. Jag känner mig trygg för det har aldrig regnat in, det går ganska snabbt att sätta upp när man gjort det någon gång, och det är självstagande. Nej, jag har inget footprint.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips