Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål.

Re: Berätta mera!

Schneeberger; sa:
Varför bytte man? Vem gjorde kravspecen för kniven?
Hur kom det sig att det blev just F1? Etc etc, ju mer info desto bättre!

Uffe
Ulf, enklast skulle vara att antingen kontakta Fällkniven eller militären för att få ett fullgott svar. Jag kan endast ha en gissning och den har att göra med att man inte var nöjd med specen i den gamla moran, trots att den var så pass billig. Antagligen inte tillräckligt robust i samband med överlevnadssituationer. En annan aspekt kan vara Fällknivens mördande reklam ;)

~Paul~
 
Re: Re: Berätta mera!

Säkerligen det enklaste. Men det är ju roligare och mer intressant att få höra lite spekulationer på ett fritt och oredigerat forum som detta.

Ulf

dePaul; sa:
Schneeberger; sa:
Varför bytte man? Vem gjorde kravspecen för kniven?
Hur kom det sig att det blev just F1? Etc etc, ju mer info desto bättre!

Uffe
Ulf, enklast skulle vara att antingen kontakta Fällkniven eller militären för att få ett fullgott svar. Jag kan endast ha en gissning och den har att göra med att man inte var nöjd med specen i den gamla moran, trots att den var så pass billig. Antagligen inte tillräckligt robust i samband med överlevnadssituationer. En annan aspekt kan vara Fällknivens mördande reklam ;)

~Paul~
 
kniv och tåg

dePaul; sa:
Gyllengahm; sa:
förresten, måste man ha någon form av tillstånd eller så - eller räcker det med att helt enkelt förklara sig med att kniven "är nödvändig för mitt uppdrag, titta här, jag var uppe på tolpagorni igår"?
[Ändrat av Gyllengahm 2006-10-24 kl 22:24]
En bra förklaring räcker långt :)

~Paul~

Man behöver ju inte visa kniven. Man kan ha den i ryggsäcken under tågresan. Då behöver ingen störa sig på om man har den eller inte. Det lär ju knappast vara någon på tåget, som visiterar din packning.
 
dePaul; sa:
OK, jag gör ett försök och väljer mina favoritstålsorter för respektive typ av knivar (väldigt subjektivt).

1. Liten fällkniv:
* Crucible CPM 15V
* Crucible MPL1 (Supracor)
* Crucible Rex M4
* Uddeholm Vanadis 15
* Daido Corporation Cowry X
* Daido Corporation Cowry Y

2. Jaktkniv med fast blad (Morastorlek)
* Crucible CPM 3V med coating
* Crucible CPM M4HCHS
* Crucible CPM S30V
* Benchmade M2

3. Stor kniv, huggare av någon typ
* Busse Infi med eller utan coating
* S7 med coating
* L6 med coating
* O1 med coating
* Crucible CPM 3V (igen) med coating

4. Köks/kockknivar
Samma som i grupp 1

~Paul~
Jag har hittat en ny favorit till grupp 1 och 4. Det är Crucible's senaste skapelse: CPM Rex 121. Jag har hört att det går att värmebehandla till en funktionell hårdhet av 70,5 RC! Om detta stämmer så är det här stålet det extremaste överhuvudtaget. Frågan är hur man slipar en knivblad med den här hårdheten?

http://www.crucibleservice.com/eselector/prodbyapp/highspeed/cpm121.html

~Paul~
 
Gyllengahm; sa:
Hej!
Är intresserad av att köpa 20-5878 eller 20-5879 från ClaesOhlson.se. Min fråga är; vad är skillnaden mellan en kniv i kolstål och en kniv i rostfritt?

-Rostskydd och rostunderhåll?
-Hårdhet?
-Vilken håller längst?
-Enklast/billigast att slipa?
-Tyngst?

Mycket tacksam för svar

Vänliga hälsningar,
Christopher


jag har använt kolståls knivar jämt!! lätta att bryna, billiga ( mora ), och jag har aldrig haft något stora rost problem, ok ok bladet blir lite miss färgat efter att kniven har används i dåligt väder, fisk ränsning, täljning i trä slag med mycket garv syra! det som händer är att bladet blir mörkt.
dom flästa militär knivar är av kolstål, det säger inte lite!!
 
dom flästa militär knivar är av kolstål, det säger inte lite!!
Det säger inte så mycket heller, eftersom man skall ha det billigaste (för massproduktion) och i lägre prisklasser finns nästan inget rostfritt som kan konkurrera när det gäller de viktigaste egenskaperna för en kniv.

Men det finns fler aspekter: militärt finns det oftast någon som kan inspektera din tilldelade materiel och tala om för dig när du brister i ditt underhåll - så länge inte "din morsa" är knivfreak, så lär väl inte det hända civilt.
 
Hönan eller ägget?

Ulf, enklast skulle vara att antingen kontakta Fällkniven eller militären för att få ett fullgott svar. Jag kan endast ha en gissning och den har att göra med att man inte var nöjd med specen i den gamla moran, trots att den var så pass billig. Antagligen inte tillräckligt robust i samband med överlevnadssituationer. En annan aspekt kan vara Fällknivens mördande reklam ;)

~Paul~

Det finns en rundgång mellan fd jägare som jobbar på R&D hos olika tillverkare och kommer med spontana förslag till firman. Mora har väl inte direkt sprungit benen av sig i korridorerna...
//J

Jo jag kör med kolstålsmora, täljmodell...
 
Om man ser en utemänniska som har en kniv som är spegelblank, dvs, är i nyskick, så är det så att den kniven har inte varit med särskilt mycket i skogen, rostfria och kolstålsknivar får med tiden en patina som det inte finns någon anledning att putsa upp, man håller dom rena ändå.
Testa själv en av varje o se vilken du trivs med, knivval är ofta väldigt personliga, så jag vill inte säga att den eller den ska du köpa, utan prova dig fram.

Jag har en lite större rostfri kniv till vedklyvning etc, och den har för sitt ändamål godtagbar skärpa, en mindre kolstål till kött,(som är supervass) och täljande av småprylar, det räcker långt.
Den rostfria är ngt svårare att slipa, kolstålen mycket lättare.
Använd rätt slipsten !, gärna finare sten än du tror.

Titta inte för mycket på utseendet, den ska ligga bra i handen ochså, inte bara tjusig, såna knivar hänger man på väggen...
Men visst hittar du en som är tjusig ochså, så grattis, det finns sådana knivar.

Gör gärna ett eget fodral till din kniv, de som "följer med" brukar vara fula, och skräp ofta, och kniven blir mer personlig då.

peter
 
Senast ändrad:
Efter 1,5 år ja :) Men fortfarande inte kniv :)

Tjena!

Jo jag var extremt aktiv en period där. Planerade ett vildmarksäventyr och lärde mig knasigt mycket intressant och matnyttigt under relativt kort och intensiv period. På grund av studier sköt jag upp min kebneresa och tyvärr har jag inte hunnit komma iväg ännu. Planerna är dock att äntligen åka upp dit till nästa sommar. Då ska det ske! Jag kom underfund om att en rostfri enkel stålkniv för säg hundralappen är det bästa valet. Som det har sagts finns det tokigt snygga och eleganta knivar med handgjorda fodral etc. Men i mitt fall är jag egentligen ute efter två delar; funktion och uthållighet... självklart med fint ratio mot kostnad. Att det sedan är lättare att ta hand om en rostfri kniv är ett stort plus. Det blir mycket mer underhåll och "nej just det, gör jag det här så måste jag sedan inte glömma bort att fetta in den". Så valet kommer gå på rostfritt. Givetvis finns de folk som kör på bägge delar, som kör på en genuin vildmarkskniv från norrland, handgjord och allt. Och, boy oh boy, en sådan vore läcker att ha! Men jag skulle känna mig lite handikappad av att ta med en sån fin kniv för att använda i vått och torrt, i kött och jord. Och sedan att tänka på att underhålla den och rengöra den in i minsta detalj. Så inget fel i det som sagt, finns många säkert som har med fina knivar som dessa, men då måste man kanske ha lite mer tid över.

Annars kul att ni håller min gamla tråd igång. Jag är passiv utsidanbevakare numera men högst aktiv i att ta åt mig lärdom av alla kloka skribenter. Roligt att se massa gamla rävar som "fortfarande" är kvar, och som då gav mig mycket värdefulla tips som jag sparat undan i säkert förvar... typ strykarräven, peter palogny (om jag minns namnet rätt), etc etc. Tack ni för all hjälp och uppmuntring! Ska definitivt ta tag i det hela någon gång (kommande sommar) men ibland är man illa tvungen och måste prioritera. Tills dess kommer alla magnifika bilder och spännande diskussioner här på utsidan kring kebne föra mig om än inte till, men nära mina vildmarksdrömmar!

Tack igen!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.