Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3?

Har nu koncentrerat mig på två olika tält jag tycker verkar bra. Bergans kompakt 3 och fjällräven skule R/S 3. Måtten på tälten verkar vara i stort desamma, innetältets höjd 100 cm. Många verkar avråda från bergans tält då den skulle vara för trång och låg i tak men ingen verkar klaga på detta hos fjällrävens tält, fast de har samma mått i taket. Ni som har erfarenhet av dessa tält, är det någon skillnad? Det skiljer 1500 kr i pris, är fjällrävens så mycket bättre?
Tack för svar

Jag kröp in i ett Kompakt på mässan, och för mig fanns det inte en chans att få plats på längden.
De där extra 5 centimeterna är värda en del i Skule.
Jag är 193 cm och skulle nog behövt minst 10 cm till jämfört med Kompaktet.
Att skalpen trycktes mot taket när man satt kan man leva med, men för kort liggyta är tortyr.

Men om man är en kort en så skulle jag rekommendera Kompakt - det är otungt och odyrt.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skulle vilja passa på att hålla med Martin. Om du inte är längre än 185 cm så är Berganstältet i mina ögon det solklara valet. Jag har ett kompakt 3-man och är ca 180 cm och upplever inga som helst problem. Tältet är i övrigt stabilt och av hög kvalite som jag ser det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips