skidåkning/löpning + gym

funkar det bra? jag menar, om man tränar en del
styrketräning på gym så lägger man ju på sig en
massa muskler som väger. Då borde det väl bli
drygare att löpa/skidåka. Eller finns det metoder/ssätt
man kan köra med på gymmet för att inte bli allt
för biffig? kanske om man kör med relativt lätta
vikter men många reps?

Styrka/Löpning

Om man tränar mycket löpning och skidåkning så lägger man inte på sig samma muskelmassa som om man bara skulle träna styrketräning.

Detta beror på att man får en mycket högre förbränning i kroppen vid löpning/skidåkning.

Har själv tränat mycket styrketräning/löpning genom åren och när jag var skadad och inte kunde köra löpning - förbränningsträning så ökade min kroppsvikt till 82 kg trots att jag ej la på mig nåt fett. När jag sedan återupptog förbränningsträningen så gick jag sakta men säkert ner till ca 75 kg som verkar vara min idealvikt. Detta innebär att jag tappade en hel del muskler men ökade konditionen istället.....

Hoppas du blev lite klokare i alla fall...

Mvh L-O

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Exempel på övningar

Här är en lista på de övningar som jag mestadels använde mig av. Tänk på koncentrationen och kasta inte upp några vikter (stor skaderisk).....Kör tills mjölksyran tvingar dig att ge upp i varje set....
Lycka till!

Bröst:

*Hantelpress
*Cabel-cross
*Flyes
*Bänkpress

Rygg:

*Latsdrag
*Roddmaskin
*Marklyft

Biceps:

*Hammercurl
*Koncentrationscurl

Triceps:

*Puschdown med stång
*Puschdown med rep

Ben:

*Knäböj
*Benpress
*Benspark

Vader:

*Stående vadpress
*Sittande vadpress

Hoppas att du får goda resultat av din träning.

Mvh L-O

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips