Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ska ut och vandra i sommar, för andra gången i livet. Första gången fick vi såna skavsår så att upplevelsen inte blev helt bra. Trots det gillade vi miljön, naturen osv. Nu vill vi förebygga skavsåren, som vi fick trots ingångna skor...
Ngn som kan hjälpa oss?
Jag har provat olika plåster och tejp. Det bästa jag hittat är tejpen "Optiplaste", tidigare "Elastoplast" . Finns på apoteket i 6 resp. 8 cm breda rullar. Den är ganska tjock och sitter ordentligt fast i skinnet. Tejpa på ordentliga bitar som täcker en bra bit utöver skavsårsstället så funkar det bra.
Jag brukar tejpa Leukoplast 5cm bred på hälen. En ca 30 cm lång bit från mitt på foten och en bit upp på benet. Har även hört om dom som använder silvertejp, mindre friktion med den.
Compeed ska enligt mig bara användas om man redan fått skavsår, vissa använder det förebyggande.
Hej!
Jag använder igentligen endast några olika storlekar av Leukoplast.
Men lika viktigt är att innan ha en bra fotvård anser jag...
Fila fötterna och smörja in med en fet salva kvällen innan man ger sig iväg så att salvan har sjunkit in ordentligt innan man tejpar fötterna.
Sen funkar det väldigt bra att använda två sockor... en tunn innerliner, gärna i ull eller liknande och en tjockare socka utanpå även den gärna i ull. Då gnager det mycket mindre...
Att jag väljer att använda ull sommar som vinter är dess utmärkta egenskaper till att transportera fukt och att hålla foten torr även om man som jag svettas mycket om fötterna.
Har testat bomull och andra material som coolmax mm. men speciellt bomull blir som en svamp på mina fötter och förutom skavsår så är ju fotsvamp och röd irriterad hud en ren bonus
Men det gäller att testa sig fram och regel nummer ett är att gå in skorna/kängorna ordentligt innan man ger sig av på riktigt!
Jag håller med skogscalle fullständigt. Elastoplast är suverän i förebyggande syfte. Se bara till att sträcka den lite så att du inte får veck på den samt runda hörnen med en sax så det inte blir flikar som kan lossna.
Dålig stötdämpning ger inga skavsår. Det ger möjligtvis tryckskador. Visserligen kan man få skavsår mellan förhårdnader på trampdynan och hälen och resten av foten, men då handlar det om att man inte skött fotvården, inte om skornas dämpning. Jag kan få det när jag slarvat med fotfilandet, detta i mina ortopediska löparskor med gjuten iläggssula. Och i dem är det bra stötdämpning. Oftast uppstår sådana skavsår efter längre (20-25 km) löppass.
Om du framlider i att dålig stötdämpning ger skavsår skulle jag vilja att du utvecklar din tankemodell.
Elastoplasten ör överlägsen. Kolla begreppet halvsulning i soldF som finns på nätet. Den metoden är prövad av MÅNGA fötter och funkar finfint om man gör rätt.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer