Skarknivar till telemark

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ja, det skulle väl i så fall vara den första där, "Skalp" heter den visst. Fattar dock inte riktigt hur den ska fästas. Hittar heller ingen spec till vilka bindningar den passar.

Den andra varianten, "Rainey Design" har ju inga taggar och är ämnad för penetrerbar snö som extra stöd i sidled och lär inte funka på isigt underlag.

Någon som har erfarenhet av någon av dessa eller varianten under min första länk?

Hade jag haft tillgång till lite bättre verkstad had jag nog satt igång och slöjdat vid det här laget. Ser framför mig en optimal konstruktion som fästs i framändan genom att klämmas fast under tån på pjäxan (på samma sätt som den första jag länkade till) och som sedan har något slags gångjärn som håller fast en bakre del med taggarna på (under hålfoten). Genom att spänna en rem eller elastiskt band (modell kraftigt) från denna bakre del runt pjäxan borde man kunna få till något som liknar randonnéestegjärnen, dvs, piggar som följer med pjäxan upp när man drar fram skidan.
 
Jag ser det så här

man behöver inte skarknivar om man inte väldigt gärna vill eller hamnar i mycket ovanliga förhållanden;

Är det mjukt så man måste ha skidor = inga järn behövs

Är det hårt så man måste ha skarjärn = gå med stegjärn rakt upp istället för skrå.

Har aldrig upplevt att det varit för hårt för kanter/hudar men för löst för att gå med vanliga stegjärn. Dessa kan väga så lite som 400 gram...

/föhl
 
Jo, såklart är det inte ett substitut för riktiga stegjärn utan ett komplement. Upplevde när jag gjorde Mt Blanc på Randonnée att vissa passager var väldigt isiga men inte tillräckligt branta för att behöva gå på skrå och alltfår lååånga för att ha skidorna på ryggen. Då var det skönt att kunna slänga på dessa som ett slags mellanting. Upplevde inte heller att de var ivägen på något sätt, så i slutändan tog jag för vana att sätta på dem varje gång stighudarna åkte på.

De riktiga stegjärnen åker dock med ändå...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ja, den var snygg. Dessvärre kajkar jag forfarande runt med mina Chilis. Blir nog till att slöjda eller lägga ned det hela tills vidare...
 
K2 har börjat montera fästen på en del av sina telemarkskidor för att kunna skruva på "skarknivar".
/John
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.