Skåne till Jordanien

Hej!

Jag är en kille som har rest en hel del som en vanlig backpacker. Den senaste resan jag gjorde blev jag trött på den upptrampade vägen som alla tenderade att följa.

Häromdagen snubblade jag dock in på en hemsida tillhörande en man som cyklar från kap till kap. Jag tänkte direkt att det skulle vara något för mig. Jag började med att titta på kartan för att se vart jag kunde cykla. Jag kom fram till att jag, på min premiärtur (och som uppvärmning), ska cykla från Malmö till Jordanien.

En av de första frågorna som jag ställde mig var: hur långt är det och hur långt cyklar man per dag? Är det någon här som vet? Om inte kanske ni vet hur jag kan ta reda på det.

Jag vore också tacksam för all information om vad man ska tänka på innan man ger sig ut på en långfärdscykeltur.

/Mike
 
Du vet inte dina begränsningar men skall cykla till Jordanien som uppvärmning?

Trollar du eller?

Börja att långcykla här i Sverige är mitt råd.

Balkan och mellanöstern kommmer inte att vara någon lek.
 
Ser inga större problem med att cykla till Jordanien som första cykelresa. Cyklade själv från Lissabon hem till Norrland, drygt 500 mil utan problem, din resa blir ju längre men LYCKA TILL.
 
klart det går på detta vis

, men det kommer i början att vara lite jobbigare utan erfarenhet och kanske lite större risk att avbryta av olika anledningar. Men det går. Du behöver dock vara flexibel och ha mkt tid samt pengar för att under färden köpa på dig saker som du märker att du behöver.

Spelar det någon roll hur långt det är? Med ett spontanupplägg så lär du dig nog både hur långt det är och hur du långfärdscyklar. Det är bara att reservera ett år och så dra.

Mitt tips är att ta en stålram med bra utrustning och rejäla hjul. Sedan cyklar du ner genom tyskland och köper det som du finner att du behöver. I tyskland är det lätt att hitta bästa grejerna.

Det är ju inte så svårt att cykla och resa kan du ju verkar det som. Det finns till och med exempel på folk som köpt en båt och börjat sin resa på världshaven utan att veta något om segling. Det fungerar, kanske inte att rekommendera men det fungerar.

Din plan blir med få förberedelser troligen mkt mer äventyr än många av dagens överplanerade tripper. Lycka till!

Andreas
 
Jag och min bror cyklade från Sverige (Ljungby) till Peking år 2005 och jag antar att vi tog ungefär samma vägval som du tänkt genom Östeuropa och Turkiet. Vi åkte över Karlskrona-Gdynia till Polen och vidare genom Polen, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien till Istanbul. Efter Malatya i Turkiet fortsatte vi österut. Till Malatya var det 400 mil och det tog 49 dagar. Lite information om turen med resrutt finns på sidan
http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/1059.htm .Har du bara lite cykelvana tror jag inte att det blir några problem utan det blir nog en väldigt trevlig tur. Välj gärna säsong så att du slipper hettan. Lycka till.

Hälsningar Mats
 
När vi bodde i Syrien träffade vi flera tyska semesterfirare på cykel. I Jordanien såg jag bara en men sen dess har ju fredens vindar svept över regionen och med rätt pappersarbete ser jag inga större svårigheter med att cykla till Jordanien utom tidsvalet då det gäller att undvika både värmen och leran. Till Röda Havet!

go tur
 
Självklart ska du göra detta!

Jag tror att du kommer att fixa detta galant, du kommer att cykla på problem men det är bara lösningarna du ska fokusera på.
Jag håller med ett av inläggen att en stålram är det bästa sedan hade jag satsat på en M-Bike med dämpning fram du kan läsa om mitt äventyr som går av stapeln nästa år (Europa Runt) detta är väl inkörda grejor.
Men självklart ska du hitta din utr för detta äventyr och kom ihåg att saker går isönder.
Så bra reservdelar och lagnings hjälpmedel är ett måste.
Stelkrampspruta och Hepatit A + B är mycket bra att ha i kroppen.
Lycka till
 
Snubben; sa:
Du vet inte dina begränsningar men skall cykla till Jordanien som uppvärmning?

Det aer vael en bra tur att börja med. Inga konstiga laender med knaeppa visumregler och taetbefolkat. Inga stoerre planeringar angaaende mat och vatten. Vattentillgaangen aer bra hela vaegen ner förutom om man vill göra lite ökencykling i Syrien. Visum till Syrien fixas laettast fraan Sverige eller Turkiet. Gaar aeven att plocka upp det vid graensen och kostar daa 27 USD. Kan bara faa enkel-entre visum men vid ambassader gaar det att fixa multi-entre visum. Bra med multi om du har taenkt aeven att cykla genom Lebanon.

Avstaandet till till Amman i Jordanien borde bli 500-600 mil beroende paa vilken vaeg du tar dit. Det kan naturlýgtvis blý betydligt laengre om du vill. En möjlýghet aer att ta baat fraan Grekland till Egypten och fraan daer cykla till Jordanien.

Snubben; sa:
Börja att långcykla här i Sverige är mitt råd.

Mitt raad aer att du ska laesa hela inlaegget. Han taenkte börja i Skaane och det aer faktiskt Sverige.

Jag aer nu i Turkiet med cykel och har varit i Mellanöstern tidigare saa om du har naagra fraagor saa aer det bara att skicka mail. Svarar naer jag har tillgaang till internet och tid. Haer ungefaer 1000 mil paa cykel i Mellanoestern och har tidigare cyklat hit fraan Nordkap och aer nu paa vaeg genom omraadet fraan Egypten.

/Stellan
www.sandstorm.se
 
j_stellan; sa:
Mitt raad aer att du ska laesa hela inlaegget. Han taenkte börja i Skaane och det aer faktiskt Sverige.

Jag verkar vara den enda här som läst det.

Har man aldrig långcyklat förut så skulle i alla fall jag cykla någon kortare sträcka först.

Av inlägget får man intrycket av någon som knappt suttigt på en cykel.
 
Snubben; sa:
Jag verkar vara den enda här som läst det.

Har man aldrig långcyklat förut så skulle i alla fall jag cykla någon kortare sträcka först.

Av inlägget får man intrycket av någon som knappt suttigt på en cykel.

Gör man en cykeltur som börjar i Vaesteuropa och fortsaetter sedan ner mot sydöst till Mellanöstern saa tycker jag att man har gjort ett bra val. Man passerar genom naagra laender daer det aer enkelt att faa hjaelp med cykeln om man faar problem och om allt gaar aat skogen saa aer det inte saa laangt att aaka hem igen. Det aer bara att ta faerjan saa aer man hemma i Skaane igen. Slipper alla problem med cykel paa flyg och saant...

Naer jag bestaemde mig foer naagra aar sedan att korsa Australien med cykel saa viste jag inget om cyklar. Visst kunde jag cykla men har aldrig cyklat en mil under samma dag. Viste inte hur man lagade en punktering eller att man var tvungen att att spaenna ekrar paa en cykel osv

Det blev en rad misstag jag gjorde i början men tre maanader senare var jag över i Perth 520 mil laengre bort. Hade jag fraagat naagon om raad innan jag startade hade jag kunnat undvika maanga av misstagen jag gjorde. Tyvaerr gjorde jag inte det men jag laerde mig efter hand. Det har nu blivit drygt 5 500 mil sedan starten i Australien och jag aangrade inte att jag testade paa att goera en laang tur i boerjan.

/Stellan
 
bak tanke

Vad är det du vill uppnå? 1)berätta coola historier på krogen när du raggar hjärnbefriade tjejer?
2)Lära för livet genom att utmana fysiken och psyket?
Om 1 är detta mycket bra sätt att uppnå ditt mål.
om 2 sätt förbered dig fysiskt psykiskt och tekniskt
Jag cyklade ensam till spanien förberedelse turen 3 år tidigare var en underbar hjälp för att hjälpa mig i mål till santiago i perfekt form.
 
Hej!

Tack för alla svar; det är helt suveränt att ni är så engagerade och hjälpsamma!

Jag har fått svar från två läger: ett som tycker att jag ska starta lugnt och ett som anser att jag ska köra på. Vad jag kommer att göra är att glädja er alla genom att starta lugnt men fortfarande köra på.

Lite förtydligande:
Jag kommer att läsa på en hel del innan jag sätter mig i sadeln och cyklar iväg. Det är inte meningen att jag ska åka imorgon. Bara att köpa en cykel kommer för mig ta tid, då jag är lite av en tekniknörd i mina val av utrustning.

Jag kommer cykla ett par kortare turer här i Sverige innan jag åker iväg. Dock kommer troligen inte turerna vara superlånga, men av typen längre helgtur. Turerna ska främst ge mig tillfälle att testa min utrustning och även ge mig lite cykelvana. Jag är av uppfattningen - som någon annan också skrev - att cykla, det kommer jag att få göra tillräckligt när resan börjar; och det får man självklart tycka vad man vill om.

Jag har cyklat ganska begränsat i mina dar, nån tur på 10 mil och till och från jobbet i tre års tid (ca en mil). Men jag tränar mycket på min fritid så min fysik kommer det inte att vara några problem med. Mitt största orosmoln just nu är faktiskt övernattningarna. Hur hittar jag platser att slå läger på?!

Tid hoppas jag att jag kommer ha gott om. Nån cyklade 400 mil på 49 dagar och 600 mil borde isf ta 75 dagar. Jag vill ha lite längre tid än så på mig, 3-5 månader verkar rimligt, eller?

Stellan och Mats: jag har följt era resor som ni har gjort och ni är några av mina inspirationskällor. Jag har också följt Lars Bengtsson på hans tur genom Afrika.

Ingela: Din fråga tänker jag inte svara på :), men jag hade gärna velat läsa lite om din resa och förberedelser. Har du kanske en hemsida eller en sån där populär blogg?

Får se om jag kanske tom får med min flickvän på turen.

Tack än en gång för alla svar

/Mike
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
hannulan Cykla i Skåne Långcykling 4
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Avskum Cykelsemester i Skåne 15 - 23 juli Långcykling 0
Alfaullis Oslo –*Skåne Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Gabben Skåne-Medelhavet Långcykling 3
Tornugglan Skåne - Sällskap på vägen? Långcykling 0
Kakelman Cykeltur Skåne-Holland-Skåne Långcykling 1
pergit Kiruna-Skåne Långcykling 9
Svullen Skåne - Spanien Långcykling 17
Markus.M Skåne runt på Cykel? Långcykling 18
balo Helgturer i skåne? Långcykling 1
sjuttis Cykla i Skåne??? Långcykling 2
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.