Skalkläder som inte är för tight?

Åh, håller med om att det är suuupersvårt att hitta löst sittande skalkläder!
Skaljackor brukar jag kika på Haglöfs eller Lundhags. Tycker de brukar vara ledigt skurna över hela kroppen plus inte "dra in" där nere. Längst ner på jackan alltså.
Skalbyxor har jag bara ett par tajta själv, men har kollar på Astrid Wilds modell ett tag. Dyra mer verkar sitta löst.
Kan f.ö. tipsa om Friluftsbyråns tipslistor över friluftskläder. Där brukar det stå hur kläderna sitter. Finns för skaljacka (klicka här) och underställ (klicka här) om du vill ha mera tips.
Kan inte hitta någon om skalbyxor men man kan kanske maila och fråga.

/Anna

Beställde ett stort antal olika skaljackor av de stora välkända märkena, då jag behövde lite mer plats med förstärkningskläder under jackan.
Många var lite figursydda.
För min del blev det en jacka från RAB som passade bäst.
Sen att den var billigare än många av de andra blev grädde på moset:D

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Många amerikanska märken är lite större i storlek än europeiska och framförallt Italienska märken. Jag gillar Black Diamond och tycker ofta deras kläder är lite rymliga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips