Skaljacka, beslutsångest

Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt skal. Features som är viktiga för mig:

  • Front fickor placerade högt för åtkomst även med midjespänne från ryggsäck
  • Hög vattenpelare >20.000 mm

Står mellan valet och kvalet på två kandidater:

Patagonia Cloud Ridge
http://eu.patagonia.com/enSE/product/mens-cloud-ridge-rain-jacket?p=83675-0

eller

Haglöfs LIM Versa
http://www.haglofs.com/se/sv/Jackor/L-I-M-VERSA-JACKET-MEN/p/602495.3ND

Är det någon som äger eller har testat någon av dessa jackor som kan dela era synpunkter? Och kanske peka mig lite åt rätt håll?

Tack på förhand!
 
Har en LIM Versa, storlek XXL och är 195 lång, det känns som att fickorna hamnar för långt ner för att "fritt" användas med ett midjebälte på, men jag kanske har konstiga höfter med som kräver att midjebältet sitter högre upp.. Något att tänka på iaf.

Annars är jag mycket nöjd, justeringen på luvan är kanon och det finns gott om utrymme för mellanlager (brukar köra in en FR Keb Padded)

En annan sak att tänka på är att det är ganska lätt att hitta haglöfs-jackor för halva priset, köpte min för 1400. Patagonia, inte lika stor chans.
 
Att tänka på när det gäller L.I.M är att den jackan inte är förstärkt runt utsatta områden som exempelvis axlar där en tung ryggsäck kan ligga ann vid vandring.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Finns det erfarenheter med att LIM-jackan brukar fallera på axelpartiet?
Jag har inga erfarenheter, det är vad Haglöfs personal själva säger. Men det behöver ju inte betyda att det kommer att läcka in utan kanske mer att risken är större att det kan.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Jag föreslår en Haglöfs roc spirit. kompetent jacka som frugan har och som är i en trelagers gore-tex. Några hundra gram tyngre men känns så mkt mer rejäl än dotterns Haglöfs L.I.M III jacka som är i samma gore-tex paclite material som Versa. Roc spirit jackan har även högt placerade frontfickor. Ventilationen är superb med dragkedjor under armhålorna. Ska själv slå till på en sådan. Nu på rea:
http://www.outnorth.se/haglofs/roc-spirit-jacket-men#JuniperNoriGreen

Paclite tar dock liten plats i packningen och klarar sig lika bra mot regn, men tunnare och antagligen något ömtåligare vad gäller långvarig nötning från ryggsäck.
 
Lite OT... Tänkte på att en skaljacka ofta behöver kompletteras med skalbyxor. Har själv haft ett par Haglöfs L.I.M gore-tex pants i några år. Har dock nu ett par LIM III gore-tex paclite som har full-zip dragkedja och som är väldigt enkla att ta av och på med kängorna på. Här finns ju också kraftigare 3 -lagers varianter att välja på men där jag inte riktigt har haft behovet av att ha samma tålighet som en bergsklättrare har. Mkt packningsbara med sina 200 gram och förvånansvärt tåliga. Så min erfarenhet landar på 3-lagers gore-tex skaljacka och 2-lagers gore-tex/paclite skalbyxor för vandring i såväl skog som fjäll.
 
Jag föreslår en Haglöfs roc spirit. kompetent jacka som frugan har och som är i en trelagers gore-tex. Några hundra gram tyngre men känns så mkt mer rejäl än dotterns Haglöfs L.I.M III jacka som är i samma gore-tex paclite material som Versa. Roc spirit jackan har även högt placerade frontfickor. Ventilationen är superb med dragkedjor under armhålorna. Ska själv slå till på en sådan. Nu på rea:
http://www.outnorth.se/haglofs/roc-spirit-jacket-men#JuniperNoriGreen

Paclite tar dock liten plats i packningen och klarar sig lika bra mot regn, men tunnare och antagligen något ömtåligare vad gäller långvarig nötning från ryggsäck.

Jag fick tag i Roc spirit jackan här för 1500 spänn, dock fjolårets modell och blå men det kan jag leva med. Har inte hunnit testa den än dock men den verkar kompetent!
 
Har haft lika stor vånda som du när det gäller skalplagg men det blev precis en Motane Further Faster. Mest pga ProLite gear som i deras YT-kanal sa att det var den bästa lätta hardshelljacken de hade. Klippet har ett par år på nacken men hoppas att det inte spelar så stor roll. Kolla på deras andra klipp så får man ett bra grepp om allt vad gäller membran.

Beställde på ultralightoutdoorgear.co.uk, finns mycket där som inte finns i sverige som har mest goretex känns det som.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Skaljacka - beslutsångest. Hjälp och tips! Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.