Skaljacka, beslutsångest

Hej,

Jag är på jakt efter ett nytt skal. Features som är viktiga för mig:

• Front fickor placerade högt för åtkomst även med midjespänne från ryggsäck
  • Hög vattenpelare >20.000 mm

Står mellan valet och kvalet på två kandidater:

Patagonia Cloud Ridge
http://eu.patagonia.com/enSE/product/mens-cloud-ridge-rain-jacket?p=83675-0

eller

Haglöfs LIM Versa
http://www.haglofs.com/se/sv/Jackor/L-I-M-VERSA-JACKET-MEN/p/602495.3ND

Är det någon som äger eller har testat någon av dessa jackor som kan dela era synpunkter? Och kanske peka mig lite åt rätt håll?

Tack på förhand!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har en LIM Versa, storlek XXL och är 195 lång, det känns som att fickorna hamnar för långt ner för att "fritt" användas med ett midjebälte på, men jag kanske har konstiga höfter med som kräver att midjebältet sitter högre upp.. Något att tänka på iaf.

Annars är jag mycket nöjd, justeringen på luvan är kanon och det finns gott om utrymme för mellanlager (brukar köra in en FR Keb Padded)

En annan sak att tänka på är att det är ganska lätt att hitta haglöfs-jackor för halva priset, köpte min för 1400. Patagonia, inte lika stor chans.

Att tänka på när det gäller L.I.M är att den jackan inte är förstärkt runt utsatta områden som exempelvis axlar där en tung ryggsäck kan ligga ann vid vandring.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Finns det erfarenheter med att LIM-jackan brukar fallera på axelpartiet?
Jag har inga erfarenheter, det är vad Haglöfs personal själva säger. Men det behöver ju inte betyda att det kommer att läcka in utan kanske mer att risken är större att det kan.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Jag föreslår en Haglöfs roc spirit. kompetent jacka som frugan har och som är i en trelagers gore-tex. Några hundra gram tyngre men känns så mkt mer rejäl än dotterns Haglöfs L.I.M III jacka som är i samma gore-tex paclite material som Versa. Roc spirit jackan har även högt placerade frontfickor. Ventilationen är superb med dragkedjor under armhålorna. Ska själv slå till på en sådan. Nu på rea:
http://www.outnorth.se/haglofs/roc-spirit-jacket-men#JuniperNoriGreen

Paclite tar dock liten plats i packningen och klarar sig lika bra mot regn, men tunnare och antagligen något ömtåligare vad gäller långvarig nötning från ryggsäck.

Lite OT... Tänkte på att en skaljacka ofta behöver kompletteras med skalbyxor. Har själv haft ett par Haglöfs L.I.M gore-tex pants i några år. Har dock nu ett par LIM III gore-tex paclite som har full-zip dragkedja och som är väldigt enkla att ta av och på med kängorna på. Här finns ju också kraftigare 3 -lagers varianter att välja på men där jag inte riktigt har haft behovet av att ha samma tålighet som en bergsklättrare har. Mkt packningsbara med sina 200 gram och förvånansvärt tåliga. Så min erfarenhet landar på 3-lagers gore-tex skaljacka och 2-lagers gore-tex/paclite skalbyxor för vandring i såväl skog som fjäll.

Jag föreslår en Haglöfs roc spirit. kompetent jacka som frugan har och som är i en trelagers gore-tex. Några hundra gram tyngre men känns så mkt mer rejäl än dotterns Haglöfs L.I.M III jacka som är i samma gore-tex paclite material som Versa. Roc spirit jackan har även högt placerade frontfickor. Ventilationen är superb med dragkedjor under armhålorna. Ska själv slå till på en sådan. Nu på rea:
http://www.outnorth.se/haglofs/roc-spirit-jacket-men#JuniperNoriGreen

Paclite tar dock liten plats i packningen och klarar sig lika bra mot regn, men tunnare och antagligen något ömtåligare vad gäller långvarig nötning från ryggsäck.

Jag fick tag i Roc spirit jackan här för 1500 spänn, dock fjolårets modell och blå men det kan jag leva med. Har inte hunnit testa den än dock men den verkar kompetent!

Har haft lika stor vånda som du när det gäller skalplagg men det blev precis en Motane Further Faster. Mest pga ProLite gear som i deras YT-kanal sa att det var den bästa lätta hardshelljacken de hade. Klippet har ett par år på nacken men hoppas att det inte spelar så stor roll. Kolla på deras andra klipp så får man ett bra grepp om allt vad gäller membran.

Beställde på ultralightoutdoorgear.co.uk, finns mycket där som inte finns i sverige som har mest goretex känns det som.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips