Skaljacka 2 eller 3 lagers?

Jag väljer utan tvekan en 3-lagers. När man väl blir svettig, för det blir man i tex material förr eller senare, torkar 3-lagers jackan avsevärt fortare än en 2-lagers. Har också upplevt att membranet i 2-lagers släpper med tiden.

För att krångla till det ytterligare lite för Dig, hade jag dessutom (när man ändå ligger i den prisklassen) gått upp ett snäpp till en CIRQUE JACKET. Så vitt jag ser är förstärkningarna i ett kraftigare material och den har en vindslå, vilket innebär att Du kan ventilera ut överskottsvärme framtill genom att inte stänga dragkedjan. För mig är det helt ofattbart att nästan alla tillverkare tagit bort vindslån på jackorna.

//Lelle

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
jag har en haglöfs tundra som är 2 lagers. tycker att den fungerar alldeles utmärkt i stadsbruk eller lättare vandring, den "andas" ngt bättre än mina 3 - lagers jackor. men om jag ska vandra så tar jag en tre tunn 3 lagers gtx eller liknande material som regnjacka. svettas gör man i vilket fall som helst, dvs för eller senare blir materialet mättat av "svett" kristaller, och då försvinner nästan all form av andning. så mitt råd är merino + ngt vindtät och bara använd gtx när det verkligen regnar. lite OT kanske.

Klättermusens fyndhörna

Innan du går och köper en dyr jacka gå in och kolla på Klättermusens fyndhörna, dom har flera finfina jackor till superpriser. Allgrön för 1500:- är inte fy skam :)

Innan du går och köper en dyr jacka gå in och kolla på Klättermusens fyndhörna, dom har flera finfina jackor till superpriser. Allgrön för 1500:- är inte fy skam :)

jag tänkte köpa dessa kläder på mitt företag och trycka en logo på dem så priset är inte ett problem :)

Är det någon som har erfarenhet och/eller kan kommentera följande Haglöfs jackor:

- Astral Jacket
- Gram Jacket
- Spire Jacket

Användningsområde i första hand fjällvandring men även som fritidsjacka för båt och kanske, om det är lämpligt, skidåkning (ej viktigt).

Är det någon som har erfarenhet och/eller kan kommentera följande Haglöfs jackor:

- Astral Jacket
- Gram Jacket
- Spire Jacket

Användningsområde i första hand fjällvandring men även som fritidsjacka för båt och kanske, om det är lämpligt, skidåkning (ej viktigt).

Jag har en Tilta Jacket. Spire verkar vara mycket lik men med förstärkningar över axlarna och större huva.
Är än så länge mycket nöjd med jackan. Har dock inte åkt skidor med den då jag uppskattar en högre krage då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips