Skalbyxor, Tenson??

Helen

Gäst
Hej!!!


Är det någon som vet något om Tenson's skalbyxa som heter Dome Peak???


Är det någon som kan rekommendera en skalbyxa som kostar ca 2000 kr!!


/Tack på förhand!
 

kjell_laban@hotmail.com (kjelle)

Gäst
Vad menar du?

Tycker du det är det dyrt eller billigt med 2000,-?
 

Helen

Gäst
Det jag menar!!!

Hej!!!


Det jag menar är att jag vill hitta ett par BRA skalbyxor för max 2000 kr. Jag kan tänka mig att betala 2500 om jag hittar något riktigt riktigt bra, men mer pengar har jag inte råd med.
Hoppas någon kan rekomendera något.


/Helen
 
vilka krav ställer du ?

Hejsan !


det beror ju på vilka krav du har, kräver du ej absolut vattentäthet men nästan så är ju activent billigt och bra, eller snarare väldigt bra men ändå billigt. Jag tycker själv att activentmaterialets egenskaper i många lägen är bättre än Goretex.Andningsförmågan och smidigheten är ju ofta (alltid enligt min erfarenhet) bättre.Activent är enormt smidigt att ha vid cykling, vandring och även löpning. Jag tycker att activent är mycket mer allround än Goretex.


Activentmaterialte är dock inte tillräckligt slitstarkt för att tåla nötning från plastpjäxornas spänne vid telemarksåkning, har jag märkt, grrrrr..


Man får ju t ex Haglöfs eller Tierras activentbyxor för kring 1000-lappen.Haglöfs activentkvalitet är mera slitstark (och tyngre) än Tierras.


När det gäller Goretex så har ju Tierra några billiga modeller, t ex Meili eller Sälka.Haglöfs har också ett par i 3-lagers Goretex för omkring 1500 men köp inte dessa de går bara sönder.


Riktigt bra 3-lagers GT byxor kostar tyvärr över 3000 kr och då syftar jag på salopettmodeller, dvs höga med hängslen. Norröna Arch wall och Klättermusen Fimbul är de bästa enligt min åsikt.


MVH Mats
 

Helen

Gäst
Mina krav

Hej igen!!!


Jag ska förtydliga lite vad jag menar.


Jag vill ha ett par skalbyxor som är slitstarka och prisvärda, helst i salopette modell och gore-tex. Jag vill ha hellånga dragkedjor i sidorna, men snölås behövs inte för jag har egna som jag är mycket nöjd med. Helst ska dom vara höga men halvhöga går också bra (fryser ofta om magen). Drog-seat funktion verkar som en bra grej men jag har ingen erfarenhet om det verkligen funkar bra.


Jag har börjat fundera på om jag inte ska lägga lite mer pengar på ett par skalbyxor för att få ett par riktigt bra. Jag ska nämligen till Abisko i april och bygga och sova i bivack och gå på tur, så det kanske är värt att satsa på lite dyrare och bättre byxor.


Hoppas på bra förslag


/Tack på förhand
 
Norröna och Klättermusen

Hej !


De bästa salopettmodellerna som jag testat är Klättermusen modell Fimbul och Norröna Arch wall.Klättermusen (www.klattermusen.se) är dyrast men verkar vara värt varemnda öre om man kollar på alla suveräna detaljlösningar. Kan beställas via utebutiken tel 090-120220.Norröna har några fler modeller som är lite billigare (någon under 3000 vet jag). Norröna (norskt fabrikat)kanske inte man får tag på överallt i Sverige.


Haglöfs har jag dålig erfarenhet av.Möjligen kan deras nya T-mark ställ vara av bättre kvalitet än deras Climber-serie.


Tierras modell Cassin Ridge kan jag rekommendera att prova också. Bör gå att få tag på i stort sett överallt. Den modellen verkar mer hållbar än Conrad Kain.


Jag röstar för Klättermusen vid eventuell votering ;-)


MVH Mats Frank, Umeå
 

karin.djurvall@mail.bip.net (Karin Djurvall)

Gäst
Man får prova sig fram...

Hej!


Jag köpte nya skalbyxor för någon månad sedan. Jag provade många innan jag bestämde mig (North Face, Tierra, Norröna, Peak Performance, Tenson o.s.v. Pust!). De ska ju sitta bekvämt och inte hindra rörelse. Till slut valde jag ett par Haglöfs i 2-lagers goretex. Modellen heter T-mark Bibs Q (Q som i dammodell med de vanliga damstorlekarna), och de kostade strax under 3000 vilket var dyrare än vad jag hade tänkt mig, men är smidiga och väl anpassade för kvinnomått. Jag ångrar inte att jag köpte dyrare än planerat. Jag tänkte på allt som man kanske skulle vilja göra de närmaste åren, fjällturer och utförsåkning. Såna här byxor funkar alltid. De har en bröstlapp med ficka, d.v.s. de är höga där fram. Överdelen är i Activent. De har ingen "baklucka" (drop seat), men det går att öppna ett sidoblixtlås och dra hela byxan åt sidan om det skulle vara väldigt bråttom eller uselt väder.


Nackdelarna är det fåniga lilla spännet på magen (varför inte en enkel snodd?) och att hängslena är alldeles för långa för mig som har ganska kort överkropp, men det går ju rätt lätt att ändra själv. Jag valde till slut mellan dessa och ett par från Tierra, som är lite kraftigare i tyget och har baklucka. Jag tyckte det verkade lite klumpigt med alla kardborrarna som fäster denna lucka. Annars var det inget fel på dem och priset är något facilare, ca 2500 kr. På Tierra-byxan har blixtlåsen i sidorna inga tygklaffar utanpå, därför att blixtlåsen enligt Tierra ska vara både vind- och vattentäta. Det verkade rätt smart, för de där kardborrefästade klaffarna brukar jag reta mig på ibland.


Hittills har jag bara testat dem i utförsåkningssammanhang, men jag tänkte aldrig på vad jag hade för byxor på mig, och det måste ju vara ett gott betyg. Senare i vår ska brallorna och jag på tur i svenska fjällen. Jag ser fram emot det!


Karin
 

Helen

Gäst
Trollväggen

Hej igen!!!


Jag har tittat lite på Norröna Trollväggen som kostar 2995:-. Vet du något om dom??? Vilken skillnad är det mellan Trollväggen och Arch Wall??? Det skiljer ju ganska mycket i pris.


//Helen
 
förstärkningen skiljer !

Hej !


Jag tror att Arch wall är mer förstärkt, bl a med stålfiber faktiskt. annars inga större skillnader. arch wall har kevlarförstärkta knän och stålfiberförstärkt nedtill. Detta för att skydda från rispor från stegjärn eller skidornas stålkanter.Trollveggen är också förstärkt på samma ställen fast inte med samma material verkar det som.Arch wall har inbyggda damasker det har ej Trollveggen.Båda har hellånga dragkedjor. Jag funderar själv på Klättermusen Fimbul eller nån av Norrönas modeller.
Tips är att kolla i deras katalog som nog kan beställas på norrona@norrona.no eller fås i butik.Norröna har även en hemsida men jag har inte kollat om den är igång (www.norrona.com)


MVH Mats Frank, Umeå
 

PW

Gäst
Enbart vinteranvändning eller bredare användingsområde?

Trollväggen är den byxan som är mest allround, sommar som vinter. Jag använder nu Klättermusen men kommer nog att köpa Norröna nu när mina klättermusenbrallor börjar falla isär (7 år!!!! Kvaliteten är det inget fel på). Jag tycker helt enkelt att man får mer för pengarna med Norröna. Min fru har Trollväggen str M. Jag som behöver klättermusen L alt XL kan använda hennes byxor med bibehållen rörlighet. Skärningen är mycket bra och byxan sitter mycket bra på henne, inte pösigt eller så. Vill du använda byxan mer än på vintern tycker jag att Trollväggen är ett utmärkt alternativ. Fimbul är nog den bästa rena vinterbyxan.


mvh / Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Christian1 Impregeringsmedel till Tenson MPC? Kläder 0
Elvah 5000 regnpelare på fjället? Tenson Scalloway? Kläder 2
lillangie Tenson jacka Himalaya Kläder 1
kvchs9 Tenson MPC Kläder 2
XAdamX TENSON??? Kläder 1
Tigger Tenson MPC byxor Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.