Skadad AC-led

Jag ramlade rakt på min axel i början av september (inte klätterrelaterat, mer fyllerelaterat) och skadade ac-leden som sitter mellan nyckelbenet och axeln. Går just nu på behandling hos en naprapat men jag undrar om nån som klättrar har erfarenhet av en sån skada och vet hur långt klätteruppehåll jag kan räkna med?

Naprapaten säger att det kan gå fort eller det kan ta ett år men att klättring är ganska dåligt för skadan. Jag har i dagsläget, en månad efter, fortfarande ont och kan inte röra armen obehindrat och får inte anstränga den ovan huvudhöjd.
 
Jag ramlade rakt på min axel i början av september (inte klätterrelaterat, mer fyllerelaterat) och skadade ac-leden som sitter mellan nyckelbenet och axeln. Går just nu på behandling hos en naprapat men jag undrar om nån som klättrar har erfarenhet av en sån skada och vet hur långt klätteruppehåll jag kan räkna med?

Naprapaten säger att det kan gå fort eller det kan ta ett år men att klättring är ganska dåligt för skadan. Jag har i dagsläget, en månad efter, fortfarande ont och kan inte röra armen obehindrat och får inte anstränga den ovan huvudhöjd.

Det korta svaret är väl precis som din naprapat säger att det kan gå snabbt eller långsamt...
Det som normalt händer när man skadar AC-leden är att ledbanden som håller nyckelbenet mot skulderbladet skadas och det går ur led. Bla graden av skada (dvs hur stor skada det är på de olika ligamenten) avgör hur lång tid en rehabilitering tar.
Normalt sett så får man tillbaka samma funktion och styrka men man kan ha kvar en viss felställning.
Normalt sätt så är det vila som gäller de första veckorna för att ge skadan möjlighet att läka och sen är det rehabträning. Just klättring hade jag personligen väntat med med tanke på att du inte kan röra armen obehindrat och ffa för att du inte får anstränga den ovan huvudhöjd. Hur länge du ska vänta är svåprt att säga. Det beror helt på hur väl rehabträningen fungerar
 
Jag gillar naprapater, men i det här fallet skulle jag också rekomendera sjukgymnastik.
Min AC-led tog en jäkla tid att läka efter en luxation av grad 2. Det tog ca 4 månader innan jag kunde lyfta armen högre än axeln utan smärta. Jag började jobba efter 6 månader och klättrade lite lätt efter 8 eller så...
Men jag brukar ha otur och långa rehabtider för ledskador.
 
För rehabilitering är nog sjukgymnast det bästa ja. Träffade först en läkare som sa "Inget är brutet, gå hem och vila, kom tillbaka om några veckor om det fortfarande gör ont." Nästa läkare sa "Det verkar vara en led du har ont i. Gå hem och ät antiinflammatoriskt så blir det bättre."
Så jag gick till denne naprapat jag känner till för att jag ville veta vad som var fel, inte bara vila/vänta. Men för fortsatt rehabilitering blir det rätt dyrt om inte annat att gå till naprapat, även om han gett mig flera övningar jag ska göra hemma nu.

Håller tummarna för att det går snabbare än åtta månader att komma tillbaka då jag redan nu efter en månad kan röra mig skapligt. Får mest hugg av smärta om jag gör nån ogenomtänkt, plötslig rörelse. Men ganska drygt att inte kunna sova på den skadade sidan.
 
Det anses att man kan bedöma hur resultatet blev när det gått minst ett år efter skadan, nästan oavsett skada, det samma gäller operation, eller om skadan behandlas med operation (op är en kontrollerad skada). Vissa skador bör opereras andra inte, AC leden op sällan.

AC-leden brukar inte opereras om den inte är helt ur led och helt instabil, de flesta behandlas inte alls. Många blir bra, och bra mycket fortare än på ett år, även helt instabila.
Rehabilitering är inte det som ger besvärsfrihet, skadan läker trots behandling!
Led-ömheten kan inte tränas bort. Men träning är inte skadligt.
Det som kan vara vitsen med rehab av den stukade leden är att inte tappa funktion i de övriga delarna i skuldran, t ex muskulaturen.

Så avvakta ett tag, blir det långsamt bättre så återgå i aktivitet successivt, förvärras besvären (mer ont efteråt) får du avvakta lite till.
Blir det så mycket kvarstående besvär att du är intresserad av en operation (ta bort leden = ingen led att ha ont i, eller stabilisera nyckelbenet = reparera ledband, eller en kombo av de två) så brukar det kunna förbättra situationen om smärta är problemet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.