Du menar Cumulus siffra?
Ja just det, fast de använder BS4745 standarden
Du menar Cumulus siffra?
Ja just det, fast de använder BS4745 standarden
Ok, så plus 7 grader på angiven siffra för att få det "vanliga" limitvärdet? Dvs en cumulussäck som har 'comfort' -17 har limit -10 om man pratar EN, vilket de flesta svenska butiker gör?
Min tolkning av detta är att deras siffra direkt kan översättas direkt till EN 13537s limit-värde, har skickat en ny fråga för att klargöra detta dockCumulus sa:The value we are using is an equivalent of limit temperature of the European Norm. It doesn’t mean we tested our bags according to this norm, because we didn’t . It just means that you can compare our products with others this way.
mitt brev sa:Ok, perhaps I'm just stupid, but I don't get any wiser from your answers. Please tell me what standard you are using to give the temperature rating for your sacks, that way I can just google it and see how to translate the values to whatever other standard I wish to compare them to.
Thank you again!
Så svaret på "vilken standard" är "ingen", men det värdet de ger är ett värde de anser vara lika med ENs limit. Hur optimistiskt/pessimistiskt det värdet är är inte lätt att sia om, men folk verkar ju nöjda med sina Cumulussäckar, så det torde väl ha nån verklighetsförankringCumulus sa:I thought this was clear: We don’t use any international standards, we are a small company and we cannot afford it yet. We base that information on our 20-year experience in producing sleeping bags. This is no secret. The temperature we give is the lowest temperature a male user will feel comfortable in. So, if you want to compare our bags with some others, tested according to EN, you should use the EN limit temperature to compare it to our bags.
Och fortsättning på följetongen... (osäker om nån mer än jag bryr sig, men nåväl)
Så svaret på "vilken standard" är "ingen", men det värdet de ger är ett värde de anser vara lika med ENs limit. Hur optimistiskt/pessimistiskt det värdet är är inte lätt att sia om, men folk verkar ju nöjda med sina Cumulussäckar, så det torde väl ha nån verklighetsförankring.