• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ska vi rädda Saab, eller?

Vad säger ni om Saab (Automobil)? Ska svenska skattebetalare gå in och se till att företaget överlever?

Själv gillar jag Saab rätt mycket, men om det är nåt svenskt bolag i fordonsindustrin som är bevisat oduligt är det väl Saab? De har ju aldrig tjänat några pengar, i princip aldrig haft mer än en modern bil i bilhallarna samtidigt. (Visst, de har registrerat vinst ett par år, men ungefär på samma nivåer som Saab-handlare i medelstora svenska städer)
De var ju ett olycksbarn redan på Scania-tiden, då Scaniafolket gnällde om att all vinst från "världens bästa lastbilar" gick till att ge biltillverkningen konstgjord andning år efter år och var då och då ta fram "bilen som ska rädda Saab" men som aldrig gjorde det.

Vissa säger att Saab aldrig har haft ett bättre läge än nu, med TVÅ nya modeller på gång. Satsar vi bara våra skattepengar så är saken biff på ett par år. Problemet är väl bara att just stadsjeepar som 9-4x och stora premiumbilar som 9-5 kanske är precis det som världen just har sagt att den inte vill ha. Det är ju därför Volvos försäljning har rasat!

Visst vore det jäkligt synd om alla i Trollhättan som förlorar jobben, men ibland får man känslan att det skulle vara svårare för arbetare att förlora jobben och kanske tvingas flytta till annan ort, än för tjänstemän. När IT-bubblan sprack i seklets början och tusentals svenskar (bland annat jag och många jag känner) fick tok-sparken lät det nästan snarare som om det var vårt eget fel som rörde oss i den uppblåsta IT-branschen. Medan någon som har jobbat kvar på ett verkstadsföretag som har varit konkursmässigt i 20 år inte hade en chans att göra nåt åt det?

Och flytta för att skaffa nytt jobb, det har väl alla gjort? Är det helt enkelt bruksorts-kulturen som är boven, den som håller folk gisslan i det enda stora företaget på orten?

Det enda skälet att rädda Saab tycker jag är om en konkurs skulle dra med sig hela resten av fordonsindustrin, som ju "bara" är drabbade av en konjunktursvacka. Borde man inte satsa skattepengarna på Volvo (person- och lastvagnar) och Scania?

Är jag dum nu? Vad tycker ni?

(Bortsett från det ovanstående så skulle jag väldigt väldigt gärna titta på nya 9-5, som verkar bli en spännande bil om den överlever till försäljningsstart)
 
Senast ändrad:
Jag håller med, SAAB har aldrig klarat av att stå på egna fötter så varför skulle det ändra sig nu?
Ett företag som inte kan överleva på marknaden ska bort, ganska enkelt är det. Bara för att det råkar vara ett större antal människor som är anställda där ändrar det inte spelreglerna...
 
Nej, naturligtvis inte. Staten ska inte lägga resurser på att försöka rädda döende privata företag bara för att de råkar ha många anställda. Bättre att lägga dem på något som ger långsiktiga resultat istället.
 
Staten ska absolut inte rädda SAAB. SAAB är inget heligt företag. Snarare tvärtom. De har inte levererat vinst på evigheter. Man måste helt enkelt ta sig ur krisen som alla andra företag måste göra. Gör man det så ökar sannolikheten att man överlever på lång sikt. Ett kortsiktigt bidrag från staten fungerar bara som kontgjord andning och kanske fungerar i ett eller två år.

Skulle staten gå in med pengar sätter man sig i en konstig sits. Man får då svårt att neka andra företag som är i ekonomiska trångmål. Ett SAAB jobb kan knappst vara mer värt än ett Ericsson jobb, SAS jobb, eller ett jobb på Berras Svets i Ormträsk.
 
När jag var fjorton gick GM in i SAAB. Jag minns tydligt min naiva förundran över hur någon kunde vara villig att köpa ett företag som ständigt gick med förlust... Då insåg jag inte att det fanns andra aspekter i det hela, eventuell framtida vinst om inte annat, men det borde kanske skvallra om vilket uselt skitföretag den där mekaniska verkstaden i Trollhättan alltid har varit.
Det hade varit den grövsta förolämpningen någonsin från en politiska klassen mot folket om man under flera år sålt sunda, vinstgenerande bolag och sedan använt pengarna för att ge HLR åt liket som SAAB i praktiken har varit i en mansålder...
Det är inte synd om en jävel... I åratal har de åtnjutit höga löner från en arbetsgivare som har varit på kroniskt obestånd. Är man inte helt dum i huvudet fattar man att till slut spricker det. De skulle sett om sitt hus i tid och inte byggt ett liv på ett luftslott som ett jobb på SAAB är. Den kvinnliga SAAB-arbetare som i Aftonbladet tyckte att "Sverige har en skyldighet att hjälpa oss" skulle ha smisk på bara stjärten, precis som ett bortskämt barn som gått alldeles för jävla långt.
Hoppas du eller någon du känner läser detta och vidarebefodrar: Vi, som nation, är inte skyldiga dig/er ett jävla dugg! Ta den a-kassa du får och börja leva i verkligheten.

*Rant off*
 
Det är jättesvårt att säga.
SAAB automobile har 4000 anställda (har jag fattat det som) och räknar man med underleverantörer mm så är säkert 20 000 mer eller mindre beroende av SAAB. Man kan självklart räkna på samhällets kostnarer för förlorade skatteintäkter, A-kassa, arbetsmarkandsutbildningar, ökad sjukvårdskostnad mm. Då får man ungefär ett nollsummespel mot den beräknade förlusten för att driva biltillverkaren. Så samhället skulle inte förlora några pengar genom att gå in som ägare.

Det är ju alltid knepigt när staten går in som garant. Som nu med bankerna som kan ta ut rekordvinster och ifall de är på väg utför (läs Carnegie) så går staten in och räddar bolaget. Men självfallet så ska banksystemet räddas och där gjorde staten helt rätt.

Frågan är kanske om Volvo personvagnar och Volvo lastvagnar klarar sig utan SAAB, Risken kan nog vara att underleverantörer försvinner vilket påverkar andra fordonstillverkare. Man vill ju inte bara stå med en leverantör eller med bara en kund.
 
Man kan självklart räkna på samhällets kostnarer för förlorade skatteintäkter, A-kassa, arbetsmarkandsutbildningar, ökad sjukvårdskostnad mm. Då får man ungefär ett nollsummespel mot den beräknade förlusten för att driva biltillverkaren.

Men det måste ju finnas bättre arbetsmarknadsåtgärder än att hålla folk kvar i en döende industri? Skicka dem att utbilda sig inom till exempel vården istället. På två år har vi 4000 väl behövda sjuksköterskor att skicka ut i landet (och till Norge som råkar ligga i krokarna).

Risken kan nog vara att underleverantörer försvinner vilket påverkar andra fordonstillverkare.

Ja precis. Frågan är bara hur stor den risken är. Jag har sett den nämnas men inte särskilt tydligt. De bästa och största underleverantörerna borde klara sig utan en putte som Saab. De har ju hela världen att leka på.
 
Jag gillar Saab, men äger ingen. Varför? Ja de har fortfarande inte lyckats släppa en liten 91. De har kört med sina stora bilar (men inga SUV:ar då de sålde som bäst). De har alltid haft cool teknik, men alltid också missat något i det marknadsmässiga.

Så låt det dö i frid, några smarta ingenjörer hamnar säkert på Volvo, vilket är bra, men deras beslutsfattare och marknadsfolk borde hitta annat att göra.

Christian
 
Hmm, visst. Men:
Volvo skulle inte existera utan statlig hjälp. Kommer ihåg när de grät i media och krävde att staten skulle bygga stora vägar åt dem. Vilket skedde.

Deras nolltaxering har väl ingen glömt?

http://www.riktpunkt.se/riktpunk/nr_7/2.htm


Ingen statlig hjälp = ingen svensk industri.


Ericsson ville en gång i tiden lägga ned sin telefonforskning, staten krävde dock att det skulle satsas vidare inom det området. Staten har alltså stor del i den framgångsvåg som IT varit för svedala.

Dock - nu finns det inget behov för fler bilar. Dags att staten lägger fokus/pengar inom andra områden.
 
Nu är det varken vägar eller att utnyttja skattesystemety som Saab vill, de vill ha reda pengar. Pengar som kan satsas bättre på annat.

GM vill bli av med "skiten" så det slipper lägga ner en massa miljarder i kostnader då de lägger ner Saab.
 
SAAB kunde för länge sedan tillverkat bilar som är billiga,
enkla, bränslesnåla samt är lätta att laga själv.

Men dom ville glassa runt med en bil som man inte gör vinst på.

Tacka vet jag bubblan, SAAB V, Citroen, Rebault, "apambulansen" Volvo Amazon, PV, etc, det var bilar för folket som tillverkarna ingalunda gick back på.


Så låt SAAB gå i graven, facket är patetiska med sin gråt.
För en gångs skull håller jag med "den sjungande norrländskan Maud om att staten ska inte driva biltillverkning.
SAAB kunde tex, satsat på vindkraft för länge sedan Vesta i Danmark tillverkar vindkraftverk, det går mycket bra, näe, vi måste ha tillverkare med produkter som är miljömässigt, vinstgivande, etc bra på alla dessa sätt.

Amen...............................
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.