• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ska vi rädda Saab, eller?

Alla kan måla en tavla med en blå prick, det svåra är att komma på idén (och göra vinst).

Där tror jag du får medhåll av SAAB.

Problemet är förstås inte att få en idé, utan att få en idé som ÄR bra på riktigt, samt att kommersialisera och förvalta den goda idén. Den som anser sig kunna bedöma detta innan det är förverkligat har nog bara dåligt omdöme, t o m oavsett kvalitén på idén.

Min SAAB tog mig till jobbet idag igen. Men inte tjänade SAAB nåt på den...
 
Om det nu är så att vi inte vill ha stora bilar hur kommer det sig då att Volvo V70 fortfarande är Sveriges mest sålda bil?

För det första:
Vem pratar om Sverige? Det är knappast hemmamarknaden som avgör.
Särskilt inte när ett av Saabs och Volvos absolut största problem är att de har värdens minsta hemmamarknad. En fransk biltillverkare (hemmamarknad: 3 miljoner bilar?) kan leva på att bara fransmän köper bilen, det kan inte en svensk (hemmamarknad: 200000 bilar?).
Jag läste nånstans att det numera är Volvos 40-50-serie som säljer bäst, vilket i så fall säger en del om vilken typ av bilar vi (världen) vill ha.

För det andra:
Att stora bilar fortfarande säljer bra i Sverige beror på det svenska tjänstebilssystemet. När svenska privatpersoner själva köper bil är det golfklassen som gäller. Förutom just V70, som vi verkar köpa av gammal vana. Saab 9-5 hamnar till exempel på 29:e plats när vi betalar själv!

Och att såna aktörer som Toyota stänger ner tillverkning beror väl på att de vill fortsätta gå med vinst även i framtiden?
 
Hemmamarknaden är otroligt viktig. Det gäller för väldigt många produkter och för bilar är det ju alltid så att ett märke säljer bra på sin hemmamarknad. Att då ha en i bilsammanhang närmast marginell hemmamarknad att luta sig på är ett stort problem och även anledningen till att ganska få länder i vår storlek har "egna märken".

Tack och lov så betyder inte en liten hemmamarknad att man inte kan producera och exportera produkter, men det gäller nog att välja sådana produkter där man av olika anledningar kan bli stor utomlands oavsett den egna marknaden.

Att vi har egna stridsflygplan är ju f ö en annan sån där rätt märklig sak.

Jag säger inte att det är omöjligt att producera bilar i Sverige. Men föutsättningarna är ganska annorlunda än för de flesta bilfabrikerna.

Just ja, vi har väl för övrigt tre personbilsmärken i Sverige?
 
Detta är början på slutet för den bensin/diesel-bilen

Enligt mig så är den konventionella biltypen död, den har inte någon längre någon framtid. Jag tycker att det vore mycket bättre att satsa de pengar (som eventuellt var tänkta till SAAB) till utveckling av tex alternativa energiformer och andra typer av fordon som drivs med solenergi eller bränsle celler. Folk som jobbar på SAAB kan väl istället erbjudas utbildning/omskolning för att kunna driva utvecklingen av alternativen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.