Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?!

Hej på er!

Jag och min fru tänkte vandra en del av Bohusleden i oktober, en torsdag till en söndag.

Vi har skaffat lite info om leden via ledens hemsida och turistbyrå. Jag undrar om någon kan svara på följande...

- Vilka etapper som är de vackraste/populäraste?
- Vad är bra att tänka på när man vandra just Bohusleden i oktober, utrustningsmässigt mm?
- Jag och min fru är ganska vana vid att vandra långt (har bl.a vandrat från toppen av Grand Canyon ner till Colorado River och tillbaka på ca 6-8 timmar), hur långt är realistiskt för oss att gå under 4 dagar?

Det är vad jag kan komma på nu, återkommer om mer frågor dyker upp. Är tacksam för alla sorters råd och tips.

Hej, har inte gått hela leden men gillar del 8 till 11 bäst av de jag sett. Tror de är en av de mer populära delarna. Vet inte hur långt som är lämpligt att gå, har inte varit vid Grand Canyon...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hur ska man packning av vatten? Jag har köpt en karta/broschyr över hela södra delen och har kollat närmare på symbolförklaringarna. Vilka av
de olika platserna/symbolförklaringarna har ställen där man kan fylla på sina flaskor med rent vatten? Kan man göra det vid vanliga rastplatser/vindskydd/
toalett/parkeringsplatser eller någon annan av dem?

Sitter och skriver detta på jobbet, så jag har ingen karta framför mig och kommer inte riktigt ihåg namn och så vidare. Med detta sagt kan jag tillföra följande:

- vindskydd och andra installationer är enligt min mening generellt sett i ganska dåligt skick på Bohusleden. I huvudsak har jag gått södra delen och där ser det ibland inte så kul ut. De delar som jag har sett av norra Bohusleden tycker jag är bättre. Men det funkar ju hyggligt. Ta eventuellt med presenning eller tält.

- Bohusleden är mycket kuperad. Höjdskillnaderna är aldrig stora men 10x50 meter blir en del i alla fall. Räkna inte med att gå mer än 3 km/h (men det är förstås avhängigt hur mkt ni bär och hur snabba ni är).

- Det är fullt av rinnande vatten, särskilt med tanke på hur mycket det har regnat det senaste.

- Den bästa delen av södra Bohusleden är definitivt mellan Lyse och Backamo, men den sträckan behöver ni inte 4 dagar för att gå ...

Åk till Strömstad och börja där. Det finns bussar som kör mot civilisationen senare längs vägen.
Kolla innan så ni vet, de går inta alltid så ofta.
Vindskydden finns vad jag kommer ihåg där de skall finnas och vatten finns längs vägen i bäckar o sjöar, inte mycket jordbruksmark... eller fråga efter vatten i något hus.
Kör på men strunta i rekord...vem bryr sig hur långt man går på en dag, bara det känns rätt.
Tyvärr lite dålig utsikt där det på kartan ser ut som det skulle vara det, skogen har på vissa ställen växt till sig.

Men är dricksvattnet i sjöarna och bäckarna verkligen rent nog att dricka? Eller ni kanske förutsätter att man har en filterflaska för att det ska bli genomförbart? Jag vet ju att i norra sverige är det inga problem att dricka från fjällsjöar och fjällbäckar men är det verkligen rent nog att dricka från sjöar och bäckar här nere?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips