Måste folk åka till reservat för att få se en riktig skog eller är det en självklarhet att få göra det var som helst?
Vad menas med "en riktig skog" ?
Måste folk åka till reservat för att få se en riktig skog eller är det en självklarhet att få göra det var som helst?
Vad menas med "en riktig skog" ?
Tur att vi har rationellt tänkande här Finns en vanlig fågelart så kan vi utrota resten. Skönt att höra., ut och döda djur grabbar.
Mera allvarligt, resonemanget visar en total avsaknad för förståense för fungerande ekosystem, och även på ett synsätt där människan bara har rättigheter, inga skyldigheter.
Med det synsättet är dock förståelsen med oss som vil ha en diversifierad natur nog nära noll
Det jag menar är att det kanske inte är så farligt om den svenska populationen av vitryggig hackspett skulle utrotas för att en annan hackspettsart av samma släkte är vanlig i Sverige inte för att kråkor är vanliga.
Det jag menar är att det kanske inte är så farligt om den svenska populationen av vitryggig hackspett skulle utrotas för att en annan hackspettsart av samma släkte är vanlig i Sverige inte för att kråkor är vanliga.
Och alla skogslevande arter som är utrotningshotade i Sverige behöver inte vara det på grund av skogsbruket många arter är sällsynta ändå som tex Härjedalslav är bara dokumenterad från Härjedalen.
http://www.artfakta.se/Artfaktablad/Caloplaca_Proteus_227.pdf
Och en annan sak som är värd att påpeka är att bara 25 av dom 70 akut hotade skogslevande arterna finns i Norrland och Dalarna många av dom hotade arter är beroende av ädellöv.
Du har just get argument för att skydda skog över HELA sverige.