Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta.

Luktafotogen: kedja har jag kört på en och samma Malaga-Kapstaden (15 000 km), så jag vet inte om det där med 5000 km är så strikt. Kör man bara lervägar är det kanske det. Och visst, efter 15 000 km var även min kedja rätt rosslig, men den höll och fungerade. Utan att jag någonsin tänkte på hur jag behandlade den, förutom vad gäller rengöring och olja.

Instämmer med idén att låta grejerna vara i topptrim vid avfärd. Dock kan jag tipsa om att fixa det i södra Spanien (låta någon bätre cykelhandlare trimma cykeln med ny kedja etc.), istället för att göra det i Sverige. På så vis har du nyttomaximerat den nya kedjan till länder där du har svårare att hitta bra cykeldelar även i mindre orter.

/Peder
 
På liggcykeln lät den ganska illa redan efter 10000. Visst hade det gått att cykla vidare men då skulle jag tycka för synd om cykeln. Sen är den kedjan 3.5 meter lång men å andra sidan nära marken pga. 20" hjulet. Visst kan den hålla 10000. 5000 var något jag hade från mountainbiking på tävlingsnivå.
 
På liggcykeln lät den ganska illa redan efter 10000. Visst hade det gått att cykla vidare men då skulle jag tycka för synd om cykeln. Sen är den kedjan 3.5 meter lång men å andra sidan nära marken pga. 20" hjulet. Visst kan den hålla 10000. 5000 var något jag hade från mountainbiking på tävlingsnivå.

Ja liggcykel blir såklart en annan femma. Är det ens någon som har kört med det till Kapstaden? Kan tänka mig att det blir ganska problematiskt på en del av vägarna där med tanke på den låga fria höjden kombinerat med de ojämna vägunderlagen... :)
 
Med navväxel är det inga problem. HP Velotechniks cyklar har rullat runt hela världen. Min var utmärkt även för dålig väg efter jag bytte till Rohloff. Trehjuligt blir väldigt lågt och en sådan cykel är en pina att leda. Ännu jobbigare att bära men det var inte därför jag köpte den.
 
Jaha, då var inte längre frågan OM jag ska skaffa en annan cykel utan VAD för cykel. Nishikin blev nämligen stulen nyligen.
Den som verkar populärast är onekligen Surly LHT, men den kostar 12 000, det är många dagars frihet på sadeln det. Visst är det en investering att köpa en ordentlig cykel, men ändå. Lägger jag så mycket deg på en ny cykel kommer jag knappt vilja använda den med rädsla för att den ska bli stulen. Köper helst en begagnad cykel, men vet inte vad jag ska leta efter för kombinationen vardagscykel/äventyrare.
 
Jag har en CyclePro som jag cyklat till Sydafrika resp Kina med, och som fortfarande håller. Stålram. Modellen heter City Series Sport. Köpte min för 1500 kr på blocket, och du kan definitivt hitta liknande priser om du håller ögonen öppna. Glöm inte att pruta.

Blocket har en bevakningsfunktion om du skapar ett konto som är praktisk. Bevaka lite olika stavningar, för sånt har folk svårt för: "CyclePro", "Cycle Pro", "Cykel Pro" osv. :)

Här har du en bild på hur cykeln ser ut:
http://www.utsidan.se/cldoc/pa-cykel-stockholm-kapstaden-2-utrustning_12246.htm

Lycka till!
 
Surly!

Hej KoreaStyle,

Tråkigt att höra om cykeln som blev stulen :(

Jag köpte min Surly Long Haul Trucker (Disc Trucker) på Veloform i Göteborg, Anders som har stället är grym, jag fick min cykel färdigmonterad då vi beställde den från Surly komplett (Inga skärmar, pakethållare eller trampor). Den är helt fantastisk, använder den både till vardags och nu för korta helgturer med tält och camp-utrustning. Jag pratar gärna mer om cykeln om du skulle vilja det.

Har aldrig varit ute en längre tur, men planerar att cykla upp i Sverige under början av juli och tre veckor framåt, kanske även Norge. Det tål ju att snackas ihop om att dra iväg tillsammans om du även siktar på juli?

Har även tänkt Afrika då det lockar något extremt, givetvis med utgångspunkt Sverige och ta sig igenom Europa till en början.

/Joakim
 
Tips på bra "rastplats" på vägen ner..

Om någon av er långcyklister passerar Liberia kan vi erbjuda ett trevligt gästrum,
där man som bonus även kan få botanisera i ett antal lådor med många olika cykelreservdelar ;)

Kan även ordna med den i cykeltrådar så ofta diskuterade svetsningen (men vad göööör ni egentligen med era cyklar, det verkar som alla planerar för rambrott...?) ;-)

På fredag rullar ännu en (svensk) långcyklist in här, kan då kolla lite mer ang hans erfarenheter.

Ang visum är det möjligt, men inte alltid alldeles enkelt, att skaffa dem efterhand. Och kan vara svårt att ge exakta råd, våra senaste cyklister som passerade här behövde lite oväntat vara medlemmar i en cykelklubb för att få visum till Nigeria. Så det blev ett snabbt medlemskap via nätet i någon typ av British Amateur Cycling Association. Så allt går, fast sällan som planerat, och just det är tjusningen.

Skaffa bästa möjliga grundutrustning, fixa sen med finjusteringarna efter hand längs vägen.

Lycka till !
 
Ja då har man fått tag på en CyclePro i stål för 750 spänn. Det är x antal veckor i sadeln insparade!

perdans, låter onekligen intressant med Liberia, inte alls omöjligt att vi träffas där. Var i Liberia ligger det här stället?

Undrar också om du eller någon annan här har hört talas om någon som tagit båt från fastlandet till Kap Verde? Jag är extremt sugen på det landet men vill helst inte flyga på den här resan. Har läst nånstans att det ska vara möjligt att få åka med en yacht eller dylikt från Dakar.
 
Ja då har man fått tag på en CyclePro i stål för 750 spänn. Det är x antal veckor i sadeln insparade!

perdans, låter onekligen intressant med Liberia, inte alls omöjligt att vi träffas där. Var i Liberia ligger det här stället?

Om du menar "rastplatsen" så är det hemma hos oss i Monrovia ;-)

Kör hårt, vi väntar ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...