Ska börja med dykning men...

Tjena!
Jag tänkte börja med dykning (ta cert) i sommar, men jag skulle vilja göra det lite festligare. Istället för att bara gå till en lokal skola/klubb, läsa sin teori och dyka några gånger så hade det varit kul om man kunde göra lite "läger" av det (kanske låter lite fel med läger, jag e ju för f*n 30 :) men jag hoppas ni fattar vad jag menar). Tänkte kombinera det med min semester...
Är det någon som vet mer om det? All info, tips, varningsord är välkommet!

/Martin

Leta på www

Det finns massor med dykutbildningar varav många veckokurser sommartid. Lysekil kanske kan vara något? http://www.oxygene-dt.se/default2.asp?mi=mnulearn&tg=menu

Gissar att det går att hitta ett stort utbud om du letar litet. Det är enligt min ödmjuka uppfattning roligare att dyka på västkusten än i Östersjön. Tropiska hav är ännu häftigare men det är bra att lära sig i nordiska vatten där du får lära dig att hantera våtdräkt etc. Det är lätt att gå från nordiska vatten till tropiskadito men en stor omställning att dykai Sverige efter att ha gått utbildningen i varma vatten.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
bra grej!

Detta blir vad man brukar kalla en "intensivkurs". Jag har själv hållit i otaliga veckokurser var boende, mat och övriga aktiviteter ingår. Denna formen av utbildning brukar som allt annat ha både fördelar och nackdelar. Nackdelen är att det kan bli ganska mycket att smälta på kort tid, å andra sidan så blir det ofta väldigt roligt. Är kursen välplanerad så brukar kursdeltagarna ha stor behållning av denna kursform. Antalet timmar som läggs ner på kursen skall vara det samma som om man går kurs på det "vanliga" sättet.

Re: Leta på www

thureb; sa:
Det finns massor med dykutbildningar varav många veckokurser sommartid. Lysekil kanske kan vara något? http://www.oxygene-dt.se/default2.asp?mi=mnulearn&tg=menu

Gissar att det går att hitta ett stort utbud om du letar litet. Det är enligt min ödmjuka uppfattning roligare att dyka på västkusten än i Östersjön. Tropiska hav är ännu häftigare men det är bra att lära sig i nordiska vatten där du får lära dig att hantera våtdräkt etc. Det är lätt att gå från nordiska vatten till tropiskadito men en stor omställning att dykai Sverige efter att ha gått utbildningen i varma vatten.

Thure

Sanning!!

Det är många som går kurs utomlands som aldrig dyker igen då det är lite annerlunda här i Norden..

Förslag

Hej!

Såg att du bor i Skåne så därför har jag ett litet förslag. Kontakta Lars Hedengård på Dykex i Malmö. De har läger i Lysekil v.30 och där kan du (inte ta ett färdigt cert. men) vara med och börja din utbildning.

Han kör längre kurser med minst 11 dyk så det är ingen intensivkurs. Dessutom har de nu en hel del båtutflykter till Kullen. Skulle själv gå där om jag inte bodde i "fel" ände av landet...

Lycka till!
Annika

http://www.dykex.com eller ring 0739-435 330 eller 040-290 240.

Tack alla som svarade! Jag har äntligen bestämt, bokad och pyntat för dykningen. Det blev Aquatica i Malmö som fick äran att lära mig dykning :)
Jag känner några som har gått hos dem och varit nöjda, så jag har ett visst förtroende för det.

Får väl se om man ses ute i vattnet! Hej!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips