Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har bara använt karta och kompass förut men skaffat mig en Sony Ericson C720. Jag kommer använda den ofta för havspaddling. finns det möjlighet att få in sjökort och isåfall hur? Kommer fortfarande ha karta och kompass tillgängligt.ä_____
Jag kör ett program som heter Trekbuddy i min C702, har skrivit om det i några trådar b.l.a den här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53287
, har själv pysslat ihop alla möjlia kartor b.l.a Googles, hitta.se, eniro, Virtual Earth, inscannade papperskartor, terrängkartor, orienteringskartor, försvarets Överlevnadshandbok etc.
Det är en hel del pill med det men det är det värt.
Har bara använt karta och kompass förut men skaffat mig en Sony Ericson C720. Jag kommer använda den ofta för havspaddling. finns det möjlighet att få in sjökort och isåfall hur? Kommer fortfarande ha karta och kompass tillgängligt.ä_____
Gps i en mobil pendlar in mobil master och inte satelliter.
Så beroende var du paddlar så är du beroende på din täckning och att du har minst tre master.
Jag vart lite nyfiken själv nu så jag ska försöka hitta någon sida där det förtäljer om jag har hört rätt.
Precis - A-gps använder gsm-nätet för att snabba på den vanliga satellit-låsningen. Och det funkar riktigt bra, min NokiaN82 hittar oftast position på bara nån sekund med A-gps aktiverat - betydligt snabbare än min 60csx eller samma nalle med A-gps avslaget.
Gps i en mobil pendlar in mobil master och inte satelliter.
Så beroende var du paddlar så är du beroende på din täckning och att du har minst tre master.
Jag vart lite nyfiken själv nu så jag ska försöka hitta någon sida där det förtäljer om jag har hört rätt.
A-GPS är helt suveränt bra på att göra att mobilen snabbt hittar satelliterna. Min N95 med GMXT går igång på ett par sekunder. Men därefter så är det en helt vanlig GPS-mottagare i mobilen som räknar ut positionen.
Mottagarkänsligheten i N95 är klart bättre än t ex 276C och 278 men lite sämre än 60Cx och eTrex HCX. Har man den i bröstfickan så blir det loggade spåret lite hackigt även om den sällan tappar kontakten.
En fjällvandring kanske flyktigt bara handlar ofta om att förflytta sig mellan punkt A. till punkt B. och vad som händer däremellan. Om man däremot ...
2 kommentarer
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer