Sjökort eller gröna kartan

Dialog om vilken karta som är bäst i Stockholms skärgård
Jag har börjat paddla lite i skärgården och använder då LMV:s gröna karta. Min fråga är vad använder andra för kartor och varför ?
Följande för och emot argument har jag funnit
Sjökort

+ har ett koordinatsystem som andra på sjön känner till latitud/longitud vs. Swedish grid ( se diskussion om GPS
+ innehåller fyrar och hur de ser ut
+ innehåller all prickar etc
+ innehåller var färskvatten finns ?!?!
- ej detaljrik om vad som finns på öarna
- för en kanotist är 90% av all infomation om djup onödigt
+- pris ?!?!

Gröna kartan

+ har ett koordinatsystem som vi landkrabbor klarar av km etc
- verkar inte vara konsekventa med om olika fyrar finns med eller ej ( olika utgåvor visar mer eller mindre)
- nästan ingen information om kummel eller prickar

Synpunkter mottages gärna

Magnus

lars.x.bergman@telia.se (Lasse)

Gäst
några kompletterande synpunkter...

Är man van att jobba utifrån den ena (eller andra) varianten är det antagligen bästa valet, om man inte har något speciellt skäl att byta.
Några kompletterande synpunkter:
Särskilt när man leder grupper kan det vara gott att ha ordentlig kontroll på var farleder går och hur andra sjötrafikanter kan förmodas uppträda där, sjökorten är då bäst. Likaså trycker jag att sjökort har en mer exakt strandkontur utritad (liksom konsekvens med sjömärken mm), men det är inget speciellt viktigt (när det finns GPS...).
Sjökort trycks på relativt vattenbeständigt papper, landkartor på uselt papper, måste plastas.
Namnsättningen på sjökort resp landkartor skiljer sig en hel del; en pedagogisk utmaning men kulturhistoriskt intressant resa att under stressade förhållanden leda en nyfiken grupp med blandade sjökort/kartor.
/Lasse

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Digitala kartor

Har skaffat mig GPS Garmin 12 och programmet OziExplorer
skulle då behöva digitala sjökort alternativ gröna kartor
för Stockholms skärgård och Trosa et al.

All information är önskvärd.

/Magnus

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Gröna kartan är överlägsen i skärgårdar.

Gröna kartan innehåller uppgift om skog eller inte på öarna detta + överlägsen presentation av höjdkurvor gör att den kartan är mycket lättare att navigera efter i gyttriga skärgårdar. Dessutom så vill man helst undvik farleder så sjömärken har man endast begränsad nytta av som kanotist.
Att bedömma en plats lämplighet som tältplats är lättast från gröna kartan.

Blå kartan innehåller betydligt mindre vegetationsinformation än gröna kartan och sparsamt med ortnamn varför man bör undvika denna. Så många som möjligt i en grupp bör ha egna kartor och av samma slag för att underlätta kommunikationen.

På öppen kust utanför skärgårdar så kan dock sjökort duga. Fågelskyddsområden framgår bäst av båtsportkort.

Sådan information brukar jag rita in på grönsaksbladet.

Thure

Britta Johansson

Gäst
Gröna kartan på CD-rom är inte bra ännu

Jag köpte Gröna kartan på CD-rom (säljs länsvis för ca 2000 kr/st), men fick efter att ha klagat lämna tillbaka den. Jag visste att den ännu inte är försedd med höjdkurvor, men när inte heller fågelskyddsområden och naturreservat var utmärkta med begränsningslinjer tyckte jag det var rätt värdelöst för paddlarändamål. Men Lantmäteriet jobbar förhoppningsvis på och förbättrar sin produkt.

mrstaffan@telia.com (Staffan)

Gäst
Gröna kartan.

Grönsaksbladet är naturligtvis bäst men jag har ett par kommentarer :
- vid öppet hav är uppgrundningar intressanta och där är
sjökort bättre som ger bättre djup-information.
- landkonturerna på grönsaksbladet är ibland inexakta och jag
har vid ett flertal tillfällen lurats in i återvändsgränder.
- dessutom tycker jag att papperskvaliteten kunde vara bättre.

/Staffan

Tomas

Gäst
Sjökort

Intressant diskussion om sjökort eller gröna kartan. Jag bor i Göteborg och paddlar därmed mest på västkusten och det kanske spelar en viss roll i val av kort. Själv föredrar jag sjökort av lite olika anledningar.
- Djupkurvor/djupangivelse. Jag tycker det är viktigt att veta, ex när jag väljer väg. Speciellt när det blåser. Det finns ett antal förädiska ställen på västkusten där sjön blir svår vid minsta lilla blåst och det beror just på bottenförhållanden. Du kan planera alternativa vägar, eller vara förbered på tuffare paddling.
- Fågel- och sälskyddsområden är väl utsatta på sjökort.
- Farleder som måste passeras. Speciellt vid dålig sikt är detta viktigt att känna till.
- Fyrar. Om man paddlar efter mörkret inbrott så är fyrar en bra navigationshjälp. Och framförallt att undvika att hamna i den vita sektorn (sektorsfyr)som innebär farled. I Göteborgs skärgård är detta extra viktigt.

Men som någon skrev så kompletterar sjökort och gröna kartan varandra och bra om man har båda.

Tomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips