Är Lantmäteriet en myndighet?

Re: Omyndigförklara lantmäteriet?

niking; sa:
Men som hederliga skattebetalare borde vi kanske kräva att omyndigförklara lantmäteriet till de gör livet lite lättare för oss friluftsvänner, tex. genm vettiga priser?

/Niklas

Jag tycker definitivt att vi ska omyndigförklara LM ;)
Men (detta är ett stort MEN) det finns en hake. Det är inte LM som framställer och säljer kartorna utan deras eget bolag Metria som ägs och drivs av LM men är en fristående organisation.
Och vad kan man göra mot ett företag?!
Ingenting i teorin, men (även här är detta ett stort MEN) t ex vad skulle man göra om IKEA har för dyra priser på sina produkter. Jo, då kommer i alla fall jag sluta handla på IKEA. Problemet vi har här i Sverige är att det inte finns något annat företag som framställer och säljer kartor utom LM, eller rättare sagt Metria.

Så vi har ett problem... Metria!

-Jonas :)
 
Re: Re: Omyndigförklara lantmäteriet?

tecken; sa:
niking; sa:
Men som hederliga skattebetalare borde vi kanske kräva att omyndigförklara lantmäteriet till de gör livet lite lättare för oss friluftsvänner, tex. genm vettiga priser?

/Niklas

Jag tycker definitivt att vi ska omyndigförklara LM ;)
Men (detta är ett stort MEN) det finns en hake. Det är inte LM som framställer och säljer kartorna utan deras eget bolag Metria som ägs och drivs av LM men är en fristående organisation.
Och vad kan man göra mot ett företag?!
Ingenting i teorin, men (även här är detta ett stort MEN) t ex vad skulle man göra om IKEA har för dyra priser på sina produkter. Jo, då kommer i alla fall jag sluta handla på IKEA. Problemet vi har här i Sverige är att det inte finns något annat företag som framställer och säljer kartor utom LM, eller rättare sagt Metria.

Så vi har ett problem... Metria!

-Jonas :)

Det stämmer, Metria är antagligen problemet
http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=301

Kanske är det Miljödepartementet och miljöministern som får bli vår skottavla. Det är de som kan avskaffa monopolet.
 
Metria...

Tror nog att jag med min vetskap att det är Metria som fixar allt som har med kartor att gör måste ändra lite siffror i beräkningarna.

LM gick under första halvåret 2002 50 000 000 kr i vinst, varav 7 000 000 kr kom från Metria. Så kartorna kommer kommer de bara att tjäna ca 14 miljoner kr på år 2002.

-Jonas :)

----

Detta börjar bli riktigt roligt...

Hittade detta 10 efer jag skrev inlägget

"Lena Sommestad
Miljöminister

Lena Sommestads ansvarsområden:
*
*
*
Lantmäteriet, landskaps- och fastighetsinformation
*
*
Friluftsliv"

Sommestad ska både kontrolera Lantmäteriet och se så att det finns ett aktivt friluftsliv i Sverige...

Nu vet jag vem i alla fall jag ska maila...

-Jonas ;)

[Ändrat av tecken 2002-12-16 kl 12:24]
 
Offentlighandling igen...

Tänkte på en sak. Om nu lantmäteriverket inte följer att de som de själv har framställt är offentlig handling, så har jag en annan liten ide...
Om jag tar min gröna kartan över göteborg och skickar in till dem. Då borde alla som vill kunna få en kopia av den för kopigeringskostnaden. :)
Det är ju nästan värt ett försök.
 
Nja

Javisst, du kan prova... men jag tror inte det kommer att fungera, eftersom det är ett företag (Metria) som har copyright på alla kartorna...
t ex. om jag skickar en skönlitterär bok till en myndighet så kan dom inte bara kopiera den och skicka ut till folk som vill se boken och sedan peka på offentlighetsprincipen, för det är författaren eller förlaget som har copyright.

Men det är värt ett försök.
Skickar du ett ex så lovar jag att försöka få en kopia som offentlig handling.

Och du, LM följer offentlighetsprincipen, men det är inte LM som tillverkar kartorna utan Metria.

-Jonas ;)
[Ändrat av tecken 2002-12-18 kl 13:27]
 
Re: Nja

tecken; sa:
Javisst, du kan prova... men jag tror inte det kommer att fungera, eftersom det är ett företag (Metria) som har copyright på alla kartorna...
t ex. om jag skickar en skönlitterär bok till en myndighet så kan dom inte bara kopiera den och skicka ut till folk som vill se boken och sedan peka på offentlighetsprincipen, för det är författaren eller förlaget som har copyright.

Men det är värt ett försök.
Skickar du ett ex så lovar jag att försöka få en kopia som offentlig handling.

Och du, LM följer offentlighetsprincipen, men det är inte LM som tillverkar kartorna utan Metria.

-Jonas ;)
[Ändrat av tecken 2002-12-18 kl 13:27]

Om jag inte minns fel så var det så för ett par år sedan att det var en rättegång eller något sådant i någon sexhärva där videofilmer ingick. Den gången var det några som begärde att få kopior på filmerna vilket de också fick, fast alla tyckte det var fel.

Hans
 
Seientilogerna...

Var det inte också ett mål för några år sedan där någon lämnade in seientologernas "bibel" till en svensk myndighet. Tror dock att de svenska politikerna vek sig efter starka påtryckningar från USA, men är inte säker på utgången i målet.
 
Långt svar från LM

För de som har läst samtliga inlägg i denna diskussion så sa jag vid ett tidigare tillfälle att jag skickat några frågor till Joakim Ollén, Lena Nordin och Birgitta Ericsson.
Nu har jag äntligen fått ett svar från Birgitta Ericsson, ett långt svar…

Lång men spännande läsning för oss som är insatta och vill ändra lite saker i världen...

Här är både frågorna och svaren:

-----------------------------------------

Mina frågor:

1. Är Lantmäteriet en myndighet eller ett affärsdrivande verk?

2. Tycker inte ni på LM att gröna kartan på CD-ROM ligger i överkant när det gäller priset och i underkant när det gäller kvalitén (revederings år, inga stödlinjer, inga fria uppdateringar på kartan, taskit format, dåligt program (Kartex))?

3. Om ni är en myndighet, borde då inte jag kunna be att få kartorna till självkostnadspris på den CD-ROM?

4. I många andra länder är kartorna just "gratis" (till självkostnads pris), i Sverige så betalar man två gånger för kartan, både skatt och köppris. Kommer det att komma en ändring på detta?

5. Bara för att jag ska få förbättrad kunskap så frågar jag denna fråga. Hur stor inkoms har ni från skattemedel och försäljning av karator & tjänster. Respektive hur sror är er utgiftskorg?

6. Vad gör ni när ni får in klagomål på era tjänster och produkter?

7. I PDF filen fakta_om_lantmateriet.pdf står det:

"Lantmäteriets verksamhet är uppdelad i fyra huvudsakliga verksamhetsområden:

Geografisk information: [...] Kartor är också nödvändiga för att vi som privatpersoner ska kunna orientera oss och hitta rätt i okänd miljö, såväl i staden som på landsbygden. Lantmäteriet förser samhället med både allmänt kartmaterial och flygbilder. [...]"

Hur ska "vi privatpersoner" kunna ha råd att köpa Gröna kartan när ett län de kostar 4000 kr?

Hälsningar Jonas

============================================

Fråga 1, 3, 4, 5 och 7:

Lantmäteriet är ett statligt verk som till viss del bedriver affärsverksamhet, dock inte med den formella titeln affärsdrivande verk. Till delar är verksamheten myndighetsutövning, t.ex. fastighetsbildning och fastighetsregistrering. När det gäller uppgiften att svara för en god försörjning med grundläggande geografisk och fastighetsinformation samt kartor över Sverige bedriver Lantmäteriet inte någon myndighetsutövning, men verksamheten är ett statsuppdrag och till huvuddelen finansierad med statliga anslag.

Även om huvuddelen av kartverksamheten är finansierad med skattemedel skall Lantmäteriet, vid sidan om skattefinansieringen, också finansiera delar av verksamheten med avgifter från dem som också verkligen använder informationen ifråga, helt i enlighet med riksdagens beslut 1995. Dessa avgifter tas ut som nyttjanderättsersättningar av företag m.fl. som vill vidareförädla informationen. När det gäller allmänheten finns avgifterna inbakade i priset på de tryckta kartorna, CD-produkterna etc. Priset innehåller alltså, förutom en "självkostnadsersättning" också en nyttjanderättsersättning för att delfinansiera verksamheten med att underhålla informationen ifråga. Denna principiella lösning med nyttjanderätts-ersättning/royalty återfinns faktiskt i de flesta europeiska kartverksorganisationer.

Lantmäteriet finansieras endast till ca 30 % av anslag. I huvudsak finns anslagen bara för verksamheten med den allmänna kartläggningen och fastighetsregistret samt en del andra mindre verksamheter, bl.a. av tillsynskaraktär. All verksamhet med fastighetsbildning är avgiftsfinansierad. Detsamma gäller naturligtvis den uppdragsverksamhet och förlagsverksamhet som bedrivs inom Lantmäteriets affärsdivision Metria.

I tabellen nedan ser du hur finansieringen såg ut förra året

Mkr 2001

Verksamhetens intäkter

Intäkter av anslag 428,2

Intäkter av avgifter och andra ersättningar 987,0

Intäkter av bidrag 31,1

Finansiella intäkter 0,8

Summa 1 447,1


Det som torde vara mest intressant för dig är verksamheten med de allmänna kartorna och fastighetsinformationen, som svarar för huvuddelen av anslagsfinansieringen. I denna del kan vi konstatera att Lantmäteriet år 2001 hade ca 193 Mkr intäkter från försäljning av grundläggande geografisk information (74 Mkr) och fastighetsinformation (119 Mkr). Av intäkterna från försäljning av grundläggande geografisk information svarade förlagsprodukterna (dit de tryckta kartorna och CD-sortimentet hör) för 9,8 Mkr.

Totalt kostade verksamheterna med grundläggande geografisk information och fastighetsinformation under år 2001 ca 385 Mkr. Det bör noteras att Lantmäteriet inte får användarfinasiera denna verksamhet via avgifter för nyttjande och royalties med mer än 100 Mkr/år. Att intäkterna är högre (193 Mkr) beror på att Lantmäteriet därutöver också tar ut ersättning från kunder för att täcka kostnader för data som införskaffats från andra leverantörer (t.ex. kommuner) samt kostnader som uppstår när inköp av data också kräver personinsatser för datauttag och databearbetningar.

Fråga 2 och 7:

CD-sortimentet med allmänna kartor etablerades 1995. Före detta fanns inga digitala kartor från Lantmäteriet som var paketerade för någon bredare användning. Då var det bara företag och institutioner som hade tillgång till digitalt material som p.g.a. låg standardiseringsgrad i princip anpassades för varje kund och som betingade ett för mer publika användare mycket högt pris.

För vissa produkter i CD-sortimentet kom priserna att sättas till endas några promille av vad orginaldatat i rasterform tidigare kostade. Grunden för oss att kunna avvika från gällande prisnivåer var att att kartorna på CD-skivorna endast föreligger i ett låst dataformat som bara fungerar i programmet Kartex och att möjligheterna att kopiera till andra program var begränsade. Genom att mycket stora datamängder finns lagrade på respektive CD blir priset högre på de mer detaljerade allmänna kartorna (Terräng-, Vägkartan) och Översiktskartan som täcker hela Sverige. Det är dag i princip bara Sverigekartan som har en publik prisnivå (ca 395 kr). De mer detaljerade kartorna är dock fortfarande mycket efterfrågade bland företagskunder. Jag kan dock glädja dig med att vi fr.o.m. årsskiftet nu sänker priset på Översiktskartan från 3995 kr till 995 kr.

För att mer generellt lösa problemet med att kunna erbjuda allmänheten de mer detaljerade kartorna etablerades år 2001 e-handelstjänsten Din Karta. Här kan vem som helst köpa och omedelbart få nedladdade allmänna kartor i de vanligaste rasterdataformaten (såväl RIK, Tiff, Jpeg som GIF) och på ett sätt där användaren själv bestämmer områdets utbredning. Eftersom kartorna går att beställa i Kartexformat (RIK) och priset anpassas till uttagets storlek kan användaren numera komma åt alla kartor som tidigare enbart funnits på CD-skivorna till en väsentligt lägre kostnad. I denna lösning har också Fastighetskartan blivit tillgänglig.

Så till de innehålls- och kvalitetsmässiga aspekterna i din fråga. När det gäller revideringsår finns en klar problematik. Utgivningen av nya CD-skivor baseras primärt på lagersituationen och tillgången på någon ny programvaruversion. Då revideringen av de i CD-produkterna ingående kartorna tar längre tid än utgivningscyklerna för CD-skivorna och kartrevideringen också måste anpassas till andra prioriteringsbehov, kan en nyutgiven CD innehålla såväl nyreviderade som gamla kartor. Det här är ett problem som vi fortfarande inte har någon bra lösning på. I e-handelstjänsten Din Karta har vi däremot löst detta problem då de nyreviderade kartorna läggs in så fort de är klara. Där finns alltså alltid de senaste versionerna tillgängliga. Samtidigt finns länkar till databaser som redovisar aktualitetsstatus för olika kartserier och geografiska områden.

När du använder begreppet stödlinjer gissar jag att du tänker på rutnätet, gradnätet och/eller höjdkurvorna. När det gäller rutnätet och gradnätet ingår dessa i dagsläget inte i programmet Kartex. Detta beror dels på att vi hittills uppfattat att användaren ser dessa som störande i Kartbilden, dels på att användaren ändå kan hitta olika koordinater/lägen genom den koordinatvisningsfunktion som finns kopplad till muspekaren. Jag kan dock nämna att vi f.n. tittar på möjligheten att ha med näten och att ordna detta så att användaren kan slå på resp. av dessa efter behov. När det gäller höjdkurvorna finns dessa numera med i alla produkter där också de tryckta versionerna har höjdkurvor.

Fråga 6:

Klagomål är ju alltid grundade på någon form av irritation över saker, förhållanden etc. som inte upplevs bra med någon produkt eller tjänst. Alldeles oavsett om de upplevda problemen beror på missuppfattningar eller reella brister är det mycket troligt att det är fler som har eller får samma problemupplevelse. För Lantmäteriets goodwill och för utvecklingen av Lantmäteriets produkter och tjänster är därför klagomålen en av de viktigaste källorna till förnyelse. Vi försöker alltid ta till oss kritiken och se till att vi successivt förbättrar vår service och vårt produktutbud. Sedan är det väl tyvärr så att det kan ta längre tid att förändra på områden som är kopplade till vårt finansiella system än att åtgärda funktionella brister i produkter och tjänster.

Vi är av denna anledning självklart tacksamma för dina synpunkter. Jag vill gärna uppmärksamma dig om att du också har möjlighet att gå in på http://www.lantmateriet.se och lämna synpunkter under rubriken "Tyck till om Lantmäteriet".

Vi är inne i en mycket spännande tid just nu på kartområdet och jag hoppas att vi med de närmaste årens utveckling av produkter, tjänster och prisnivåer ska lyckas göra mycket nytta för dig och dina kollegor.

Med vänlig hälsning

Birgitta Ericsson
Marknadschef

=========================================

Så med detta svaret från LM så tror jag inte att det går att skaffa kartor med offentlighetsprincipen som hjälp, tyvärr.

Såg också i mitt mail att Birgitta Ericsson skickade vidare både sitt svar och mina frågor till hen hel hög människor, så vem vet...
om det blir fler som skriver så kanske det händer något...

-Jonas ;)
[Ändrat av tecken 2002-12-20 kl 00:42]
 
Inget för oss alltså!

All heder åt LM som verkligen ansträngt sig att skriva ett ordentligt svar.

Att man inte tycker att privatkunder är så viktiga går att se mellan raderna (bara på en produkt har man anstängt sig för att pressa priset). Speciellt lönsamma är vi ju inte.

Själv kan jag konstatera att digitala kartor är väldigt hett nu och det kanske kan göra att LM inser att det finns en stor marknad. Någon gång...

/Andreas
 
Bra jobbat Törner

Jag skall läsa igenom denna textmassa så fort jag får möjlighet och fundera över vad det egentligen står, både på och mellan raderna.

Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.