Är Lantmäteriet en myndighet?

Hej alla navigatörer.

Jag sitter här och försöker lära mig OziExplorer och det går ganska hyfsat. Jag blir dock mer och mer förbannad på Lantmäteriet som inte kan tillhandahålla produkter som är värda namnet. Bara det att man inte kan spara en rik-fil i Tiff-format blir man ju trött av. Att sedan digitalkartorna inte innehåller all info som pappersdito har är skrämmande. Det senaste jag upptäckte var att inte ens triangelpunkterna längre är med, utritat koordinatsystem finns inte heller. Nästa utgåva av gröna kartan är väl enbart grönt enfärgad.
Så till min egentliga fråga:
Är det någon som vet hur LM är organiserat, jag menar är det en myndighet och vilket departement och minister i regeringen sorterar det isåfall under? En generaldirektör finns ju men vem?
Anledningen till frågan är att jag tröttnat och tänker klaga HÖGT UPP. Om det är en myndighet skall den väl tillhandahålla service som skattebetalarna har nytta av. Dessutom är det ju vår enda källa till kartor.
Man kan nog säga att LM tappat kursen.


Hans
 
Inga uppgifter

Jag hittar inte uppgifterna på deras hemsida men har skickat ett mail till dem med frågan. Får se om de svarar.
Under miljödepartimentet finns dom iallafall som Martin påpekade.

Hans
 
Myndighet och affärsdrivamde verk

Vad jag har förstått är Lantmäteriet både en myndighet och ett affärsdrivande verk. Jag tror att riksdagens revisorer (eller nå´t liknande) i våras kom med kraftig kritik för att man hade svårt för att skilja på sina uppgifter och ville få en ändring till stånd.

Som myndighet skall man enl förvaltningslagen vara allmänhetens till tjänst och som verk skall man, åtminstone enl Lantmäteriets syn på saken, tjäna grova pengar.

Jag tror att Lantmäteriet ser sig som ett affärsdrivande verk som skall tjäna grova pengar. Har aldrig sett att man lämnar någon service till skattebetalarna f-låt undersåtarna i Sverige.

Allmänheten i många andra länder har fri tillgång eller till självkostnadspris tillgång till de kartor som man till allra största delen finansierat via skattsedeln. I Sverige skall man betala för varan en gång till! Jfr moms på bensinskatten och elskatten.

Lite konkurrens på kartmonopolet vore nog på plats. De f d affärsdrivande verken SJ, Telia, Vattenfall och Posten är förståss inga direkta förebilder för att det skall bli bättre om monopolet avskaffas……….
 
Har du provat Kartex 4.00

Hutt; sa:
Jag blir dock mer och mer förbannad på Lantmäteriet som inte kan tillhandahålla produkter som är värda namnet. Bara det att man inte kan spara en rik-fil i Tiff-format blir man ju trött av.

Anledningen till frågan är att jag tröttnat och tänker klaga HÖGT UPP. Om det är en myndighet skall den väl tillhandahålla service som skattebetalarna har nytta av. Dessutom är det ju vår enda källa till kartor.
Hans
Har du provat Kartex 4.00 ?, om inte prova/ köp inte skiten för du riskerar hjärtinfarkt.

I Kartex 3.05 går det att spara i tiff + några fler fil-format. I Kartex 4.00 går det bara att spara i rik format, men sedan går inte rik-filen att läsa. Smart va ? På ett normalt företag/ myndighet ställe skulle den som gjort programmet få rejäl bakläxa redan på den första betaversion, men Lantmäteriverket säljer glatt sånt skräp som inte funkar som färdig produkt.

Per Brune/ missnöjd kund och skattebetalare som också håller på att skriva ett brev till någon prominent person
 
Re: Inga uppgifter

Hutt; sa:
Jag hittar inte uppgifterna på deras hemsida men har skickat ett mail till dem med frågan. Får se om de svarar.
Under miljödepartimentet finns dom iallafall som Martin påpekade.

Hans

Generaldirektöern är Joakim Ollén (tidigare (m) kommunalråd i Malmö)

http://www.lantmateriet.se/ramset.asp?rest=/press/press_joakim.htm


Om du vill framföra synpunkter på lanmäteriet så kan ju dessa email adresser + tel. nummer användas:

För ytterligare information:
Joakim Ollén, generaldirektör Lantmäteriet Telefon 026-63 33 23, 070-683 33 23,
e-post joakim.ollen@lm.se
Birgitta Ericsson, marknadschef Lantmäteriet Telefon 026-63 32 49, 070-376 04 60,
e-post birgitta.ericsson@lm.se
Lena Nordin, informationsansvarig Lantmäteriet Telefon 026-63 33 11, 070-533 02 28,
e-post lena.nordin@lm.se
 
Jaag anser förövrigt att problemet med lantmäteriet är just att det både är myndighet och affärsdrivande. Det medför maximala avgifter med minimal service. Deras prissättning på enklare lanmäteri uppdrag (tex att avstyckning av en tomt) har varit mycket diskuterade.
 
Dags för "Plus"?

Hej,

Jag tycker att det på denna och andra tidigare trådar låter som att det vore dags för oss att ringa till TV- programmet Plus! Där brukar de ju ta upp en massa skräp som säljs (charterresor, hyrbilar mm.) och få
personer från dessa företag att stå till svars.

Lantmäteriet, Gröna kartan, Kartex 3 och 4, är ju solklara kandidater till Sverkers soptunna!!!

//Patrik
[Ändrat av erapcla 2002-12-09 kl 09:17]
 
Hur agera?

Ok nu har vi en massa namn och andra viktiga uppgifter. Eftersom det är många missnöjda borde vi dra igång en kampanj på något sätt, med andra ord börja bomba berörda med mail. Bara här på Utsidan finns ju kunskap i form av inlägg som skulle räcka långt.
Några förslag på aktion?
Kanske färdigskrivna mail klara att skicka?

Hans
 
Lanrmäteriet dyrt??

Kan bara inte motså att delge er innehållet i en annons i tidningen GT (göteborgstidningen).

Helsidesannons med ett flygfoto i färg i tidningen.

Citerar: "Kartorna kostar ingenting, du betalar först när du gör en beställning"

Funderar på när det kommer en annons från "stora varuhuset": "Alla varor gratis, du betalar bara om du tar med dig något genom kassan"

/Lod
 
Offentlighetsprincipen???

Hur funkar det med offentlighetsprincipen om det är både verk och myndighet. Hos alla andra myndigheter kan man ju få ut vad man vill, så länge det inte är hemligstämplat, gratis eller till självkostnadspris.
Detta kan man ju dock inte hos lantmäteriet. I annat fall skulle man ju kunna få grönakartan för hela sverige för kostnaden för cd-skivorna. Jobbar med gis i skolan och vill man ha höjddata för hela landet så kostar det 18 000 000kr.
Leta lite på lm:s hemsida och ni kommer att hitta att priset finns angivet där, det är bara att klicka lägg till kundvagn eller nått och ladda ner, tror att man kan betala med kontokort också. Undrar om det är någon på lm som har en hög ironifaktor eller om de är seriösa när de skriver dit den prislappen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...