Är Lantmäteriet en myndighet?

Svar från LM

Hej
Här är lite svar från LM på några frågor jag ställt:


Hej

Den senaste tiden har det allmänt diskuterats om Lantmäteriverket och dess produkter på internet. Man talar om monopol, dåliga produkter (Gröna kartan ock Kartex), dålig attityd och dåligt service. Då jag vill bilda mig en egen uppfattning så följer här en lista på påståenden som jag vill att ni bemöter Är de här påståenderna riktiga angående Kartex 4.0 och Gröna kartan?

Fråga: Nya funktioner i Kartex 4 inskränker sig till ett något bättre utnyttjande av pappret vid utskrift av kartor och att man kan lägga på ett gradnät och en del egna figurer på kartan.
Svar: De nya funktionerna är fler än de Du beskriver. Rutnät i kartbild och support för fler sk. tracks och gps-mottagare är några. Funktionaliteten att rita figurer, texter och symboler i kartbilden tycker jag är att betrakta som en stor förbättring och som länge efterfrågats av användarna.

Fråga: Det är inte längre möjligt att spara en mindre kartsnutt i något allmänt filformat som ex.vis TIF.
Svar: Nej, Kartex 4 kan inte spara ett kartutsnitt till andra format än rik och till klippbordet. Men du kan med något bildbehandlingsprogram klistra in kartbilder från Kartex via klippbordet och spara i lämpligt format. Standard i Windows finns programmet Paint för enklare bildredigering.

Fråga: Möjligheten att använda kartor från Lantmäterieverket i andra program än Kartex har helt stängts.
Svar: Nej, det är fel. De som tidigare använde vår kartmotor kommer att kunna uppgradera till en senare version. Denna version är under betatestning och kommer snart ut.

Fråga: Triangelpunkter, utritat koordinatsystem och en del annan information som tidigare fanns på Gröna kartan finns inte längre på de digitala (ej scannade) kartdelarna.
Svar: I den mån specifikationen för kartserien innehåller triangelpunkter så ska de finnas med även i den digitala versionen. Enkelt ortogonalt rutnät kan användaren själv definiera och lägga på i Kartex, som nämndes i punkten 1 ovan. Gradnät finns dock inte med i den digitala kartbilden


/Hans
 
Utsnitt Gröna kartan till Fugawi PDA?

Hej!

Innebär LM:s svar på fråga om att spara en mindre kartsnutt i något allmänt filformat som ex.vis TIF
"Nej, Kartex 4 kan inte spara ett kartutsnitt till andra format än rik och till klippbordet." att det inte går att spara markerade utsnitt av rik-kartor till Fugawi PDA (= FX4-filer)? Kanske inte heller hela kartor i såfall?

Svaret från LM: "Nej, det är fel. De som tidigare använde vår kartmotor kommer att kunna uppgradera till en senare version. Denna version är under betatestning och kommer snart ut." tolkar jag som att t ex Fugawi i PC-versionen ska kunna använda sig även av nya rik-formatet efter uppgradering, hoppas det!


Hälsningar

Ulf
[Ändrat av Ule 2003-01-07 kl 20:38]
 

clindh

Forumvärd
LM skriver att "Kartex Kartmotor", som snart skall komma i uppdaterad version för RIK3, har ett oförändrat gränssnitt.

Det borde betyda att alla funktioner som Fugawi har idag för RIK skall fungera som förut då du stoppat in den nya DLL:en (programmodulen som innehåller "kartmotorn"). Det kan ju dock dröja innan Fugawi testat och släppt den nya versionen.
 
Det borde betyda att alla funktioner som Fugawi har idag för RIK skall fungera som förut då du stoppat in den nya DLL:en (programmodulen som innehåller "kartmotorn"). Det kan ju dock dröja innan Fugawi testat och släppt den nya versionen.

Men det är väl ingen DLL? Den version jag har sett kör "out of process" till skillnad från dll:er som kör "in process". Skillnaden, är enkelt uttryckt, att man är korkad om man kör program som kommunicer mha stora minnesblock (t ex kartbilder) "out of process" eftersom det blir betydligt långsammare än att köra "in process".

Kartmotorns usla prestanda i de versioner jag har sett bekräftar regeln, vilket knappast förvånar eftersom teamet bakom Kartex inte har åstadkommit något imponerande i övrigt.

/jörn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.