Sjö&Hav myggmedel till hunden?

Sjö & Hav har fått bra recensioner för verkan mot mygg och verkar vara mer skonsam då den inte innehåller DEET.
Funkar den på hunden tro?
Någon som sett hur den funkar mot knott och broms?
 
Tycker den funkar mot både mygg, svidare och knott. Brukar köra med den när jag fiskar och plockar bär. Jag upplever den ganska effektiv men inte så långvarigt. Brukar behöva spraya en gång i timmen om det är mycket flygfän.
Miljön är lappländsk myrmark.
 
Den har antagligen eukalyptusolja som aktiv ingrediens. Jag vet inte hur det är med hundar men för katter är eukalyptus ganska giftigt. Du bör åtminstone kolla upp hur det är med hundar innan du använder det på hunden. Olika arter reagerar olika på kemikalier.
 
Den har antagligen eukalyptusolja som aktiv ingrediens. Jag vet inte hur det är med hundar men för katter är eukalyptus ganska giftigt. Du bör åtminstone kolla upp hur det är med hundar innan du använder det på hunden. Olika arter reagerar olika på kemikalier.

Är du säker på det?
På den här siten rekommenderar de citroneukalyptusolja för hundar.

 
Tycker den funkar mot både mygg, svidare och knott. Brukar köra med den när jag fiskar och plockar bär. Jag upplever den ganska effektiv men inte så långvarigt. Brukar behöva spraya en gång i timmen om det är mycket flygfän.
Miljön är lappländsk myrmark.

Det stämmer nog. Läste att den varar max 2 timmar.
 
Är du säker på det?
På den här siten rekommenderar de citroneukalyptusolja för hundar.

Jag sa att det är giftigt för katter inte för hundar och att du bör kolla upp det innan du använder det på en hund. Bara för att det är relativt ofarligt för människor betyder det inte att det är det för alla arter. Jag har aldrig haft någon hund och vet inte huruvida eukalyptus anses säkert för dem . Men produkten marknadsförs ju för människor så de lämnar antagligen inga garantier för användning på hundar.
 
Senast ändrad:
Det är diverse hundsiter som rekommenderar citroneukalyptusvaror för hundar så det borde vara ok men jag ställde en allmän fråga om knott till Firstvet för säkerhets skull och de svarade så här:

"Svidknott ger vanligen stora röda märken på huden särskilt på hundens undersida buken, i ljumskarna och insidan av bakbenen. Ofta kliar det inte så farligt men jag vill gärna tipsa om insektsmedlet Centaura, som används av många hundägare för att avskräcka mygg, knott, flugor och i viss mån även fästingar. Jag vet tyvärr inte hur bra det fungerar mot bromsar, men det bör ha effekt även mot dem. Ska man använda kläder på hunden som insektsskydd måste det vara sådana som även skyddar undersidan, vilket är svårt att kombinera med en hane som behöver kissa."
 
Nån som har mer att tillägga när det gäller myggmedel för hund?

Är Sjö&Hav verkligen effektivt? Jämfört med giftigare grejer som innehåller DEET?
På vandring med koppeltvång har man ju rätt bra koll på om hunden slickar sig och har provat MyggA hemma. Vet att det inte rekommenderas men känner en veterinär som gör så och vet även att många jägare fuskar på detta vis utan märkbara problem.

Centaura rekommenderas ju till hund och tycks vara populärt på facebook. Har lite mer förtroende för råd från utsidan dock.. fungerar det verkligen?

Gäller lappland och ska fungera mot både vanlig stickmygga och översvämmningsmygga, ifall det gör någon skillnad.

Har inte kunnat prova ut hemma för vi har inte översvämmningsmygg och inte såna mängder att det kan jämföras riktigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tranan hundens apotek och myggmedel - tips? Hundsport 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...