Sista sommaren?

Varför "Sista sommaren", borde det inte vara kommande sommaren?
När vår sista sommar kommer, det har vi ingen aning om. Vi är som grenar på ett träd, några faller av tidigt några "lever" ett långt liv.
Varje dag är en ny dag av upplevelser. Positiva tankar är alltid bra att ta med sig.

När vår sista sommar kommer, det har vi ingen aning om. Vi är som grenar på ett träd, några faller av tidigt några "lever" ett långt liv.
Varje dag är en ny dag av upplevelser. Positiva tankar är alltid bra att ta med sig.
Det står ju ett frågetecken efter "sista sommaren".

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Den egentliga frågan framgår av sammanhanget. Var det den sista friluftssommaren? Det är ju tydligt hur mina anspråk hela tiden måst förändras. Några "sista -milstolpar":

2014: sista vandringen i Pyreneerna 14 dagar, fyllde 70.
2016: sista fullskaliga vandringen, 19 dagar i Sydalperna
2019: sista alpvandringen, 9 dagar i Schweiz, började på 75-årsdagen.
2023: sista låglandsvandringen, 3 dagar i Tiveden

2020 återupptog jag flerdagars cykelturer (p g a pandemin, vågade inte resa) men, till skillnad mot 70-talet, med packning och camping, på 70-talet var det hotell som gällde). Etapperna var till en början 6-9 mil, senaste åren som mest 5. Oftast mest tvådagarsturer, med en enda, dock fri!, övernattning ( t ex natten till min 80-årsdag). Och nu dessa tekniska svårigheter med att ens komma upp på cykeln (kan kräva flera försök). Andra bara ställer sig bredvid och svingar höger ben över sadeln.

Ska en sista gång pröva om inte svängd ram funkar tillräckligt bra.

Vännen J i Gbg förespråkar battericykel, blåser över Stigbergsliden i 25. Men jag drar mig för en så stor omställning och investering vid min ålder.

Mina möjligheter till friluftsliv hänger helt på cykeln, därav frågan i rubriken, Mina knän håller för t ex svängar till biblioteket och ned på stan, med mindre inköp, men inte för knölig terräng och vegetation.

Ska en sista gång pröva om inte svängd ram funkar tillräckligt bra.

Vännen J i Gbg förespråkar battericykel, blåser över Stigbergsliden i 25. Men jag drar mig för en så stor omställning och investering vid min ålder.

Mina möjligheter till friluftsliv hänger helt på cykeln, därav frågan i rubriken, Mina knän håller för t ex svängar till biblioteket och ned på stan, med mindre inköp, men inte för knölig terräng och vegetation.
Om pengarna finns så låter väl en el-cykel (med "dam-ram") som ett klockrent alternativ? Om det är vad som får dig att komma ut så är det ju värt ganska mycket?

Om pengarna finns så låter väl en el-cykel (med "dam-ram") som ett klockrent alternativ? Om det är vad som får dig att komma ut så är det ju värt ganska mycket?
Vikten! Jag ser uppgifter på 23-28 kg, min 3*9-växlade väger 16. Med packning blir det 25 kg, elcykel med packning skulle isåfall väga 32 kg. Och då ska cykeln inte bara cyklas, utan emellanåt ledas på knöliga stigar, lyftas i krångligare passager, etc. Cykeln ska ju hela vägen fram till det tänkta lägret.

Jag har varit till en närbelägen cykelaffär och testat två cyklar med svängd ram: en Crescent Holma och en Trek av okänd modell. På Holman (2*8 växlar) är steget över den låga böjen rätt högt, och jag måste lägga ner cykeln när jag ska kliva av. Treken (3*9 växlar!) är helt bekymmersfri att kliva över, men i nästa moment blir det konstigt. Jag står med fötterna på varsin sida om cykeln med vänster pedal nästan i botten. När jag sätter foten på pedalen för att häva mig upp och föra över höger fot till sin pedal tar det emot i rumpan och jag vågar inte fullfölja. Jag påbörjade flera försök men var helt blockerad. Det är kanske en justeringsfråga men jag kom inte på något. Jag har nog blivit för ängslig, eller helt enkelt för gammal, för sånt här. Konstigt; så sent som förra sommaren klarade jag nästan alltid att gå på och av, med viss möda (jag kunde föra höger fot upp mot ramen och sen dra foten över etc..) Ska jag kanske vara glad att det här iaf höll i sju somrar?

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
Men varför börjar du med foten på pedalen som är nere? Låter väldigt bakvänt för mig. Om du börjar med den som är uppe så rullar ju cykeln igång och då får du balans.

Men varför börjar du med foten på pedalen som är nere? Låter väldigt bakvänt för mig. Om du börjar med den som är uppe så rullar ju cykeln igång och då får du balans.
Inte helt nere, förstås. kanske halvvägs, eller vad som passar just där. , vilket håll det lutar, osv. Har tidigare
börjat från absolut toppläge,vilket ibland gett ett för starkt ryck.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.