Singeltrack runt Åre?

Jag och några polare ska till Åre för att hojja två veckor. Större delen av tiden kommer vi köra utför i liftsystemet, men vi är sugna på att köra lite singeltrack också!

Någon som har några tips?

Tilläggas bör att det inte är renodlad XC vi söker. Två i gänget kör fullgung FR hojjar, så vi är mer ute efter ställen där vi kan slita några timmar uppför för att sedan få lite längre åkning utför.

Fanns en del

Har vart på XC träningsläger i Åre ett flertal gånger och det finns en hel del bra åkning, både på Skutan och på grus/asfalt i närområdet.

Vill man träna backe så har man kommit helt rätt, grymma och långa klättringar uppför skutan är perfekt för formen, sen är det bara att susa ner på någon av lederna.

Tidigare så fanns det bra ledkartor för cykel att få tag på i Åre, borde finnas nu åxo.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det du beskriver låter som raka motsatsen mot vad jag letar efter! Upp på skutan åker vi lift...
Ledkartan över skutan/liftområdet har jag koll ¨på, det jag undrar är snarast om det finns bra utförs körning på bilavstånd.

Läste frågan lite dåligt.

Vanlig singeltrack är det ganska dåligt med, det är mest utför eller uppför i Åre och det finns massar av det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips