Silhuettleden

Visste inte om denna tråd borde ligga under Fjällvandring eller klättring (Apint/Bigwall).

Jag har nämligen inte kunnat hitta särskilt mycket om huruvida det handlar om klättring eller vandring. Jag har i och för sig hittat en finsk topo och även om jag inte kan finska så är det väl förstås mer klättring det handlar om.

Vad är det för grad på kruxrepan, hur löst är det, hur kul är det, hur frekventerad är den????

Nåja, är det nån som vet var jag hittar en sån Silhuettledsförare eller liknande?

Ska väl just nu ha den till hängmattan, men det vore kul att se om det lockar till en riktig utflykt.
 
Siluetten skall nog allt läggas i facket klättring. Har själv inte gjort den ännu men kan hända att den kryssas av i sommar.
Men föraren har jag så lite info kan jag ju komma med.
ca 15 repor, svårast grad 4, mycket lösa gruspassager, exponerat.

Föraren finns i Kebföraren del 1 (orginal beskrivning)och 2 (förtydligande) som finns att beställa från SKF kansli.

Läses med fördel i hängmattan en varm sommardag
 
Det handlar om klättring runt 3-4 till 80%, därutöver lite scrambling samt passagen av den s.k. rulltrappan. Luftigheten kan möjligen göra att det känns lite värre. Anmarschen inte att förglömma, den är längre än det ser ut från Keb. Jag har klättrat den 2 gånger och vi använde 10 resp. 11 replängder (det finns alternativa vägval, eller man kanske ska säga möjlighet att gå fel). Fjällstationen har också en enkel förare från -96, men jag vet inte om den lämnas ut normalt sett. Den är i alla fall lite bättre än den gamla originalföraren. Det är mycket löst och risken finns att även större block lossar (en hylla jag stod på brast och 200 kg sten föll ner på en avsats ett par meter ner. Sista replängden ganska stora lösa block. Roligast om man inte har något replag före sej som river ner småsten. Skicka ett mail om du vill ha mer info.
 
Föraren som finns på sporten i keb är helt ok.
Det är nog inga problem att få kopiera den om du frågar lite snällt.
Om du är osäker så ring till stationen och be att få tala med någon på sporten eller sportchefen, Kristian Edelstam.
Det är 10 repor. Löst mest hela tiden. Bara mer eller mindre. Se dig för så att du inte går fel.
Insteget missade jag och började på fel ställe. Det är ett röse med en pinne i vid insteget.
Lycka till.
Tobbe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michel.B Silhuettleden - nyritad skiss Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.