Sele XS hjälp!!

Jag letar efter en bra Klättersele. Jag har hittat två stycken bra men jag vet inte om dom är för stora i låren mitt lår är cirka 45 cm och jag har hittat en som är 47cm och den selen är flexibel.http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLMSAMA skulle man kanske kunna ha någonting emellan låren och selen?

Och är det någon här på forumet som vet vart det finns en son här sele som har storleken i midjan som är cirka 70-80 och cirka 43- 50 runt låren.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLHIRUNDOS_S09

Tacksam för svar.

Om ditt lår är 45 och selen 47 låter det väl rätt bra. Men jag tycker det brukar vara svårt med siffror på det här sättet, inte helt lätt att mäta på samma sätt skulle jag tro.

Om du har möjlighet att prova så är förstås det bra, även om jag har handlat flera selar på nätet. Nummer ett är väl ändå att du kan dra åt ordentligt i midjan, där FÅR inte selen kunna glida över höfterna om man nu skulle hamna uppochner.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om ditt lår är 45 och selen 47 låter det väl rätt bra. Men jag tycker det brukar vara svårt med siffror på det här sättet, inte helt lätt att mäta på samma sätt skulle jag tro.

Om du har möjlighet att prova så är förstås det bra, även om jag har handlat flera selar på nätet. Nummer ett är väl ändå att du kan dra åt ordentligt i midjan, där FÅR inte selen kunna glida över höfterna om man nu skulle hamna uppochner.

Det låter väll bra.

Vilken sele är bäst den röda som har elastiskt band runt låren? eller den svarta som har spänne runt låren?

Den röda http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLMSAMA

Den svarta http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLADJAMAM

Den röda tycker jag ger En lysande kombination av bekvämlighet, låg vikt och rörelsefrihet! medan den svarta tycker jag är Lätt och smidig klättersele för året runt-bruk!. Bara min åsikt.

Absolut. Särskilt inomhus. ;-)
Det funkar säkert, och om du verkligen börjar klättra, både vinter och sommar utomhus, så kommer du säkert att inom 2 år ha lust att köpa en annan sele - vad du än köper idag!

Jag är inne på min andra Petzl Sama (den röda) och jag klättrar sport, trad, inomhus och is med den. Jag är nöjd med den rekommenderar den, om den passar dig förstås. Det vet du ju bara om du har provat den. Det är förra modellen jag har men jag gissar att den inte har blivit sämre.
Att man behöver reglerbara benslingor på vintern har jag aldrig förstått. Man ska ha extremt många par långkalsonger på sig för att det ska bli ett problem.

JOHAN

Klart den funkar

Det funkar utmärkt att köra med en sån sele både ute och på vintern. Jag använder en Petzl Hirundos för is/mix och skidalpina äventyr. Lätt och smidig. Men, som Mezzner skriver, en sele vill gärna ha sällskap. Plötsligt är det nån funktion du bara måste ha (ta på sig selen utan att ta av sig skidorna t ex) och vips blir det en till sele i bagen. Sen uppstår problemet "vilken sele idag då?"

Det stämmer nog på centimetern om du mäter slingan på selen, dock kan det variera hur högt man själv väljer att sätta selen på kroppen. Vart definierar du midja? Vart definierar Petzl midja? Nu är det såpass stort spann att det borde funka ändå men det går aldrig att säga exakt i och med att vi tänker lite olika vart vi vill att selen ska sitta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips