Seglingskläder?

Jag har precis köpt en e-jolle och ska ge mig i kast med att börja segla efter 20 års uppehåll.
Vad behöver man för kläder förutom flytväst?

/Tor

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Badbyxor, t-shirt, tunn regn/vindjacka, flytväst, solglasögon (knytes lämpligtvis fast på nåt sätt) och keps är vad jag brukar segla jolle i sommartid i Sverige.

Våtdräkt är väl bra om det blåser väldigt mycket och man riskerar att få göra flera dopp (vinden har en väldigt avkylande effekt när man är blöt). Annars tycker jag mest våtdräkten är otrevlig - det känns som man blir kokt och den luktar gummi.

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Som sagt våtdräkt är bra, det är otroligt hur fort man blir kall när man är blöt.
Hängbyxor är inget måste, men gör det hela roligare.
De funkar ju så att de sprider lasten på låren när man hänger. Dessutom skyddar de ev. våtdräkt.
Det finns även neopren "knickers" med inbyggda hängbyxor som många använder i kombination med spraysmock eller rashguard beroende på väder.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.