Seglingskläder?

Jag har precis köpt en e-jolle och ska ge mig i kast med att börja segla efter 20 års uppehåll.
Vad behöver man för kläder förutom flytväst?

/Tor

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Badbyxor, t-shirt, tunn regn/vindjacka, flytväst, solglasögon (knytes lämpligtvis fast på nåt sätt) och keps är vad jag brukar segla jolle i sommartid i Sverige.

Våtdräkt är väl bra om det blåser väldigt mycket och man riskerar att få göra flera dopp (vinden har en väldigt avkylande effekt när man är blöt). Annars tycker jag mest våtdräkten är otrevlig - det känns som man blir kokt och den luktar gummi.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Som sagt våtdräkt är bra, det är otroligt hur fort man blir kall när man är blöt.
Hängbyxor är inget måste, men gör det hela roligare.
De funkar ju så att de sprider lasten på låren när man hänger. Dessutom skyddar de ev. våtdräkt.
Det finns även neopren "knickers" med inbyggda hängbyxor som många använder i kombination med spraysmock eller rashguard beroende på väder.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.