Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide?

Jag har kikat på skillnaderna och förutom priset och att Unaweep:en har löstagbar talon är det inte så stora skillnader. Är det någon här som också stått och vägt mellan de två så får du gärna berätta hur du resonerade om ditt beslut.

Divide riktar sig mer mot vandring och Unaweep är mer mångsidig, säger vissa - men för mig är det inte riktigt lika tydligt. Så, hur kan man resonera.
 
Kikade på båda och landade i Unaweep på grund av mina behov.

Jag brukar göra en längre ensamvandring varje sommar där jag tar med mig flugfiskeutrustning (bl.a. spö, vadarskor, vadarbyxor och håv). Den löstagbara och flytande talonen på Unaweepen är helt perfekt för att kunna spänna fast blöta vadarbyxor, vadarskor och blöt håv på utsidan av ryggsäcken. Unaweepen tycker jag med andra ord passar väldigt bra när du vill kunna packa lite större och otympligare grejer på utsidan av ryggsäcken, särskilt om dessa också är blöta.

Som du säger skulle jag också uppfatta Unaweepen som mer mångsidig än Dividen då den har många remmar och fixeringsmöjligheter. Jag kör t.ex. den mittersta av sidoremmarna på bägge sidorna som fast i själva ryggsäcken, medan de översta och nedersta remmarna fästs i talonen. Då kan jag spänna fast grejer, typ fiskespö, in mot ryggsäcken, medan talonen fortfarande flyter fritt. Talonen går som nämnt att ta av men går även att byta ut mot en mesh-talon. Använde mesh-talonen i somras och blev lite frälst faktiskt (endast använt vanliga talonen innan). Då fick jag en stor meshficka att ösa ner grejer som jag ville ha lättåtkomligt i men kunde samtidigt spänna flugfiskegrejerna mellan talonen och ryggsäcken. Inför denna resa såg väderprognosen dock hyfsad ut, men hade jag väntat massa regn hade jag tagit den vanliga då den går att stänga och är vattentät (förutom dragkedjan). Dividens mesh-ficka är, som du nämnt, däremot fixerad och kan ej bytas ut eller tas bort.

Ett potentiellt minus med Unaweepen är väl att jag kunde uppleva ryggsäcken som lite "stökig" innan jag hade lärt mig den, vilket jag antar är ett resultat av att ryggsäcken faktiskt är lite mer komplex än Dividen eller en klassisk vandringsryggsäck. Unaweepens många fastspänningsmöjligheter innebär att det blir fler remmar som behöver spännas fast och ordnas med för att inte hänga och slänga, och innan jag kom fram till en bra packningsrutin upplevde jag det som lite bökigt med vilka remmar som ska spännas först o.s.v. (kan nämnas att jag kör med topplock då också, vilket ger två extra remmar att spänna fast). Jag kan tänka mig att detta kan leda till frustration hos vissa personer, särskilt om man förväntar sig att ryggsäcken "bara ska funka" och om man inte är medveten om att den har en liten inlärningskurva.

Summa summarum: utan att ha prövat Divide skulle jag säga att det tillverkarna säger stämmer. Divide är mer avskalad och mer som en klassisk vandringsryggsäck fast i avancerat material, medan Unaweepen är något mer avancerad funktionsmässigt och ger lite fler förvarings/fixeringsmöjligheter.

Jag tycker ditt egna behov bör styra val av ryggsäck. Att ha massa remmar och fixeringsmöjligheter utan att faktiskt behöva dem stjälper nog mer än det hjälper.
 
Jag har en Divide (i "gamla" materialet Xpac, inte det som används nu) och är väldigt nöjd med den. Är en typisk vandrare utan någon särskild utrustning som lockar fram fördelarna hos Unaweep. Den stora meshfickan på baksidan är utmärkt, mycket bättre än på någon av mina gamla säckar. Även Divide ger en hel del möjligheter att fästa grejor på olika sätt. Det är annars i princip bara en stor säck utan några av de mindre fack med blixtlås eller avdelare som du hittar på "vanliga" vandringsryggsäckar (utöver meshfickan bak och de två sidofickorna som är rymliga och funkar väldigt bra. Och det är så vill jag ha det. Men man har ju en del mindre grejor som ska finnas åtkomliga under en dag på tur. Jag valde därför till topplocket från Seek Outside för småförvaring, men det satt illa och bara strulade till det i den tänkta positionen. Upptäckte att den påsen istället passar perfekt under meshfickan på ryggen (tack vare rätt placerade fästöglor), så det slutade lyckligt. Hade jag haft tid att vänta på leveransen skulle jag beställt säcken med modifiering för vätskesystem. Det funkar ändå men hade varit praktiskt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.